2014
režija:
Amy Berg
scenario:
Nicole Holofcener (po romanu Laure Lippman)
uloge:
Diane Lane, Elizabeth Banks, Dakota Fanning, Danielle Macdonald, Nate
Parker, Common
Mali
grad u okolini New Yorka, neki nesrećni i sjebani ljudi, njihove
teške, sjebane priče, neprijatna atmosfera i radnja koja se
“flashbackovima” vraća u prošlost. Ali, pazite, ovo nije ni
“slice of life” varijanta ni teška drama o teškom životu, nego
pre svega “serial killer flick”. Postupak jeste artističan,
fokus mekan, kako u priči, tako i po pitanju fotografije i dosta
toga se može podvesti pod “mood piece” varijantu, ali svejedno
ovo nije neko umetničko iživljavanje, već film koji zgrabi
gledaočevu pažnju i ne pušta. Skoro do samog kraja.
Po
nekoliko osnova ovo je film koji će biti prekretnica u karijeri za
ljude koji su u njemu učestvovali. Nicole Holofcener je poznata
autorica kvalitetnih romantičnih komedija i drama za ozbiljniju
publiku, poput recentnog Enough Said (2013), a ovo joj je prvi
izlet u, uslovno rečeno, triler. Amy Berg je poznata po svojim
dokumentarnim filmovima, ima čak i nominaciju za Oscara za Deliver
Us from Evil (2006). U njima se često bavi veoma neugodnim
temama iz domena stvarnih zločina koji su potresli američku,
neretko i svetsku javnost. Ovo joj je prvi igrani film. Glumica
Danielle Macdonald je ovde ostvarila izuzetno kompleksnu ulogu za
pamćenje koja će joj možda lansirati karijeru i pored, za
hollywoodske standarde, atipičnog izgleda koji bi manje sposobnu
glumicu gurnuo u nekakav “typecast”.
Film
počinje sa dve devojčice koje bismo mogli nazvati čudnim, više u
smislu cura sa kojima se druge cure ne igraju nego strašnim kakve
znamo viđati po hororima. Posle jedne zabave gde su se posvađale sa
drugim curama, njih dve posramljene hodaju gradom i uzimaju naizgled
napuštenu bebu iz kolica na tremu. To je događaj koji ih je obe
obeležio za ceo život: saznaćemo da je beba nastradala, a da su
obe provele po nekoliko godina u popravnom domu odakle su izašle
promenjene i istraumirane.
Sada
kada su tinejdžerke, više nemaju kontakta jedna s drugom (a i onaj
u detinjstvu je više bio usiljen nego li iskren drugarski). Ronnie
(Fanning) je tipičan primerak “underclass” devojke koja radi u
nekoj pekari, ne govori mnogo i životari. Sa Alice (Macdonald) je
već drugačija priča. Ona živi sa majkom Helen (Lane) i sa njom
nema baš normalan odnos, reklo bi se čak da je majka umnogome kriva
za njen psihološki profil. Alice je gojazna na granici patologije,
dane provodi uglavnom gledajući trash reality televiziju i sanjajući
o karijeri sa svojim programom o nevino zatvorenim ljudima (što i
nju tišti). Osim toga navodno traži posao, ali zapravo besciljno
šeta po gradu, jede “junk food”, pije gazirane sokove i gleda u
tuđe živote.
Frka,
međutim, nastaje kada nestane još jedno dete, ovog puta
trogodišnjakinja. Ona je oteta, čini se namerno, iz prodavnice
nameštaja dok su njeni roditelji bili zaokupljeni izborom kauča.
Oni možda jesu trash i možda sami traže nevolje sa svojim odnosom
prema detektivima (Nate Parker i Elizabeth Banks), ali verovatno nisu
krivi za sudbinu svog deteta. Naravno, sumnja će ubrzo pasti na dve
povratnice iz zatvora, ali kako one nisu imale kontakta, samo jedna
može biti odgovorna, pitanje je samo koja. Slučaj će takođe
otvoriti stare rane detektivki koja je našla mrtvu bebu prošli put
i na koju je to ostavilo trajne posledice.
Odavno
se nije dogodilo da američka relevantna kritika skoro unisono
popljuje film i nazove ga najčešće traćenjem talenta ljudi ispred
i iza kamere. Što se talenta ispred kamere tiče, on nije potrošen,
on je iskorišten do samog kraja čak i sa likovima koji nisu
napisani sjajno. Common raste u pravog glumca, a ne samo muzičara
kojem je gluma hobi. Elizabeth Banks je sasvim solidna kao detektivka
sa privatnim opsesijama i strahovima. Dakota Fanning još jednom
briljira i ostvaruje apsolutno uverljivu ulogu. Diane Lane uspeva da
od lika koji deluje kao konstrukcija napravi ulogu za pamćenje, a
Danielle Macdonald je otkrovenje filma. Često se zaboravlja da nije
nimalo lako odigrati uverljivog psihopatu koji je naoko sasvim
normalna osoba. Danielle to uspeva, igrajući se sa personama i
predstavama svog lika i prelazeći od groteskno-tužnog do strašnog
bez ikakvih zastoja i prenaglašavanja.
Što
se ekipe iza kamere tiče, scenario ima problema sa čestim
meandriranjem (naročito u poslednjoj trećini kada se radnja potpuno
uspori) i navođenjem na jedne te iste tragove, što prave, što
krive, kao i sa liikovima koji više deluju kao konstrukcije za
potrebe zapleta nego što su zapravo životni. I jedno i drugo se
može pripisati izvornom romanu koji je samo običan krimić za
plažu. Štos se, međutim, krije u režiji koja je sve samo ne
pešačka. Amy Berg samouvereno pristupa i igra na ono što već
poznaje i atmosferu neprijatnog gradića sa neprijatnim ljudima iz
dokumentarnog filma o stvarnom zločinu prenosi na fikcijski
materijal. Every Secret Thing deluje kao dobar film po
istinitom događaju, iako to nije. I pored svojih mana, ovo je film
vredan pažnje.
No comments:
Post a Comment