2014.
režija:
Jean-Baptiste Léonetti
scenario:
Stephen Susco (po romanu Roba Whitea)
uloge:
Jeremy Irvine, Michael Douglas
Lako
za to kad film “obrne pun krug”, odnosno kada je toliko loš da
postane dobar trash, nešto što se gleda isključivo iz ironične
perspektive. To je zabavno, ma koliko glupo bilo. Što gluplje to
bolje, zapravo. Problem je, međutim, kad je nešto samo loše i
dosadnjikavo, od početka do kraja formulično, nategnuto u
pretpostavci, pešački u izvedbi i u konačnici ravno. Primer za
prvu situaciju je Killing Season sa Travoltom i De Nirom koji
se ganjaju po šumi, dok je primer za drugu zapravo sličan film
Beyond the Reach sa Jeremyjem Irvinom i Michaelom Douglasom
koji se ganjaju po pustinji. Princip je isti, sve su ostalo nijanse,
rekao bi pesnik. Stvar kod filmova je što su baš te nijanse nekad
presudne.
Počnimo
od naslova. Oba su generička. Killing Season je nekako
vrckavo badass, kao primer lošeg humora, dok je Beyond the Reach
jednostavno mlak, možda zvuči cool ali zapravo ne znači ništa.
Van dometa čega? Snajpera? Mobitela? Radio-veze? Ljubomorne bivše
devojke? Ili je The Reach neko predgrađe, pa kao idemo iza njega u
nekakvu prirodu?
Postavka
je donekle slična: duo-drama na zabitom i nedostupnom terenu gde se
dvojica nadjebavaju, ali imamo dve razlike. Killing Season je
u tom smislu nepatvoren, imamo njih dvojicu, ostali su prisutni u
priči ili preko telefona. Beyond the Reach ima plejadu
sporednih likova koji služe ili kao materijal za popunjavanje
minutaže, ili kao distrakcija, ili, u najboljem slučaju, kao “plot
device”. Drugačija je i logika. Killing Season je
nadjebavanje dvojice ravnopravnih sjebanih ludaka kao u crtanom filmu
kratkog metra, a u Beyond the Reach imamo sadističkog
negativca sa “full opremom” i golorukog, naivnog i poštenog
proganjanog pozitivca koji treba da ga preživi. Ovakvo stanje stvari
jako podseća na stare kompjuterske igrice. Štos je, međutim, u
tome što je to zanimljivo za igranje ili eventualno gledanje nekog
bliskog kako to igra, ali nikako nije zanimljivo za gledanje TV
snimka.
Dakle,
ovako. Naš junak je Ben (Irvine), lovački vodič i “tracker”,
povremeni saradnik šerifove kancelarije u gradiću na rubu pustinje
Mojave za potrage za preživelima po pustinji. Vidimo ga kako ispraća
curu na koledž i nije mu pravo. No, on nema vremena za tugovanje jer
mu iz šerifove kancelarije nameštaju šljaku da izuzetno bogatog
klijenta odvete u lov na američkog muflona, malo van sezone i malo
bez prave dozvole. Bogati klijent Madec (Douglas), međutim, ima
dovoljno love i opreme i dovoljno je rešen da upotpuni svoju
kolekciju trofeja. Njegov terenac je “mečka” sa tri osovine,
frižiderom i aparatom za espresso, jedini u Americi. Njegova puška
je unikatno napravljena u Austriji, a nišanski sistem u Švedskoj.
(Ben će u ključnom trenutku kao odgovor na sve naći pračku.
Jebenu praćku, ne zezam se.) Sa svog satelitskog telefona komunicira
o nekakvom velikom poslu sa Kinezima i sve na tu foru.
