2015.
režija:
Ari Sandel
scenario:
Josh A. Cagan (po romanu Kody Keplinger)
uloge:
Mae Whitman, Robbie Amell, Bella Thorne, Skylar Samuels, Bianca A.
Santos, Nick Eversman, Ken Jeong, Romany Malco, Chris Wylde, Allison
Janney
Pre
nego što teen filmove u potpunosti otpišemo, moramo ukapirati neke
razlike i podele. Prvo, jesu li oni realistični kao The
Spectacular Now ili su zasnovani na arhetipskim likovima i
standardnim “tropama”. Ako su tipski, kakav je njihov odnos do
tipskosti? Da li se s njom poigravaju kao Brick ili je koriste
kao osnovu za celu priču na koju kače sve ostale rezervne delove?
Jesu li tu tipskost baš oni uspostavili kao The Breakfast Club
ili su je samo reciklirali i iskoristili? I konačno, da li ti
filmovi zaista razumeju svoje likove, tinejdžere, njihove roditelje
i profesore ili se samo foliraju, podilaze publici i serviraju šećer
koji će ona progutati.
The
DUFF je jedna jako čudna ptica, jer istovremeno pripada svim
klasifikacijama i u potpunosti ih negira. Film je sladunjav toliko da
to prevazilazi meru dobrog ukusa, ali opet se čini kao da iskreno
razume mulariju i posebno današnji vremenski trenutak sa svim
internetima, društvenim mrežama i snovima o instant-slavi, ako ne
može kroz “reality”, onda makar preko You Tube-a. Film takođe
doslovno uzima šablone, ne samo tipske likove (“geek”,
“muzikant”, “jock”, “princeza”, “ludak”, “otkačeni
profesor”, “perverzni profesor”) nego i tipske situacije
(“žurka”, “shopping mall”, “novinarski klub”,
“homecoming”), čak ih i ne subvertira, ali istovremeno ima veoma
svestan i jasan “in character” odnos do njih – novo je doba,
stare tipologije više ne važe, sportisti igraju igrice, a princeze
idu kod psihijatra.
Posebno
je zanimljiv odnos koji The DUFF gaji do škole. Sa jedne
strane, to je svet u malom iz kojeg nema izlaza i koji će vas,
naročito u maloj sredini, definirati do kraja života. Sa druge
strane, autori su svesni paralelnosti i imaginarnosti tog sveta:
škola je isti vrag kao i studentski dom, klub u kojem neko visi,
forum ili internet generalno, nema tu neke naročite suštine. Iz
ličnog iskustva, srednjoškolski period je bio prvi susret sa
sistemom, period u kojem su neki stavovi, ukusi i izbori počeli da
se formiraju, ali daleko od toga da je rezultirao bilo čime trajnim.
Odrastao sam u velikom gradu i nisam imao problema da promenim ekipu,
onda sam se još dva puta selio iz države u državu i upoznavao
ljude na najrazličitijim mestima. No dosta o tome.
Vezano
za kastinski sistem škole, The DUFF ima još jednu
intervenciju i to u samom naslovu. DUFF je skraćenica za “designated
ugly fat friend”, povučenu ružnjikavu i/ili debelu devojku koja
se druži sa lepšim, popularnijim i dominantnijim, mada je prenosivo
i na muške ekipe – recimo žgoljave žutokljunce koji su novi u
sportskom timu. Uloga DUFF-a je u tome da bude nekakav čuvar na putu
do svojih lepših i poželjnijih prijateljima. Ako se želite
raspitati o nekome – idite do njegovog DUFF-a i impresionirajte ga.
DUFF će vam dati potrebne informacije i savete, pa ćete vi i vaša
druga polovina postati kralj i kraljica mature. (#BacamPeglu)
Naša
naslovna junakinja Bianca (Whitman) još uvek ne zna da za njenu
društvenu poziciju postoji termin. Ona se druži sa dve zgodne
prijateljice (Samuels, Santos), ali nju niko ne primećuje, večito
im je nekakav privesak i prilepak, “+1” na žurkama, ma klasika.
