Napomena: Tekst je originalno pročitan u emisiji Filmoskop na trećem radijskom programu HRT-a. Dostupan je na linku: http://radio.hrt.hr/aod/filmoskop/115187/,
a ovde ga, kao autor, prenosim u integralnom obliku i na hrvatskom
standardu jezika. HRT zadržava sva prava, kopiranje je zabranjeno, tekst
je postavljen isključivo u neprofitne svrhe.
U trenutku kada je Divlja cesta, četvrti film iz serijala o
Pobješnjelom Maxu, ugledala mrak kino-dvorane, bilo je prošlo već
dugih 30 godina od poslednjeg nastavka iz originalne trilogije. U
nedostatku svježih ideja, filmska industrija predvođena Hollywoodom
često se okreće “re-startima” i “re-bootima” provjerenih,
starih hitova, dodavanju novih i novih nastavaka ili “prequela”.
To nije ništa novo, a često nije ni dobro: novi naslovi rađeni sa
šuškanjem i zveckanjem dolara u mislima nerijetko samo bacaju sjenu
na originalne, kultne naslove koji su svoju slavu itekako zaslužili
i zaradili. Potpuno promišljen i pritom dobar novi naslov u franšizi
posle toliko duge pauze rijedak je primjer. Pobješnjeli Max: Divlja
cesta upravo je to.
Još čudnija je činjenica da je, prije podizanja prašine koja se
naziva marketingom, sve ukazivalo upravo na suprotan ishod. Film je
bio u različitim fazama produkcije još od 1998. godine. Mijenjan je
glumac koji nije samo igrao Pobješnjelog Maxa, on je BIO Pobješnjeli
Max. Produkcija je odlagana i premještana zbog stvari koje sa filmom
nikakve veze nemaju, poput kretanja na valutnom tržištu i izbijanja
novog rata u Iraku. Ideja je relativno brzo dobila studijsku podršku
i budžet od nezanemarivih 100 miliona dolara, “storyboard” i
scenario su hitro razvijeni, Mel Gibson je pristao na ulogu, iako je
autor George Miller imao rezervi prema njegovim godinama. U
međuvremenu je svijet postao izuzetno dinamično i nepredvidljivo
mjesto, produkcija je iz australske pustinje prebačena u namibijsku
uslijed kiše koja je na predviđene lokacije donijela nimalo
apokaliptični dekor u vidu divljeg cvijeća, a Melu Gibsonu su
njegov bijes i ludilo došli karijere.
Miller je ionako htio mlađeg glumca i dobio ga je u Tomu Hardyju. S
tim su i serijal i njen naslovni junak dobili jedno novo
promišljanje i praktički izvanvremensku kvalitetu. Maxova
epizodičnost i prolaženje kroz priču već su bili nagoviješteni u
drugom dijelu, a u potpunosti uspostavljeni u trećem, ali tek u
Divljoj cesti Mad Max prestaje biti čovjek sa osobnom poviješću, iako se kroz “flashback” momente ona generira u vidu njegove
kćeri, a postaje ideja i legenda, apokaliptični western-junak koji
ne dolazi niotkuda i ne ide nikamo. Druga, važna stvar; Max sada ne
samo da nije središnji dio priče, nego čini se gotovo da nije niti
njezin posebno bitan dio. On ima u najmanju ruku ravnopravnu, ako ne i
dominantnu partnericu u Imperatorici Furiosi koju igra Charlize
Theron i koja je zapravo “alfa i omega” ove priče, kako u
dramaturškom, tako i u moralnom i etičkom smislu.
Istina je da je priča u Divljoj cesti samo kostur na kojem se drži
akcija i po tome taj film liči na legendardnog Cestovnog ratnika.
Priča, međutim, počinje sa Maxom kao nepouzdanim naratorom koji
rekapitulira saznanja o postapokaliptičnom svijetu u kojem su
uništeni svi tragovi civilizacije. Taj detalj se čini nepotrebnim
poznavaocima franšize, ali ne treba zaboraviti
vremensku distancu i generacije nove publike koje su u međuvremenu
stasale. Max je nedugo zatim zarobljen od strane War Boysa, vojske
zlog diktatora Besmrtnog Joea (igra ga Hugh Keays-Byrne) i, kao univerzalni
donator krvi, postaje “vrećica” prikačena na Nuxa (Nicholas
Hoult), jednog od iskusnijih, istrošenijih vojnika.
Stvari se pokreću kada Furiosa dobije zadatak da s oklopnom
cisternom ode po gorivo u partnerski Gas Town, te po streljivo na
partnersku Bullet Farm. Ona neće oteti samo dragocjeni kamion sa
zalihom vode, nego i Joeovu najvrijedniju imovinu: njegovih pet mladih,
prelijepih, genetski čistih, nemutiranih žena, od kojih je jedna u
visokoj trudnoći. Kada Furiosino skretanje sa ceste bude primjećeno,
za njom će se u potjeru dati cijela vojska iz Joeove Citadele, sa
njima i Nux u svom automobilu željan da pogine i ode u obećanu
Valhallu, a sa njim i Max, prikačen na haubu automobila. Akcija tako
počinje skoro instantno i uz prijeko potrebne predahe traje do kraja
filma.
