2013.
scenario
i režija: Ronald Reber
uloge:
Christoph Baumann, Carolina Hoffmann, Thomas Kollhoff, Marina Anna
Eich, Nikola Antje Mönning, Wolfgang Seidenberg, Andreas Pegler, Ute
Meisenheimer, Claire Plaut, Ronald Reber, Mira Gittner
Osmoro
naoko običnih ljudi dolazi u bar, tri para i dve individue. Svako od
njih ima svoju priču, svoje interese, svoje želje, svoje fantazije
i svoje iluzije. Njihove želje variraju, seks, dominacija i
submisivnost se prepliću. Njihovo socijalno poreklo je različito,
kao i psihološki profili, ali ta jedna noć će promeniti sve ili
neće baš ništa. Bilo kako bilo, oni su tu, sa njima je i vlasnica
bara kao nekakav ceremonijal-majstor i videćemo kako će se odvijati
njihova komunikacija i interakcija, u kojem će smeru ići njihove
fantazije.
Filmovi
o seksu koji ga na ovaj način fetišiziraju mogu da završe na
brojnim stramputicama, da odu u umetničarenje ili u banalizaciju, da
se izgube u šokovima ili u jalovoj psihoanalizi, da budu previše
eksplicitni ili jednostavno beskrvni i dosadni. To je jedna od takvih
tema o kojoj svako ima nešto za reći, ali za to treba prvo skupiti
hrabrosti, pa onda i nekako uobličiti, verbalno i slikom. Treba nas
ubediti da je to zaista važno, da mu nije mesto samo u sferi
privatnog, nego i javnog. Poseban problem je tretman toga kroz
“ensemble” dramu na jednom mestu u ograničenom vremenu, ona može
postati statična i rasplinuta na sve strane. Takođe, problem je i u
argumentaciji (ili nedostatku iste) i proizvoljnosti određenih scena
i postupaka. Od svega toga Illusion pomalo pati, i sve to se,
ako ste sitničavi, može uzeti kao kardinalna greška. Međutim,
upravo takvo posmatranje bi bilo krivo, jer Illusion nije
samostalan film.
Ronald
Reber, Mira Gittner i ostatak ekipe funkcionišu kao trupa, što je
dosta redak primer takvog pristupa u filmskoj umetnosti. Iza sebe
imaju nekoliko filmova u istom ili sličnom sastavu. Teme i žanrovi
su različiti, od horora i trilera do umetničkih drama, ali jedna te
ista ekipa je uvek tu. Reber i Gittnerova se oboje pojavljuju u cameo
ulogama i u Illusion, ona tu “duži” i kompletni vizuelni
identitet filma (kameru, montažu i scenografiju). Glumica Nikola
Antje Mönning je potpisala muziku, druga glumica Marina Anna Eich je
ujedno i producentkinja filma.
Ovaj
teatarski pristup se u ovom filmu pokazuje kao efikasan, a naročito
kada se uzme u obzir koliko su ta dva medija različita. Illusion
je pre svega vizuelno atraktivan i ispoliran film, kako u scenama u
klubu, tako i u scenama fantazija koje se odvijaju u glavama likova.
Poetičnost i elaboriranost pojedinih kadrova je za posebnu analizu.
Problem nastaje na jednom drugom mestu, a to je narativna linija
filma. Film naime ide srednjim putem između visceralnog iskustva,
filma stanja i klasične priče i to se oseti. U tom smislu
preplitanje sudbina likova je ponekad suviše zgodno i proizvoljno,
verovatno i nepotrebno.
I
pored toga Illusion je film koji zavređuje moju preporuku
veoma određenoj “arthouse” publici, a posebno poznavaocima dela
Ronalda Rebera i njegove ekipe. Možda će vam se to učiniti na prvi
pogled opskurno, ali to nije sasvim istinito. Reber i društvo su
redovni gosti na filmskim festivalima i njihovi filmovi imaju status
kulta u određenim krugovima, ne nužno filmskim. U svakom slučaju,
čeka vas provokativno, seksi i anarhistično iskustvo.
No comments:
Post a Comment