2014.
scenario
i režija: Mina Đukić
uloge:
Hana Selimović, Mladen Sovilj, Danijel Sike, Minja Subota (narator)
Iskren
da budem, da su Neposlušni primerak neke druge
kinematografije, a ne srpske, odnosno regionalne, velika je
verovatnoća da bih ga propustio ili možda pogledao slučajno, usput
na nekom festivalu. Ali nisu, domaći su proizvod i to onaj koji je
imao premijeru na jednom od najvećih svetskih festivala i koji je
nastavio svoj festivalski ciklus i o kojem se mnogo pisalo u medijima
koje pratim. U svakom slučaju, kakav god film bio, zbog svoje
primećenosti u globalnim okvirima je svakako pomak za prilike
srpskog filma. Pri tome, po svemu što sam čuo, u pitanju je jedna
potpuno nova, indie estetska i stilska paradigma u domaćim okvirima.
Pitanje
koje će svako pri sebi postaviti je kakav je film, valja li to čemu,
ali na to pitanje neću uspeti da odgovorim jednostavno i
jednoznačno. Ako krenemo po komponentama, fotografija je odlična,
glumci raspoloženi i imaju međusobnu hemiju, kad treba pedantni,
kad treba raspušteni, izbor muzike je svež iako se je sama muzika
stara, tonska shema puna zvukova prirode dodaje na atmosferičnosti,
mada su ti šumovi ponekad nepotrebno preglasni i idu protiv
dijaloga. Kroz režiju provejava puno uticaja, oni su jasno
pozicionirani, ali ne opterećuju film. Kao i kod svakog mladog
autora (ovo je prvenac Mine Đukić), mogu se nazreti kreativni
momenti, ali povremeno i šlamperaj i “teška ruka”. Problem je,
međutim, u tome što se sve te komponente jedva uklapaju u celinu i
što im, za moj ukus, fali strukture i fokusa, što se najbolje
oslikava u scenariju. Neposlušni, dakle, imaju svoje momente, ali to
je to. Osim njih i generalne neobičnosti za srpski i ex-yu standard,
Neposlušni nude i gomilu praznog hoda i arbitrarnih rešenja.
Hipsteraj, reći će mnogi i biće u pravu. Ne da je to nešto loše,
samo kažem očigledno.
Naši
junaci su dvoje nikad potpuno sazrelih mladih ljudi. Ona je Leni
(Selimović), apotekareva kći i pripravnica u vojvođanskom gradiću,
pretpostavljam Somboru, ali lako bi moglo biti i negde okolo. On je
Lazar (Sovilj), naoko uspešan i perspektivan momak koji studira /
radi u inostranstvu. Njih dvoje su najbolji prijatelji od detinjstva
(što film pokazuje u prvim minutima) i nisu se videli neko vreme.
Ponovu se sreću na sahrani njegovog oca.
Ona
je histerična i sklona promenama raspoloženja, možda zbog toga što
je lagano trudna. Opet, trudna je zbog toga što spava s momcima
naokolo, a to čini iz frustracije i nemira. Zašto je, pak,
frustrirana, ne znamo. Možda je imala veće ambicije od toga da se
smara na poslu sa dvokratnim radnim vremenom, pa ih nije ispunila.
Možda nije ni pokušala. Znate koliko i ja. Uostalom, za srpske
standarde, ima više nego mnogi, ali to nije tema. On je neodređeno
nadrkan i to sakriva iz haj-nehajnog zajebantskog stava i sklonosti
ka pravljenju pizdarija sa njom. Zašto je to tako, takođe ne znamo,
možda zapad, kapitalizam, šraf u mašineriji i te spike.
Njih
dvoje će se još na sahrani ponašati kao deca kojoj je dosadno, što
će i nastaviti dalje, pa će se na kraju uputiti u avanturu,
putovanje biciklima i ad-hoc camping po magičnim letnjim
vojvođanskim pejzažima, gde će se glupirati, svađati, tući,
miriti, flertati i upadati u čudne situacije. I to putovanje će
promeniti i preokrenuti sve, oni će možda iz toga izrasti, možda i
ne. Pri kraju će im se priključiti i klinac (Sike) koga će
pokupiti usput, a sve vreme će ih sa sigurne distance pratiti naš
narator, pevač i nekadašnji voditelj dečijih emisija Minja Subota.