Jasno,
tip je bogat, hvalisav i dosadan, njegov lov nije baš legalan, ali
šerif žmiri na jedno oko i ko je Ben tu da se pita. Onda dolazimo
do “L'etranger” momenta: Madec čuje muflona u daljini i
vidi pokret tačno ispod sunčevog kruga, nacilja i opali. Stvar je u
tome da nije upucao muflona nego čoveka, suludog, ali dobroćudnog
pustinjaka Charlija. Sad, krivolov i nesreća su dovoljni da ga uvale
u neprilike, pa odluči da podigne ulog i poštenjačinu Bena prisili
na saradnju, čak ga fino potkupi. Međutim, Ben k'o Ben, pošten
kakav je, samo čeka priliku da ga prijavi. Madec se onda seti da bi
najbolje bilo da ga ne ubije, nego da ga samo posmatra kako skapava
od vrućine u pustinji i eto nama filma.
Složićemo
se da je motivacija za takav u najboljem slučaju klimava, ja bih je
čak nazvao idiotskom. Stvari potpuno odlaze u kiselinu kad Madeca
izda strpljenje, pa ne može više da čeka da njegov ekstremno
snalažljivi protivnik rikne. Jebiga, mali je “tracker”, pustinju
poznaje bolje nego svoju dnevnu sobu, pa još uspeva da nađe
Charlijevu pećinu i mapu sa obeleženim štekovima (kad smo već kod
igrica). Ne samo da jebeni muflon ispada iz priče, nego to čini i
sva formalna logika: možda baja ima svu opremu u džipčini, ali ne
razmišlja kako će se vratiti dok pije martini i lovi čoveka.
Dobro, možda ima neki “gadget” i za to, ali otkud mu neiscrpne
rezerve goriva...
Složićemo
se da je scenario lagano idiotski, ali daleko od toga da Stephen
Susco ima status kvalitetnog ili makar originalnog autora. Njegova
karijera je obeležena preradama stranih i starih horor filmova, te
sa “backwoods revenge flickom” Red i komedijom Highschool,
oba napisana po veoma standardnim modelima. I ovo je formulično i
svakim obratom i replikom vrišti “B produkcija” i “štanc”.
Ni francuski reditelj Jean-Baptiste Léonetti (sa samo jednim, i to
atmosferičnim art filmom iza sebe) ne uspeva da u film unese malo
preko potrebne živosti dalje od nekoliko atraktivnih situacionih
totala pustinje. Možda je on tu figurirao kao najamni radnik i nije
imao nikakvu autorsku slobodu, a možda je to njegovo cinično
viđenje američkog filma kao besmislenog štanca. Možda otkrijemo u
nekom sledećem filmu ako ga bude.
Što
se glumaca tiče, sa ovakvim materijalom je nemoguće napraviti čudo.
Jeremy Irvine kao da ne bira uloge i prihvata sve živo što mu se
ponudi. Iako je sposoban glumac, on jako zavisi od materijala. Ovde
se od njega traže trbušnjaci i to pokazuje, a što se glume tiče –
nisam impresioniran nimalo. Michael Douglas igra ulogu van svog tipa
i to je jedina stvarno zanimljiva stvar u filmu. Glumac kome bolje
leže uglađeni, prefinjeni i ljigavi zlikovci ovde mora biti
blatantan i hvalisav. Donekle se oslanja na Gordona Gecka, ali bez
suptilnosti. Naravno, on ulozi prilazi hrabro i na momente ga je
uživanje gledati kao u onom “Wall-E” dijalogu u autu, ali
sa takvim replikama ni on ne može puno.
Konačno,
Beyond the Reach je film za izbegavanje i to otvoreno kažem.
Nije zabavan, nije pametan, nije čak ni originalan. Nekoliko
momenata nisu vredni 90 minuta zevanja. Nije čak ni impozantan
trash. Jednostavno je bezvezan. Ovakve filmove sam gledao na raznim
noćnim programima kojekakvih trash televizija. Fora je u tome da bih
ih do jutra zaboravio. Znači, anti-preporuka.
No comments:
Post a Comment