2015.
režija:
Brad Bird
scenario:
Brad Bird, Damon Lindelof, Jeff Jensen
uloge:
George Clooney, Britt Robertson, Hugh Laurie, Raffey Cassidy, Thomas
Robinson, Tim McGraw, Kathryn Hahn
Moram
priznati da sam bio izuzetno skeptičan prema ovom filmu. Nisu me
toliko ubedile osrednje kritike i loš odaziv američke publike, što
se može objasniti gužvovitim periodom na američkom repertoaru,
koliko činjenica da iza projekta stoji korporacija Disney. U tom
smislu sam “na neviđeno” Tomorrowland čitao kao klasičan
marketinški trik i “product placement”. Sam naziv filma
nedvojbeno asocira na jedan segment u njihovim zabavnim parkovima
posvećen SF-u. Možda je taj segment najbolji i najedukativniji od
svih Disneyland gužvi (u Parizu je posvećen Julesu Verneu, tamo sam
po prvi put video 3D i 4D, kao i 360° projekcije desetak godina pre
nego što je to postao kino standard), ali svejedno sa tim stvarima
treba biti oprezan.
Slamka
spasa mi se ukazala u liku i delu dvojice glumaca, Georgea Clooneya
koji je jedan od retkih stanovnika Hollywooda kome visina honorara
nije primarni faktor u odlučivanju koju ulogu da prihvati i koji ume
biti didaktičan, ali mu je prioritet da to čini za ispravnu stvar,
te Hugha Laurieja koji je, budimo realni, jednostavno dobar glumac.
Njih dvojica na platnu su garant da će makar njihove zajedničke
scene biti zabavne, čak i ako ostatak filma bude dosadnjikav. Povrh
toga, Tomorrowland je malo nekoherentan, ali sve u svemu
pristojan film koji bih toplo preporučio vašim klincima-osnovcima.
Počinje
standardno, ne tako daleka budućnost, civilizacija odlazi dovraga,
požari, poplave, glad, beda, globalno zagrevanje, nuklearni rat i
šta sve ne. George Clooney i neka ženska koju ne vidimo drže
nekakav motivacioni govor kako je i zašto sve otišlo dovraga i
usput se prepiru. Clooney je tu u svom nadrkanom modusu, ali je
svejedno šarmer, dok je ženska pomalo iritantna i stalno ga prekida
u priči.
Njegova
replika kako budućnost nekada nije bila tako crna je idealan uvod za
jednu prelepu flashback sekvencu na Svetsku Izložbu u Queensu 1964.
godine gde upoznajemo Clooneya, odnosno Franka Walkera u dečačkoj
dobi (igra ga Thomas Robinson) kao mladog i nadobudnog inovatora koji
je došao sa namerom da pobedi na takmičenju. Njegov izum je
“jet-pack” za koji se ne može baš reći da radi i kojem su
potrebne određene prepravke. Iako cinični predsednik žirija
(Laurie, na čelu mu piše “zlikovac”) nije blagonaklon prema
njegovom izumu, misteriozna britanska devojčica Athena (Cassidy) mu
daje značku koja služi kao ulaz u svet budućnosti u drugoj
dimenziji. Sledi još jedna prelepa retro-futuristička sekvenca u
stilu 60-ih sa “mono-rail” železnicom, platformama i
“jet-packovima”.
Onda
film menja fokus na žensku i tako upoznajemo Casey (Robertson),
kćerku NASA-inog inženjera pred otkazom. Naime, lansirno
postrojenje u Cape Canaveralu je pred rušenjem, a idealistična i
optimistična Casey uzima na sebe zadatak da to rušenje spreči,
zbog čega dospeva u zatvor. Tamo će joj Athena tutnuti značku i
dati joj pogled u svet budućnosti koji se završava ukrcavanjem na
svemirski brod. Potraga za značkom će je spojiti sa Athenom,
kasnije i sa Frankom, sada starim i razočaranim Clooneyem, ali će
im na vrat natovariti i “Men in Black” robote-ubice. Sve u
svemu, za sve su krivi lenjost i pesimizam, a naša vesela škvadrica
ima vrlo ograničeno vreme da spasi svet od katastrofe.
Nedostaci
filma su očiti: predugo traje i previše meandrira, ali Brad Bird
makar ima istančan osećaj za tajming pa na svakih toliko ubaci po
neku akcionu scenu koja izgleda onako crtićki impresivno i razbija
monotoniju. To meandriranje se oseća i u gomilama referenci, ne samo
na filmske hitove (što je dobrodošlo), nego i na stanje savremenog
sveta. Problem sa tim je što autori gube fokus i trpaju sve što
stignu, apsolutno svaki aktuelni problem i za to nude jednostavno
rešenje. U nedostatku boljeg rešenja, posežu za “bogus science”
momentima bez pristojnog objašnjenja. To možda pali u sceni sa
Eiffelovim tornjem, iako je pozadinska priča oko toga tupava da
tupavija ne može biti, ali uglavnom ne prolazi.
Još
jedan problem je koncept likova i kvalitet glumaca. Clooney i Laurie
su predobri glumci za tako jednodimenzionalne likove. Clooney je tu u
svom tipičnom modusu simpatičnog drkadžije, dok Laurie hvata
elitizam i aroganciju u “Dr House” maniru, ali bez njegove
genijalnosti. Britt Robertson služi više kao hostesa koja svojim
izrazom lica poručuje da se treba diviti dostignućima tehnologije
(zapravo kompjuterske animacije), a manje kao legitimna glumica
(uglavnom je poznata sa televizije iz serija upitnog kvaliteta). Što
se dece-glumaca tiče, mala Raffey Cassidy je sjajno precizna sa
svojim likom, dok Thomas Robinson jednostavno nema dovoljno talenta
za svoju ulogu. Sa epizodistima je, međutim, problem što su njihovi
likovi takvi da ih je moguće odigrati i u snu i što efektivno imaju
po scenu-dve, pa niti nemaju prostora da zablistaju.
Zapravo,
suština Tomorrowlanda je da je preambiciozan i da zahvata
preširoko. Istovremeno pokušava biti zanimljiv i deci i odraslima,
pa ostaje negde na pola puta. U tom smislu, moram priznati da bi film
bio bolji ako bi bio animirani (ne bih se bunio da ista glumačka
ekipa posudi glasove animiranim likovima), da bi u tim okolnostima
mogao ići brže i trajati kraće, pa bi u konačnici i budžet bio
osetno manji. Uostalom, logika i postavka su dovoljno “crtićki”
da bi to prošlo. Ovako je ni tamo ni ovamo, mnogo hteli, mnogo
započeli i sve u tom smislu.
Opet,
treba uzeti u obzir i koncept i kontekst filma. Odrasli gledaoci bez
dece nemaju šta tražiti u ovom projektu, ali to je film na koji bih
ja odvukao sve klince-osnovce iz susedstva. Nema veze što reklamira
segmente u Disneylandu i nema veze što je didaktičan. Govori o
pravim stvarima na razumljiv način i može poslužiti kao pravo
mesto za ulaz i u svet nauke i u svet naučne fantastike. A pritom je
i sladak. Ne kao Wall-E, ali svejedno... Uostalom, cinizam ide
sa godinama i mora se zaraditi. Neka su klinci veseli i optimistični.
No comments:
Post a Comment