Sad, Bianca nije ni klasično ružna ni debela, više onako
simpatično ružnjikava i neuredna. Jasno, jednom kad promeni
frizuru, počupa jebene obrve i obuče se kao cura, postaće sasvim
poželjna, iako je “movie nerd” cura za koju je idealan provod
veče uz laptop i japanske horore.
Ružnu
istinu će joj otkriti njen prvi suset i prijatelj od najranijeg
detinjstva, Wes (Amell) koji je izrastao u zgodnjikavog, ali
priglupog sportistu i serijskog zavodnika. Wes je u nekoj
vezi/bez-vezi sa “kraljicom kučki” Madison (Thorne) i njoj
Biancino prisustvo smeta iz brojnih, a neutvrđenih razloga. Možda
bi njen “bitch” ponos buduće poznate osobe bio povređen ako bi
je frajer ostavio zbog DUFF-a. Bianca je, međutim, bacila farove na
gitaristu Tobija (Eversman), a sa Wesom je sklopila pakt da joj on
pomogne da ne bude više DUFF, a ona će njemu pomoći da popravi
ocene iz hemije i upiše se na faks. Poznato.
Odraslih
u priči ima i neophodan su začin. To se pre svega odnosi na
Biancinu majku, razvedenu ženu koja je otkrila kako da svoju
mizeriju pretvori u “self-help” literaturu primenjujući formulu
o pet faza žalovanja na situaciju sa razvodom. Igra je Allison
Janney i po običaju je odlična. Stvari ne stoje tako sjajno sa
muškom, profesorskom ekipom. Ken Jeong izvodi svoju rutinu Senor
Changa iz Communitija još jednom i izvodi je solidno, ali u velikoj
meri nepotrebno. Chris Wylde je njegov perverzni kolega koji bi u
realnom svetu završio u ćorci, a Romany Malco je direktor-diktator.
Dosadno.
Najjača
karika filma je apsolutno uverljiva Mae Whitman. Ona svoj lik igra na
simpatično-antipatični način, tipičan za školske luzere i
autsajedere koji se dosta često jedino humorom mogu braniti. Mlada
glumica je uglavnom igrala male, ali karakterne i pamtljive uloge na
televiziji, a ovo joj je možda ulaz u “prvu ligu”. Solidan bonus
je i to što sa Robbijem Amellom ima nešto opipljive hemije na
ekranu, od ortačke dinamike dalje napred.
Zapravo
The DUFF ima svoje momente, ali najbolje stvari ostaju tek
usput pomenute. Nikad ne ulazimo u psihologiju DUFF-a ni u suštinu
školskog klasnog (kastinskog) sistema. Vidimo pomamu za raznim
glupostima, od slave do “self-help” stila života, ali nikad te
fenomene ne ispitujemo dublje. Imamo i tezu o ovisnosti o tehnologiji
i kako moderna komunikaciona tehnologija preuzima naš život, ali ni
to nije ispitano, iako su sveprisutni “hashtagovi” i ostala
sranja. Čak i feministička teza o ženi i njenom izboru ostaje više
onako usputna stvar.
Umesto
toga The DUFF je slalom kroz sve označene kapije i
“checkpointe” tinejdžerskog filma koji nas usput zasipa
zašećerenim humorom i pseudo-humorom. Ta vožnja u relativno
kratkom roku postaje monotona, dosadna, naporna. Sve je poznato, sve
je jedno te isto, sve smo već videli nebrojeno puta. I to je šteta,
jer negde na rubu filma stoje svi ti ozbiljni i nedovoljno istraženi
fenomeni koji vape za filmskim tretmanom. Uz njih bi The DUFF
postao relevantan film.
No comments:
Post a Comment