2014.
scenario
i režija: Helen Hunt
uloge:
Helen Hunt, Brenton Thwaites, Luke Wilson, Jordan Lane Price, David
Zayas, Robert Knepper, Leonore Varella
Već
od prvog momenta, Ride nas hvata i ne pušta. Fora je vrlo
jednostavna, u pitanju je humor u rapidnim replikama koje ispaljuju
majka i sin, oboje verzirani u pisanoj reči, majka kao urednik i
lektor, sin kao pisac u nastajanju. Naravno, atmosfera je newyorška,
više-srednjeklasna i neurotično-ekscentrična, i to u pamet priziva
Woodija Allena i Jamesa L. Brooksa. Onda se priča seli na drugu
obalu i poprima obrise opuštene porodične indie drame u kojoj će
majka i sin naučiti nešto jedno o drugom i jedno od drugog, dok se
komični momenat prebacuje na “East Coast – West Coast” razlike
u stilu života sa povremenim ispadima dobro potkrepljenog
(ne-jeftinog) fizičkog humora. I tako polako dolazimo do vrlo
mračnih pod-tonova koji nisu filmsko-patetični (pa samim tim nisu
ni lekcije koje će majka i sin naučiti takve), već su prosto
životni.
Majka
i sin su Jackie (Hunt) i Angelo (Thwaites). Ona je pomalo newyorški
kliše za ženu-majku oko pedesete godine života, razvedena,
posesivna, sklona potpunoj kontroli i mikro-menadžmentu svakog
aspekta svog i njegovog života. On je isto kliše, guši se od
njenog prisustva i od samog New Yorka, žurbe i pritiska. Zato odlazi
na letovanje kod oca (Knepper), njegove druge žene (Varella) i
njihove kćeri, poslednje letovanje pred studije i ulazak u svet
odgovornih akademskih građana. A onda odluči da ostane, bleji na
plaži i surfa. Do daljnjeg.
Brižna
majka naravno poludi, ode prvim avionom, unajmi hotelsku sobu i
izuzetno strpljivog vozača (Zayas) i krene da uhodi sina, sa namerom
da ga suoči i preobrati pričom o gluposti njegove odluke, o tome da
u Los Angelesu nema kulture, da ga ona nije tako odgojila i sve po
spisku. Momak odgovara i pogađa žicu, a majka sebi zadaje cilj da
savlada veštinu surfanja u čemu će joj pomoći instruktor Ian
(Wilson). Naravno da je zaštitnički odnos i majčina želja za
bliskošću i kontrolom nad sinom patološki sam po sebi, ali to je
površina (povezivo i sa morem kao takvim) ispod koje se krije trauma
koju ćete otkriti kad dođe vreme...
Kao
i njen lik, Helen Hunt drži sve pod kontrolom i kao glumica i po
pitanju scenarija i režije. Lično sam od onih gledalaca i kritičara
koji su skeptični prema nagomilavanju funkcija od strane jedne
osobe. Prosto, reditelj će teže “ispeglati” greške u scenariju
ako je u pitanju ista osoba, a pogotovo je teško režirati samog
sebe kao glumca. Helen Hunt uglavnom uspeva u svemu, negde više,
negde manje, ali u konačnici Ride je dobar film.
Scenario
je možda i najslabija karika. Iako su otkrića, obrati i “promene
brzine” izvrsno tempirani, na par mesta su prisutne pukotine. Prvo
i osnovno, u dijalozima Helen Hunt pokušava da ispadne previše
pametna za svoje dobro i pritom nepotrebno podvlači poent. Drugo,
lika pod majčinom paskom i prešom, Angelo je suviše samostalan i
samosvestan, suviše sportskog i avanturističkog duha. Takav bi
valjda majku “istrenirao” na vreme da ga ne prati u stopu ili bi
se jednostavno i bespogovorno povinovao njenim zahtevima.
Srećom
pa su to sve sitne zamerke. Režija nije spektakularna, više je
školska i primerena materiji, potpuno u okvirima indie drame. Helen
Hunt demonstrira da ima oko za detalje i sjajno hvata razlike u
atmosferi i čak veoma dobro gradi napetost u scenama surfanja. Ono
što je posebno značajno, ona više nego sposobno režira samu sebe,
razume svoju personu i tipologiju svojih uloga i pravi sjajnu
kombinaciju kao Jackie.
Za
posebnu pohvalu jei njen rad sa drugim glumcima, od “castinga”
nadalje. Thwaites je uverljiv kao surfer i blejač, manje kao pisac u
nastajanju, nekako ne “kupujemo” njegovu gorčinu. Ostatak
glumaca je savršeno izabran. David Zayas (TV serija Dexter)
je odličan kao šofer naviknut na ekscentrične zahteve bogataša, a
Luke Wilson sam po sebi zrači opuštenošću jednog instruktora
surfanja. Mlada glumica Jordan Lane Price ima izuzetno prisustvo na
ekranu i zaista je mila pojava. Svi oni imaju hemiju sa partnerima u
sceni, naročito kada se ritam ubrza i okrene prema rapidnoj
komediji.
Ride
možda nije film koji će vas “odneti” i koji ćete dugo pamtiti,
čak je moguće prihvatiti da je to samo “vanity project” jedne
glumice, ali to ne znači da je film loš. Naprotiv, dobar je,
inteligentan, odmeren i emotivan. Gledaoca u principu ne potcenjuje i
ne vređa inteligenciju. Nije u pitanju ni navlačenje ni
proseravanje, Helen Hunt poznaje materiju na sva tri nivoa bavljenja
filmom i uspeva da napravi dobar film. Dakle, ko voli indie, ovo je
pravi izbor.
No comments:
Post a Comment