2014.
režija:
Richard Loncraine
scenario:
Charlie Peters (po romanu Heroic Measures Jill Ciment)
uloge:
Morgan Freeman, Diane Keaton, Cynthia Nixon, Carrie Preston, Claire
van der Boom, Korey Jackson
Igrom
slučaja sam nabasao na članak o hipsterima na nekom portalčiću.
Članak nije bio nešto i u suštini je samo zagrebao površinu,
ponudio par zanimljivih uglova gledanja, ali takođe i promašio neke
definicije. Sve u svemu, ništa posebno, klasično blogersko
piskaranje osobe koja nije nikakav stručnjak o datoj temi.
Zanimljivo je, međutim, da je to bio prvi člančić tog tipa na
našem jeziku koji dovodi u vezu (ma koliko površno i neistraženo)
hipstere i džentrifikaciju. Ta dva pojma su povezana još od vremena
kad je džentrifikacija iz očaja probavana po New Yorku i Londonu i
dok su se hipsteri zvali nekim drugim imenom, ali u našim krajevima
se na hipstere krajnje površno gleda kao na “one likove sa viškom
love”, a za džentrifikaciju puk verovatno misli da je nekakva
psovka.
Film
5 Flights Up bavi se onime što dolazi posle džentrifikacije
i ljudima koje niko o njoj ništa nije pitao, koji su možda njome
profitirali, ali koji možda ne žele da imaju veze sa celom tom
gungulom. Oni su, dakle, penzioneri koji su u svojoj mladosti kupili
jeftin stan na potkrovlju zgrade bez lifta u lošem, radničkom
kraju, u ovom slučaju Brooklynu. Alex (Freeman) je slikar koji se
nikada nije probio u prvu ligu, a Ruth (Keaton) je bivša učiteljica,
žive sami sa psom (takođe starim) i svakako nisu ništa mlađi iz
godine u godinu, pa im pentranje postaje problematično. Pozitivna
strana džentrifikacije je to da njihov stan kupljen za nekoliko
hiljada dolara sada vredi oko milion. Negativna je, pak, to da u svom
sada hipsterskom cool kraju neće naći ništa za sebe i moraju da
idu negde drugde i da će ih to takođe koštati. Čak ni selidba na
Manhattan u zgradu sa liftom možda nije idealna opcija za nekog ko
je navikao da gleda na Brooklynski Most. U svakom slučaju, operacija
zamene stana košta vremena i živaca čak i kad ste u plusu
finansijski.
To
podrazumeva nećakinju – agenticu za nekretnine (Cynthia Nixon koja
je iritantna taman koliko treba), pokazivanje stana gomili frikova
(tipičnih newyorških tipova) na defileu kroz njega, biranje kupca,
rat ponudama, zvonjavu telefona i generalno metež. Treba li
napominjati da su naši seniori džangrizavi, odnosno Alex je, a Ruth
uliva ničim izazvani fingirani optimizam da sakrije koliko joj sve
to ide na živce. Kao dodatni bonus u igri za opasne ajkule u malom
bazenu, tu je panika sa teroristom iz Uzbekistana koji će se možda
razneti nasred mosta, a možda i neće, ali će svakako uplivati na
cenu stana tih nekoliko dana. A, da, i pas, odnosno preslatka kujica
po imenu Dorothy je bolesna i hitno joj je potrebna skupa operacija,
a veterinar samo gleda kako da kasira. Surov je taj svet.
Sa
pozitivne strane, dijalozi Charlieja Petersa su odlični, britki i
humoristični čak i kad je karakterizacija likova tipična. Ostatak
scenarija je ispod tog nivoa, a adaptacija izvornog romana je u
velikoj meri šlampava. Verovatno da pozadinska priča naših
simpatičnih matoraca u romanu izgleda smislenije, ali ovde je
svedena na politički korektni “filler” (međurasni par u
Brooklynu 70-ih, bilo im je teško i nisu bili prihvaćeni) za
popunjavanje vremena. Sličan problem imamo i sa psom. Dorothy je
možda preslatka, ali ne stižemo da je upoznamo pre nego što se
razbolela, pa je upitno možemo li se povezati s njom na pravi način.
Najveću štetu trpi pod-zaplet sa teroristom jer oduzima previše
vremena da bi podvukao koliko je tržište nekretnina u New Yorku
klizav i zeznut posao, a opet nije dovoljno razrađen da bi poslužio
više od toga.
Izbor
glumaca je odličan. Morgan Freeman je raspoložen kao džangrizavi,
ali duhoviti penzioner sa daškom mudrosti, a Diane Keaton je
jednostavno pravi izbor za ulogu živahne i optimistične newyorške
starije gospođe. I izbor glumaca za mlađe verzije njih u nekoliko
flashbackova je apsolutno sjajan. Korey Jackson liči na nekog ko bi
mogao biti mladi Morgan Freeman, ali Claire van der Boom sjajno
“skida” čak i najsitnije manirizme mlade Diane Keaton, recimo iz
Annie Hall perioda. Zajedno sa njima, imamo i celu galeriju
epizodista koji su svakako koloritni, ali često postaju
karikaturalni, poput starmale devojčice koja se pojavljuje u svim
stanovima kao i Alex (je li ona plod njegove mašte i staračke
demencije, pitamo se), te njene majke koja opsesivno spava po tuđim
krevetima i ostalim čudacima koji gledaju stanove ali ih ne kupuju.
Na
kraju, 5 Flights Up je film koji se bavi standardnim temama i
stvarima o kojima dosta znamo iz filmova: nekretninama, starenjem i
svetom koji se menja brže nego što mi možemo to ispratiti. Bilo je
drugih filmova na ovu temu, ozbiljnijih ili smešnijih. Logično
poređenje je skorašnji Love is Strange. 5 Flights Up
je uglavnom korektan film koji možete pogledati bez bojazni da ćete
se smoriti. Naravno, mogao je i biti bolji, za to je čak bilo i
prostora i sugerirano je u knjizi. Opet, nije loš. Samo nemojte
očekivati previše. Tako sam se zeznuo sa Love is Strange.
Onda 5 Flights Up dođe kao nekakva “light” varijanta.
No comments:
Post a Comment