2013.
režija:
Alexandre Aja
scenario:
Keith Bunin (po romanu Joea Hilla)
uloge:
Daniel Radcliffe, Juno Temple, Max Minghella, Joe Anderson, Kelli
Garner, James Remar, Kathleen Quinian, Heather Graham, David Morse
Oko
nekih autora se stvara neverovatni “hype”, a meni nikako nije
jasno zašto. Recimo, Alexandre Aja. Proslavio ga je Haute
tension, za moj ukus providan i banalan film koji od kvaliteta ne
poseduje bog zna šta, osim ekstremnosti. Fakat je, međutim, da je
Aja tu pokazao da je dovoljno vešt reditelj koji može bez problema
komunicirati sa američkom publikom, pa mu je to otvorilo vrata u
karijeri. Remake The Hills Have Eyes je jedan od boljih
naslova kad je u pitanju oživljavanje starog klasika. Mirrors
baš i nije uspeo, a na Piranhu 3D ne treba trošiti previše
reči, ipak je to festival campa.
Kakav
god da je, Aja svakako nije suptilan reditelj, reklo bi se čak
suprotno. No dobro, suptilnost nije nužan kvalitet horor filmova,
posebno onih ekstremnijih. Ali to Aju čini potpuno pogrešnim
izborom za film poput Horns koji je žanrovski blender u kome
je horor samo začin, ako i toliko. Ostalih elemenata je previše, od
provokativne komedije, preko ljubavne drame i filma o odrastanju do
triler-misterije koja i čini okosnicu radnje. Naravno, sa toliko
toga na jednom mestu i verziraniji autori bi imali problema, ali Aja
jednostavno ne uspeva da pronađe ton. Konačni utisak je da je Horns
film koji tu i tamo, gotovo slučajno, nabasa na svoje trenutke, dok
se kao celina ne uklapa i deluje konfuzno.
Zapravo
i ti naslovni rogovi su simbol, jedan od mnogih, teškom rukom
nabijenih kako u film, tako i, pogađam, u izvorni roman (koji nisam
čitao). Ostatak simbola je uglavnom standardni splet koji se gura uz
đavolje rogove, dakle anđeoska krila, zmije i jabuke. Tek je jedan
od likova sa amputirana dva strateška prsta relativna inovacija, ma
kako providna. Naravno, demonska priroda glavnog lika je projekcija,
kako njega samog, tako i okoline (koja ga demonizira), ali mu otvara
specijalne moći, to jest da ljudi pred njim ne kriju ništa,
naročito svoje najniže i najmračnije porive. (Upotreba gay
momenata u tu svrhu je neukusna i homofobna, ali ko sam ja da tu
ikome sudim i popujem, pa ovo shvatite kao usputnu opasku.)
A
naš protagonista sa demonskim rogovima, Ig Perrish (Radcliffe) je u
problemu. Njegova dugogodišnja devojka Merrin (Temple) je brutalno
ubijena, poslednji put je javno viđena kako se raspravlja s njim, a
on se, zgodno, napio kao svinja. U gradiću koji kombinuje ludilo
Twin Peaksa i muljažu Farga ionako svi misle da je on kriv, pa
legalna istraga ne vodi nikuda po logici “neka visi Pedro”.
Opremljen svojim “rogovima istine” i setom natprirodnih moći
koje će tek razviti, naš junak mora sam istražiti slučaj i
dokazati svoju nevinost.
“Flashback”
momenti su ključni za ceo film. Kroz njih upoznajemo i nekakvu
predistoriju u odnosu likova i predistoriju veze izmađu Iga i
Merrin, ali se oni često vraćaju na tu usudnu noć. Neki od njih
će, pak, poslužiti kao poligon za komediju, dok će drugi davati
nimalo diskretne “hintove” šta se zapravo dogodilo. Ako ništa
drugo, barem su komični ispadi dovoljno slučajni, uvrnuti i zabavni
da nam drže pažnju. Iako je tu možda bilo natruha nekakvih
satiričnih tendencija, oni su jednostavno previše farsični za
takav efekat, ali su svejedno olakšanje u filmu.
Problem
je sa tipskim, ukalupljenim pričama, kako glavnom, tako i
sporednima. Daniel Radcliffe i Juno Temple uspevaju samo pomoću
svoje hemije da inače ljigavu tinejdžersku vezu učine gledljivom.
Grad ludaka, ovako skiciran, jedan je od potrošenijih fazona.
Najstandardnija je sama misterija oko ubistva čija logika i mehanika
ne odlaze ni korak dalje od romana Agathe Christie. Tome valja dodati
i činjenicu da film traje mamutskih 2 sata, a da su sve karte
otkrivene već na sat i po, tako da se kraj svodi na obračun napucan
jeftinim kompjuterskim efektima koji će vrlo brzo i vrlo ružno
ostariti.
Zapravo,
nikad nije dobra vest kad film provede godinu dana na nekoj polici
između jedne jedine festivalske premijere (Toronto) i limitirane
bioskopske distribucije. U Americi je čak paralelno pušten na
internet, što nikada nije dobar znak. Ipak, čini se da je Ajino ime
dovoljno zvučno i da dovoljno privlači fanove, pa su rezultati u
svetu malo popravili (finansijsku) sliku. Ne brinem se preterano za
Aju, sposoban je i kao producent, pa već ima nekoliko novih
projekata. Važno je da se kreće, kvalitet njegovih ostvarenja je
ionako uvek bio nekonzistentan.
Razlog
zašto sam, posle dužeg odlaganja i premišljanja, ipak pogledao
Horns je Daniel Radcliffe koji svakako raste kao glumac.
Dobro, sa ovako neujednačenim materijalom teško je pokazati
vrhunske sposobnosti, ali svejedno je korak dalje od Harrija
Pottera koji je obležio njegove početke. Radcliffe se trudi i
isprobava nove stvari i to može biti samo dobro. Previše je glumaca
od jedne uloge na ovom svetu i znam koliko je frustrirajuće za
mladog čoveka kad ga vežu za fiktivni lik. U tom smislu, apsolutna
podrška za Radcliffa i njegov “out of the box” pristup. Možda
bi bilo lakše da “ostane” Harry Potter i živi od tantijema, ali
verujem da bi to istovremeno bilo apsolutno neizdrživo.
No comments:
Post a Comment