2015.
režija:
Chris Messina
scenario:
Jessica Goldberg, Katie Nehra, Jason Shilton
uloge:
Mary Elizabeth Winstead, Don Johnson, Katie Nehra, Skylar Gaertner,
Derek Luke, Timm Sharp, Chris Messina, Jennifer Jason Leigh
Setite
se samo neobičnosti situacije u legendarnom filmu Kramer vs.
Kramer (1979) u kojem se majka-domaćica smori od svog pasivnog
života, zbriše od kuće i dete ostavi na brigu prezaposlenom ocu.
Tim postupkom rodne uloge se nisu samo izvrnule, nego i duplirale u
slučaju nesrećnog čoveka koji je morao da se prilagodi novoj
situaciji. Koliko je samo ta pretpostavka bila nova i originalna
onda! Poznate su bile situacije u kojima trashy otac napušta svoju
familiju (jer je vagabundo), ali ne i obrazovana,
(više-)srednjeklasna majka (koja odlazi da lovi svoje tripove). Može
li se tako nešto dalje izvrtati?
Alex
of Venice je primer da može i najbolji pokazatelj protoka
vremena. Ovde imamo prezaposlenu mater familias, naslovnu junakinju
Alex (Winstead) kojoj njen muž (Messina) u funkciji domaćice
ostavlja sina na brigu jer se smorio svojim večito istim i
neinspirativnim životom i otišao da ganja neki svoj trip (sasvim
zgodno, on je slikar po struci, pa se odlazak od kuće nekako i
podrazumeva, lagan je i nema stupidnih ograničenja poput fiksnog
radnog vremena). Začuđujuće je to koliko je ta nestandardna
postavka zapravo sasvim prihvatljiva i nimalo čudna iz današnje
perspektive relativne ravnopravnosti polova. Zamena rodnih uloga je
sve češća pojava, muškarci kuvaju, žene ganjaju karijeru i sve u
tom stilu. Nije to loše ili nenormalno, dapače.
Slučajno
ili ne, Messina i kao glumac i kao reditelj oko toga ne pravi veliku
frku. Oneobičenje je direktnije pokušano kroz portret okruženja
disfunkcionalne familije, ali pitanje je koliko je to uspelo, pošto
su likovi klasični indie tipovi. Klinac Dakota (Gaertner) nama
deluje kao sasvim normalan dečak, možda malo povučeniji. Njegova
situacija u školi implicira da možda ima određene specijalne
potrebe, ali to nije posve razjašnjeno. Možda su u toliko blagom
obliku da su neprimetne, a možda je i ta škola samo new age hir
njegove majke, kao uostalom i njegovo nestandardno ime i njena
karijera eko-advokata.
Ona
je, pak, tipičan štreber i “overachiever”, osoba koja je dobra
u svom poslu, ali se trudi i kada realno ne bi trebalo. Takva kakva
je večito stoji na raspolaganju svojoj lagano fanatičnoj šefici
(Jennifer Jason Leigh, još jednom uludo potrošena). Trenutno radi
na sporu protiv investitora (Luke) koji gradi banju u prirodnom
rezervatu i prema kojem oseća ne baš primerenu privlačnost. A, da,
u kući je i njen senilni otac Roger (Johnson), bivši glumac u nekoj
već zaboravljenoj sapunici, sebičan i izgubljen. On dobija svoj
pod-zaplet sa produkcijom Čehovljevog komada u lokalnom teatru. A,
da, odmah na početku se u kući pojavljuje i njena neodgovorna, ali
zabavna sestra Lily (Nehra).
Usidren
sa tipičnim indie likovima koji izazivaju ili upadaju u tipične
indie situacije, Alex of Venice je jedan od onih tipičnih
indie filmova koji se proizvode kao na pokretnoj traci. Sastavljen iz
svih samih poznatih elemenata, deluje kanda industrijski, što je
lagano ironično. Nema tu ničeg naročito novog i pamtljivog,
uključujući tu i poentu koja je zapravo floskula o prihvatanju
promene i prilagodbi. Chris Messina je za svoj prvenac odabrao
utabanu stazu i nisam baš siguran hoće li od njega kao reditelja
nešto biti.
Mada,
priznajem, zanimljivo je gledati Dona Johnsona koji je za promenu
skoro pa tužna kesa, a ne frajer, makar ostareli, na koga smo
navikli. I Mary Elizabeth Winstead je odlična, živahna i životna,
ali ništa manje od nje nismo očekivali. Da je Alex of Venice
malo drugačije postavljen film i da su njih dvoje dobili malo više
zajedničkih scena, možda bi istupao iz gomile. Ovako je samo
korektan film na koji možete bez kajanja potrošiti svoje vreme, ali
i ne morate. Ne propuštate mnogo.
No comments:
Post a Comment