2008/2014.
režija:
Ketan Mehta
scenario:
Ketan Mehta, Sanjeev Dutta
uloga:
Randeep Hooda, Nandana Sen, Paresh Rawal, Ashish Vidyarthi, Jim
Boeven, Vipin Sharma, Rashaana Shah
Zaista
ne samo da nisam nikakav stručnjak za Bollywood, nego sam jedan od
onih koji mu prilazi vrlo oprezno ili mu čak i ne prilazi. Ništa
lično, pa čak ni kulturološki, jednostavno mi ne paše formula
plesnih masovki i sveprisutne, čak agresivne muzike. Ne paše mi čak
ni što je formula toliko striktna i nepopustljiva. Opet, ako je film
indijski, čak i ako je smeštan u Bombay / Mumbai, ne mora značiti
da je u pitanju Bollywood. Još ako igra na međunarodnom filmskom
festivalu koji se bavi art-filmom iz egzotičnih zemalja, kakav je
IFFI, onda očekivanja idu u tom nekom arthouse pravcu.
Možete
li zamisliti moj šok i razočaranje kada sam otkrio da pred sobom
imam tipičan bollywoodski film, sa pesmom i plesom? Istini za volju,
istorijska ličnost Raje Ravija Varme, o kome je film zapravo, je
fascinantna u smislu reformi unesenih u umetnost i javni prikaz
ljudskog tela, pa je zbog toga normalno da Rang Rasiya pomera
neke granice i ruši tabue. Ovo je prvi bollywoodski film u kojem
imamo golotinju indijske glumice, što je ogroman pomak za jednu
ogromnu kinematografiju.
Moje
iznenađenje se ipak može opravdati nepoznavanjem materije, ali i
glumica Nandana Sen, prisutna na projekciji je bila prilično
iznenađena filmom koji je videla. Štos je u tome što postoje dve
verzije filma: jedna relativno kratka, više artistička, nelinearna,
fokusirana na sudsku dramu između optuženog Varme (Hooda) i verskog
saveta koji ga tuži za opscenost i blasfemiju i na ljubavnu priču
između njega i Sugandhe (Sen), i druga, klasični linearni bio-pic
od dva sata sa dodatkom nasnimljenih scena i sa celom dodatom
okvirnom pričom koja povezuje prošlost (u pitanju je kraj XIX veka)
i sadašnjost kroz zaplet sa aukcijom. Na taj način je moguće i
objasniti dve godine “proizvodnje” filma, odnosno najmanje dve
verzije, odnosno čekanje na redovnu bioskopsku distribuciju dok je
film godinama išao po festivalima (distribucija je umesto široke na
kraju bila limitirana), pa i u krajnjoj liniji da se ne zna koja je
kopija i koja je verzija gde. Verzija koju smo mi u Innsbrucku videli
bila je, rekoh već, bollywoodska i za nju je glumica rekla da ju je
iznenadilo da je ona uopšte išla u distribuciju, posebno na
festivale i da je ona za nju mislila da je napuštena.
Glede
aukcije na početku i na kraju, u današnjem Mumabaiju su pronađene
neke od Varminih slika i prodaju se kolekcionarima. Istovremeno, pred
kapijom aukcijske kuće dešavaju se nasilne demonstracije u odbranu
javnog (konzervativnog, ako ne i fundamentalističkog) morala. Priča
onda odlazi u prošlost kada je i sam Varma bio na optuženičkoj
klupi. Kako suđenje teče, tako se kroz seriju flashback momenata
upoznajemo sa njegovim životom i delom u kolonijalnoj Indiji, od
braka sa ženom visokog porekla naviklom na matrijarhat, preko
pozicije dvorskog slikara i titule koju je dobio, do potonjeg života
u Bombayu opet u svojstvu dvorskog i građanskog umetnika. Varma je
uneo revoluciju u indijsku umetnost: prvi je slikao aktove i to na
teme iz indijskih svetih spisa, prvi je u Indiji povezao štamparsku
presu i slikarstvo i štampao grafike nalik na ikone koje su nižim
kastama (nedobrodošlim u hram) služile za molitvu, a jedan od
njegovih učenika je čak bio pionir indijskog filma.
Ono
što film drži zanimljivim je sama priča i glavni lik. Možda je
ovo odlična ulazna tačka u indijsku kinematografiju i posebno u
Bollywood. Istini za volju, gluma je za nijansu prenaglašena,
produkcijski izgled na nivou starije i jeftinije evropske ili
američke produkcije (mogu to da zamislim i na nekoj od televizija) i
muzike je fakat previše, čak i ako prihvatimo pravilo da se iz
svakog filma mora izvući video-spot. U smislu erotskih scena i
rušenja tabua, ovo je veliki korak napred za Indiju (ako film Kama
Sutra Mire Nair ne računamo u indijske, nego u globalne
filmove). Opet, iz evropske ili hollywoodske (puritanske)
perspektive, taj pomak je premali i dolazi prekasno. Rang Rasiya
je gledljiv film, dok će samo poznavaoci i ljubitelji Bollywooda u
njemu zaista naći neku veliku vrednost.
No comments:
Post a Comment