2014.
režija:
Nosir Saidov
scenario:
Safar Haqdadov
uloge:
Mahnaz Afshar, Abdukarim Mashrabov, Marat Oripov, Faridunsho
Rakhmatulloyev
Centralnoazijski
film mi je velika nepoznanica, kao uostalom i sama centralna Azija.
Kontam da mi jedna od životnih želja da se provozam džipom ili
kamionom po tih pet država, pet bivših sovjetskih republika na Putu
Svile čiji se nazivi završavaju na -stan, da vidim kako se
različite kulture, religije i uticaji preklapaju na jednom mestu.
Imam i taj običaj da se o takvim stvarima učim iz filmova, ali
jednostavno nisam često u prilici da ih gledam. U tom smislu je
odlazak na festivale koji se bave egzotičnom kinematografijom poput
onog u Innsbrucku dragoceno iskustvo.
Dve
stvari, međutim, upadaju u oči. Jedna od njih je da Tadžikistan,
odakle nam film Muallim dolazi, ima tradiciju kinematografije
koja seže u period od pre Drugog svetskog rata, te obrazovne
institucije i sistem iz sovjetskog perioda uređene po sovjetskim
principima, što itekako pogoduje razvoju kinematografije, a ona ipak
nije u potpunosti razvijena. Druga je to da se filmovi iz
Tadžikistana prikazuju na različitim svetskim festivalima,
uključujući u barem dva navrata i Cannes (usled čega je verovatno
najveće ime tadžikistanskog filma Jamshed Usmonov dobio priliku da
radi u Francuskoj, na francuskom jeziku i sa francuskim glumcima),
ali zato gotovo nikad ne idu u domaću kino-distribuciju. Tu
“tradiciju” je srušio Nosir Saidov sa svojim filmom Qiyami
roz / True Noon (2009), apsurdnom komedijom o tome kako
potezi sa vrha poput promene granice utiču na svakodnevne živote
običnih ljudi.
Novi
film Nosira Saidova sa prethodnikom deli i domaću bioskopsku
distribuciju, ali i neke od karakteristika kao što su ironične igre
sudbine na granici apsurda, ruralni “setting” i “slice of life”
pristup. Ovde u centru pažnje imamo seoskog učitelja Samadara na
vetrometini sudbine između svog oca na samrti, svog brata Yusufa
koji putuje iz Moskve, seoskog hodže koji ne ceni učiteljski poziv
i hajdemo reći celog sela, zabitog i odsečenog od sveta. Centralni
akter sukoba je hodžina sestra, udata za još jednog od
gastarbajtera (oko polovina tadžikistanskog BDP-a su doznake iz
Rusije), a nekada verena za Yusufa.
Sve
je počelo sa Yusufovom ponudom za brak koju je hodža odbio zbog
“beznačajnosti” učiteljskog posla i loše plate. Yusuf je onda
otišao da zaradi novac, ali je njegova draga na silu udata za drugog
čoveka koji je takođe otišao, ostavivši nju u neizvesnosti i
vezanu za kuću. Kao učitelj odan principima svog posla, Samadar i
nju i njenu kćer ohrabruje na akademsku karijeru, što hodža vidi
kao uplitanje i nepristojnost. Taj sukob u filmu je samo slika i
prilika tadžikistanskog u sadašnjem trenutku, dosta često
izolovanog i odvojenog od sveta, u kojem se prelamaju dominantni
uticaji islama, praktičnih materijalnih potreba i sovjetskog
nasleđa.
Prvo
na šta se neupućeni gledalac kome je sve to novo mora navići je
stil glume, pomalo prenaglašen, gotovo na nivou sapunica. Ta
evropskom oku neprijatna senzacija se sasvim solidno potire
atraktivnom fotografijom i letnjim planinskim pejzažima. Nije to
mala stvar pošto je film snimljen u selu bez motorizovanog prometa,
što će reći u zeznutim produkcijskim uslovima. Druga stvar koja je
pomalo “off” je ritam, odnosno nemogućnost odvajanja ekspozicije
od zapleta, jer su oni dati gotovo uporedo. U tom smislu je film malo
težak za praćenje, ali vredan truda zbog uvida u jedan novi svet i
jednu novu kulturu sa svojim pravilima, kao i zbog sjajnog i sjajno
tempiranog kraja koji kapitalizira na ironiji sudbine.
Muallim
je odneo glavnu nagradu u Innsbrucku i uveren sam da je žiri za to
imao suvislo objašnjenje. Moj utisak je malo drugačiji i svakako ne
tako intenzivan. Naprosto, celo iskustvo gledanja Muallima mi
je bilo suviše novo i suviše drugačije. Preporuka ljubiteljima
centralnoazijske kinematografije i onima koje ta tema zanima.
Ostalima savetujem oprez, da se ne iznenade previše.
No comments:
Post a Comment