tekst originalno objavljen na fak.hr
2014.
režija:
Sergi Perez
scenario:
Eric Navarro, Roger Padilla, Sergi Perez
gl.
uloga: Borja Espinosa
Naš
protagonista Joel (Espinosa), kojeg kroz celi film verno pratimo,
uglavnom iz blizine, često nepodnošljive, jednog dana ustaje iz
kreveta u svom neurednom stanu. Doziva psa Elvisa. Pas se ne pomera,
očito je bolestan. Joel, očito u depresiji i ne baš sposoban da se
brine o sebi, uzima Elvisa na ruke i izlazi iz stana. Njih dvojica će
krenuti na podužu odiseju Barcelonom, a Joel je, rastresen i
depresivan kakav je, zaključao svoje ključeve unutra.
Osećaj
filma je neprijatan i maglovit, visceralan. Vidimo šta se dešava na
ekranu i nije nam prijatno, a svejedno smo u magli jer ne znamo
pozadinsku priču. Kako film odmiče, tako ćemo je sve više
naslućivati, ali ni u jednom trenutku nećemo znati zasigurno. Ovo
je možda odiseja, možda hobo-dnevnik, možda metafora života
natopljena teškom simbolikom, ali svakako nije junakovo putovanje
gde je cilj određen. Cilj je preživeti. Cilj je pronaći se. Cilj
je rešiti psa, polumrtvog i teškog, velika je to beštija. Cilj je
vratiti se doma, pronaći ključ od stana, ali više od toga pronaći
ključ svoje volje, svoje duše i svog uma.
I
hrabri Borja Espinosa to savršeno radi. Na njegovom licu vidimo svu
Joelovu muku. On, kao i Joel, oseća Elvisovu težinu. I mi sa njim.
Možda ne razumemo, ali osećamo njegov bezizlaz, dno bunara na kome
je. I kamera ga prati u njegovim lutanjima, u vožnji autom, dok
razgovara preko mobitela, uporno iz blizine, spreda, straga, sa
strane. Tek je poneki kadar širok, situacioni, ali mi smo uglavnom
tu pored, saosećamo s njim, nemoćni da mu pomognemo. Nemoćni kao i
on, utapamo se zajedno s njim.
The
Long Way Home je jedan od onih filmova koji naprave jak, ali
difuzan utisak. Stvari postaju malo jasnije kada nam autori,
producenti i glumci kažu nešto o njemu, što je moguće na
festivalskim Q&A posle filma. Ako smo uopšte sposobni sastaviti
suvislo pitanje posle projekcije, to jest. Reditelj će nam otkriti
Joelovu pozadinu koju samo on zna, a mi možda pretpostavljamo iz
tragova koje je u filmu ostavio. Ako je to uopšte potrebno. Možda
je bolje film pogledati ponovo. Ako ga možemo još jednom podneti.
Zanimljive
stvari se otkriju i iz intervjua dostupnih na internetu. Sergi Perez
je svoj celovečernji bioskopski prvenac snimao ukupno 16 dana, u tri
navrata u roku od godinu dana, prekidao snimanje, dorađivao
scenario. Pre toga se okušao u kratkim formama i na televiziji. Kada
je počeo da skuplja sredstva za dugometražni film, Španjolsku je
pogodila kriza. The Long Way Home, na kraju snimljen sa
izuzetno skromnim sredstvima skupljenim preko “crowdfundinga”, iz
ličnih fondova i od pozajmica prijatelja, onda postaje lična priča,
o ličnoj frustraciji, besu i nemoći da se dođe do cilja. Nadalje,
iako se to u tekstu filma nigde eksplicitno ne pojavljuje, The
Long Way Home onda nije moguće tumačiti ni bez podizanja stvari
na nacionalni nivo, bez asocijacija na krizu koja je žestoko
pogodila Španjolsku i koja nikako da prođe. Joel onda postaje taj
neki “everyman”, “average Joe”, bez svoje volje i namere.
Sa
relativne vremenske distance možemo se pitati jesmo li išta naučili
iz Joelovog primera i od njegove odiseje. Sumnjam, mada to nije bio
ni cilj. Život je borba, najviše sa samim sobom. I nema dna, jer se
nizine, kao i visine, uvek pomeraju. Granice postavljamo mi u
trenutku kad izaberemo da nemamo izbora, da moramo dalje pa kako god.
Joel je to shvatio na teži, neprijatniji način. The Long Way
Home možda nije najprijatnije filmsko iskustvo, ali ne bih ga
drugačijeg ni želeo, niti je drugačije moguće.
No comments:
Post a Comment