2014.
režija:
Collin Schiffli
scenario:
David Dastmalchian
uloge:
David Dastmalchian, Kim Shaw, John Heard
Treba
odati priznanje svima kojima je u školi mozak ispiran opasnostima od
droge ako ne završe kao aktivni narkomani. Majke mi, posle tog
ispiranja mozga najlogičnija reakcija je: “svega mi daj, odmah,
ravno u venu”. Da stvar bude lošija, ne gnjave nas samo dosadni
nastavnici i još dosadniji psiholozi uz još dosadnije brošure sa
tim dosadnim popovanjem. Čak nam i u filmovima serviraju to sranje.
Naslova
je milion i uglavnom se priča svodi na isto: prvo ti je cool, onda
upadaš u ciklus ovisnosti i propadaš kao čovek. Istini za volju,
nema milion varijacija u narkomanskim pričama, ovisnost je sama po
sebi formulična. Ali da li mi je, kao nekadašnjem rekreativnom
korisniku raznih droga, bilo potrebno da to pravedničko kenjanje
vidim na filmu? Baš i ne. Možda sam ja tvrdoglav, ali nekako ne
verujem u te pravedničke gluposti kad mi telo govori suprotno. Zato
nisam pao na Requiem for a Dream i pored svih njegovih
razmetljivih trikova koji su ubačeni radi šokiranja publike. Zato
mi je Trainspotting bio samo zabavan i ništa više.
Uvek
su mi bili privlačniji filmovi koji drogiranje prikazuju kao nešto
kreativno ili makar zabavno. Obožavam Easy Rider, ma koliko
on bio nadobudan manifest jednog pokreta koji je svojim nastankom bio
osuđen na propast. Obožavam odu narkomanskoj neodgovornosti u Fear
and Loathing in Las Vegas. Obožavam tripoznost Naked Luncha.
Obožavam heroinski snobizam Pulp Fictiona.
Zapravo,
mislim da je Panic in the Needle Park jedini narkomanski film
koji je uspeo da me uplaši. On je narkomane prikazivao realno i nije
imao pretenzije ka popovanju, mlaćenju prstom i prestravljivanju
ljudi. Animals je, znači, ukupno drugi film koji na mene
proizveo efekat kakav je želeo, zato što je odmeren i iskren, zato
što ne pribegava hiperboli, zato što prema svojim likovima gaji
simpatije i tretira ih kao ljudska bića, a ne kao strašila.
Zapravo
kad prvi put vidimo naš zaljubljeni par na igli, Jude (Dastmalchian)
i Bobbie (Shaw) su baš slatki. Kao da gledamo romantičnu komediju
sa narkomanima. Dan je lep, oni izlaze iz auta u kojem žive i šetaju
se po gradu sa rukom u ruci. Kad su urađeni, baš su dragi i nežni
jedno prema drugom. Kad su u krizi, razmišljaju samo kako da dođu
do fiksa. Oboje su pametni i dobro izgledaju, moglo bi se reći i da
su privilegirani svojim poreklom kao srednjeklasni belci, pritom još
sa diplomama. Ništa od toga nije zaštita pred ovisnošću,
nažalost. U nekim drugim okolnostima, to bi bio sa kojim bi druženje
bilo prijatno. Međutim, oni su narkomani u večitoj potrazi za lovom
koja im je potrebna za još jedan savršeni fiks pre nego što se
skinu, očiste, otputuju negde...
I po
shememama za lovu se vidi da su zapravo bistri. Neke od tih shema su
toliko razrađene da bi ih primenjivali profesionalni prevaranti, kao
što je to ona fora sa laptopom ili ona muljaža sa oglasima za lične
kontakte. Druge su blatantne i slatke u svojoj naivnosti, kao
bunarenje po music shopovima ili upadanje na svadbe i krađa poklona.
U takvim trenucima nas nije sramota da navijamo za njih. Isto važi i
kad ih vidimo kako u večernjoj rutini jedu, klošare ili iz auta
gledaju šta susedi u obližnjem neboderu rade.
Opet,
narkomanska sreća nikad nije dugog veka i traje od fiksa do
spuštanja. Vreme se pokvari. Policija na ulici ih hvata i
maltretira. Regularni diler padne. Uleti im loša roba. Retko kad
imaju kinte i za motel sa tušem, pa se kupaju neredovno i bodu u
toaletima kafića. Narkomanski život. Jednako tako ih zdravlje
napušta. Jude ima propale zube i probleme sa zatvorom, a Bobbie se
žali na bolove u grudima. Niko im ne može pomoći, od svojih
familija su se udaljili i imaju samo jedno drugo i puno ljubavi, što
jedno prema drugom, što prema heroinu i pitanje je da li ih
zavisnost drži na dnu ili jedno drugo drže u zavisnosti. Možda im
je jedina opcija da se raziđu i očiste svako za sebe, ali možda za
to nisu sposobni.
Animals
izgleda kao tipičan indie film i to nije uopšte loše. Fotografija
je sjajna, lirična i sugestivna. Prepoznajemo Chicago kao lokaciju
i, što je važnije, uspevamo da uhvatimo specifičnost grada. Ne
samo znamenitosti, poput betonske plaže na jezeru ili zoo-vrt u
Lincoln Parku, nego i one sitne, svakodnevne detalje, fine četvrti u
kojima ćemo svejedno naleteti na beskućnike i sirotinjske četvrti
koje svejedno imaju lep pogled.
Reditelj
Schiffli ima sjajno oko za detalje i očito poznaje i teren i
materiju, a veliku pomoć mu pružaju glumci. David Dastmalchian je
ujedno i scenarista, napisao je sjajne likove i u svojoj ulozi retko
kad promašuje. Bez problema ga “kupujemo” kao finog i
simpatičnog narkića, možda nekakvu buduću zvezdu na pragu slave.
Kim Shaw je jednostavno predivna kao Bobbie, u jednakoj meri
samosvesna i ranjiva, večito na prekretnici, nesposobna da se
pokrene. Pored njih imamo i svu galeriju prolaznih epizodista, a
kasnije i Johna Hearda u ulozi čuvara u bolnici. Njegova uloga se
možda čini kao tipska i nezanimljiva i neki drugi glumac bi je
školski odigrao. Heard, međutim, tu ulogu pretvara u jednu sjajnu i
potpuno životnu minijaturu.
Zapravo
jedini problem ovog skoro savršenog filma je previše nesuptilne
simbolike koja je uglavnom vezana za naslov. Jasno nam je, oni stalno
gledaju životinje, što u zoo-vrtu, što u retkim prilikama kad su
pred televizorom u motelskim sobama. Društvo životinja ih smiruje i
paše im. Njihova ljudskost je limitirana i oni su svedeni skoro na
životinje koje instinktivno ispunjavaju svoje potrebe. Ali, kao i
životinje na televiziji, i njih dvoje su simpatične životinje.
Šteta što će ih pre ili kasnije dohvatiti zakon prirode.
No comments:
Post a Comment