Ta akcija, ta nezaustavljiva vožnja u svakom je pogledu
fascinantna. Efekti nisu jeftini, kompjuterski, već je akcija
organska i uglavnom analogna, temeljena na kaskaderskim akrobacijama.
Pritom je gotovo sve tu podređeno stilu kroz gomilu “over the top”
detalja, poput gitare s dva vrata koja bljuje vatru, bubnjeva u
prtljažniku i izuzetno adrenalinske muzičke pratnje koja kombinuje
rock/metal/industrial muziku i epsku klasiku veću od života. Dizajn
vozila u jurnjavi je hrabar i nesputan, dostojan takvog akcijskog
spektakla. Miller se dosta igrao s usporavanjem i ubrzavanjem
snimki, podižući i spuštajući broj sličica u sekundi kad god je
to bilo potrebno. Naravno, tu je i legendarni V8 Interceptor iz prvog
dijela, makar nakratko, a ratni poklič War Boysa je nesumnjiva
posveta 80-ih godinama prošlog stoljeća i najhimničnijoj pjesmi
ultimativnog pop-sastava Duran Duran.
Jedina zamjerka koja se može uputiti takvoj akciji jest da je za
nijansu previše artificijelna. Netko će zamjeriti formulaičnost
akcije od početka jurnjave, preko neočekivanog savezništva i
moralne transformacije jednog ili više junaka, do neočekivanog
obrata i odveć zgodnog i jednostavnog kraja, ali to je već
cjepidlačenje. Nemoguće je napisati priču koja će, prema
Millerovu citatu Hitchcockovih riječi: “biti razumljiva Japancu
bez pomoći titlova”, a ujedno i potpuno originalna, da ne
spominjemo imperativ jednostavnosti. Ono što, pak, od priče u filmu
postoji služi akciji, ali i dvjema veoma pametnim metaforama.
Jedna od njih je socijalnog karaktera i prisutna je na početku
filma. Besmrtni Joe ima monopol na vodu na Citadeli i svojim
podanicima je dijeli na kapljice, pritom ih “očinski”
savjetujući da se ne “navuku” na nju, da ne bi morali osjetiti
kako je to kada je nema. Istovremeno, on živi u raskoši, tolikoj da
ima pet lijepih, nemutiranih i dotjeranih žena koje mu moraju roditi
sina-nasljednika, budući da su njegova dva sina rođena sa manom ili
mutacijom. Zatim, čini se da je majčino mlijeko postalo luksuzna
roba ili neka vrsta eliksira na kojoj je Joe izgradio imperij
trgujući sa susjedima. Joe svoju vojsku koju drži polu-živu,
gladnu i žednu krvi, u konstantnom religijskom zanosu. Postavlja se
pitanje je li to metafora suvremenog kapitalizma, despotskog
totalitarizma ili prvog koji počinje sličiti na drugo.
Drugi kontekst koji je pokrenuo neke rasprave u centru ima Furiosu i
svodi se na feminizam, pitanje emancipacije i patrijarhata. U
postapokaliptičnom divljem svijetu žene su, uz određene izuzetke,
svedene na vlasništvo muških gospodara. Poruka je jasna: muškarci
su imali svijet u svojim rukama i evo kako je to završilo. Furiosa
preuzima glavnu, revolucionarnu i prosvjetiteljsku ulogu žene koja
će osloboditi ženski rod iz okova. Ona je atipična predstavnica
svojega roda, prvo kao osoba sa vidljivim fizičkim hendikepom, zatim
i kao androgina ratnica sa funkcionalnom, muškom frizurom i na
tipično muškom zaduženju vožnje kamiona, ali i kao osoba sa
ambicijom da nešto promjeni, da se iskupi ili makar vrati na ono što
pamti kao bolje. Rasprave na internetu na stranu, Furiosa je možda i
najkompletnija akcijska heroina koju smo gledali na velikom platnu,
čak iznad Ellen Ripley iz Aliena i Sarah Connor iz Terminatora. Ona
je heroina novoga doba u filmu novoga doba za publiku novoga doba: ne
samo za nikada potpuno odrasle dečke željne akcije, nego i za moderne
cure koje su odrastale igrajući video-igrice i kojima su
Transformersi bile draže igračke nego lutke. I to svjedoči o ovom
našem ne-apokaliptičnom, civiliziranom svijetu i promjenama koje su
se dogodile u posljednjih 30 godina.
Postoji šansa da ćemo Furiosu gledati i u nekom od slijedećih
nastavaka. Po najnovijim glasinama “spinoff” Mad Max: Furiosa već
je najavljen, scenario je spreman, čeka se samo na “zeleno
svjetlo” od studija, do čega će vjerojatno doći usled
komercijalnog uspeha Divlje ceste koji je neminovan, a novi Mad Max
film nositi će podnaslov Wasteland. Postavlja se pitanje gdje je tu
Max u cijeloj priči, jer kao da je marginaliziran i potisnut na
poziciju običnog epizodista. Miller ipak vrlo dobro zna što radi i
zašto to radi. Divlja cesta je novo promišljanje jednog starog
junaka, a Pobješnjeli Max novog doba sasvim je legitiman junak.
No comments:
Post a Comment