Kao
što ste primetili, njih dvoje mi kao likovi nisu naročito
simpatični, ali šta sad, takvi su kakvi su, tako ih je autorica
zamislila. Problem je što ih možda nije zamislila detaljno, ili ako
jeste, nije to spremna podeliti sa nama. Njeno pravo, a ima i to
svojih prednosti, što se naročito vidi u one dve manične scene,
onoj na pijaci i posebno onoj premoćnoj kadar-sekvenci na svadbi kad
njihova naivna i sirova hemija (u najboljem smislu tih reči) dolazi
do punog izražaja. Problem sa tim scenama je ono što bi anglofona
braća rekla “suspension of disbelief”, jer bi naši junaci čak
i u pitomoj i tolerantnoj Vojvodini (ili, ako se mene pita, čak i u
zemlji iz bajke) dobili opasne batine za uništavanje tuđe imovine,
udaranje prolaznika kobasicama ili upadanje na tuđu svadbu i
zajebavanje njihovih gostiju. No dobro, magijski realizam i te fore,
sve je moguće, očekujte neočekivano (poput Lenine neiscrpne
kolekcije garderobe).
No
dobro, sa scenom na svadbi ja imam i drugi, mnogo veći problem, a to
je pojava ničim izazvanog naratora koji prekida taj fluidni tok da
bi, bazično, objasnio ono što već i sami vidimo na ekranu.
Zapravo, osim na početku, to je u principu sve što on radi: ide za
njima i objašnjava očigledno. Kapiram, ima to neku sentimentalnu
vrednost za generacije koje kroz maglu (ili pak vrlo živo) pamte
“tri bambija” (“How's that for product placement”) i Muzički
tobogan Minje Subote nedeljom ujutro. (Subota nedeljom, mislim da
nema klinca kome to nije bila misterija makar jednog prepodneva u
životu.) Ali sentimentalna vrednost prođe posle dva pojavljivanja.
Slična je fora i sa muzikom, sastavljenom od dečijih pesmica (koje
čak nemaju ni “creepy” notu koliko samo podvlače očiglednu
nezrelost naših likova) do starih šlagera i prepeva ruskih i
američkih pesama za jugoslovensko tržište iz sličnog perioda.
Upali prvih par puta, svaki put sve slabije i slabije, toliko da je
“knock-off” verzija narodnjaka došla kao osveženje.
Ni
arbitrarnost postupaka usled slabe (ne pritom nužno loše)
karakterizacije, ma koliko mi išla na živce, nije nužno tragična
stvar. U kombinaciji sa vizualima, Neposlušni deluju kao
snažan “mood piece” u nastajanju. Problematično je to što ni
to nije do kraja, nego se i to napušta radi naprasnog dvostrukog
poentiranja: jednog na ultra-konzervativnom klišeu iz teen-serija i
drugog objašnjavanja onog što je pažljivom gledaocu i psihološki
pismenoj osobi od starta jasno.
Ispada
da sam nagrdio film, ali to mi nije bila nikakva namera. Ima on i
svojih itekako dobrih strana: Hana je zgodna cura i veoma sposobna
glumica puna energije, Mladen je šmeker i vrlo artikuliran glumac i
njih dvoje zajedno su sjajni. Mina takođe pokazuje neverovatan sirov
talenat u bljeskovima kojem fali malo dorade (doći će to s vremenom
i kilometražom) i mnogo fokusa. Neposlušni to sjajno
pokazuju, i pored svoje kriptičnosti ili baš kroz tu kriptičnost.
Za pohvalu je i ambicioznost filma i jedan potpuno novi vizuelni i
stilski identitet u našim krajevima, pa makar to bio i hipsteraj. U
konačnici, Neposlušni su izuzetno važan film u lokalnom i
regionalnom kontekstu, ali bih lagao ako bih rekao da mi je ne znam
kako dobro seo.
No comments:
Post a Comment