2014.
režija:
Shira Piven
scenario:
Eliot Laurence
uloge:
Kristen Wiig, Wes Bentley, James Marsden, Linda Cardellini, Joan
Cusack, Jennifer Jason Leigh, Thomas Mann, Tim Robbins, Alan Tudyk
Nema
sigurnijeg načina da ispadneš pametan u društvu mediokriteta nego
da izjaviš da ne gledaš televiziju. U svojim i njihovim očima
automatski postaješ Castaneda, Buddha na srebrnoj planini i glas
Morgana Freemana u dokumentarcu o svemiru. Istini za volju,
televizija ima sasvim dovoljno debilizama, realitija, nameštenih
političkih pljuvačina, “info-tainmenta” i čega sve ne, ali...
Dovraga, ima tu i pametnih stvari. Sami biramo šta gledamo. Moja
generacija je odrastala sa televizijom i na televiziji, neki su
ispali debili, neki su ispali normalni, kao uostalom i sve prethodne
i sve naredne generacije. Čak su i procenti tu negde.
To,
međutim, ne znači da televizija nije bila predmet sprdnje, ozbiljne
rasprave i oštre satire, na filmu, a možda i na samoj televiziji.
Network, Being There (Chance), The Truman
Show, pa i recentni Nightcrawler (mada je tu televizija
bila samo manji deo fokusa) neki su od naslova koji se bave time kako
televizija naš svet pretvara u virtuelni. Welcome to Me se
nadovezuje na određene aspekte svakog od njih.
Imamo
i nimalo sladak prikaz uređenja televizijske stanice (Network,
Nightcrawler). Imamo lika koji počinje da živi na televiziji i
kroz televiziju (The Truman Show) i ta osoba je psihički
poremećena. Ne u smislu The Truman Show, gde je dijagnoza
glavnog junaka uslovljena time što živi u paralelnom svetu, niti u
“forrestgumpovskom” smislu korisnog idiota kao što je to Chance,
a iskreni da budemo, niti u smislu agresivne psihopatije Loua Blooma,
junaka filma Nightcrawler. Međutim, sa poslednjepomenutim
naslovom upadljiva je jedna druga slučnost: upotreba motivacionog
novogovora, samo što umesto self-helpa menadžerskog i poslovnog
tipa ovde imamo self-help gomilu gluposti sa dnevne televizije,
Oprah-gluposti, visokoproteinske i niskokarbonske dijete, slaganje
emocija po bojama i sličan “mumbo-jumbo”.
Dakle,
naša junakinja je Alice Klieg (Wiig) i ona ima granični poremećaj
ličnosti. Njen život je ceo sastavljen od rutine, “talk show”
programe zna gotovo napamet, televizor nije ugasila 11 godina, stalno
je u problemu i stalno joj je potrebna pomoć. Ima jednu prijateljicu
(Cardellini), stare i lagano izgubljene roditelje, čak i bivšeg
muža (Tudyk) koji joj pruža podršku. Ide na obavezne seanse kod
psihoterapeuta (Robbins), ali ne uzima pilule koje joj je on
prepisao, nego se leči svojom magičnom dijetom sa televizije.
E,
da, i svakog dana kupuje srećku, što će joj se jednog dana
isplatiti sa vrtoglavih 80 miliona dolara. Njen život se menja iz
korena, seli se u hotel, bavi se isključivo sobom i pokušava da se
ugura na lokalnu televiziju. TV stanica koju drže dvojica braće,
Gabe (Bentley) i Rich (Marsden) je u problemima i prihvatiće njenu
ponudu da ona dobije svoj dvočasovni “talk show”, gde će ona
uređivati sve, od sadržaja do scenografije i gde će se baviti
isključivo sobom, odigravanjem iskustava koja su je oblikovala,
svojim mislima i osećanjima, svojim idejama i dijetama. Naravno,
potpuno je logično da će se njen život na dva koloseka ubrzati do
vrtoglavih brzina i da će se samo još opasnije približiti potpunom
raspadu.
Naravno,
tu imamo svu silu živopisnih televizijskih likova i frikova u
publici. Gabe pokazuje iskreni interes za Alice, Rich misli samo na
novac. Producentkinja Debbie (Jennifer Jason Leigh koja ne dolazi do
izražaja) oseća eksploataciju, a šefica produkcije Dawn (apsolutno
genijalna Joan Cusack) preuzima mentorsku, gotovo materinsku ulogu.
Student (Mann) pasionirano prati emisiju i želi da napiše
seminarski rad o njoj. Totalno ludilo.
Emisija
kakvu vidimo u filmu je potpuno nepredvidljiva glede toka kojim će
krenuti. U jednom trenutku će naša voditeljka-junakinja optužiti
školsku drugaricu da joj je ukrala šminku, u sledećem će kuvati i
jesti svoje čudne mesne torte, a u trećem će kastrirati svoje
ljubimce. Da stvar bude blesavija, takva emisija je potpuno moguća i
izvediva na današnjoj televiziji, i tu ne mislim samo na Ameriku.
Tako nešto je moguće bilo gde. Potreban je samo ludak sa parama
voljan da istresa i pretresa svoju privatnost. Odgvorni ljudi sa
televizije će to prihvatiti u trci za profitom, a dokoni ljudi pred
malim ekranima će to gledati kao finale Lige Šampiona.
Ironija
sveta leži u tome da ludake bez novca i moći zovemo frikovima i od
njih se sklanjamo kao od zarazne bolesti, a ludake sa novcem i moći
zovemo ekscentricima, poštujemo ih i udovoljavamo njihovim hirovima.
To je oduvek tako. Ludwig Bavarski je u svom ludilu gradio dvorce da
se odvoji od sveta, mi ih danas posećujemo i divimo se količini
ulupanog novca u genijalna rešenja za sumanute ideje. U njegovo
vreme su ljudi drugačijeg društvenog statusa sa sličnim
dijagnozama zatvarani u samostane i bolnice ili su nad njima vršeni
eksperimenti.
Kad
god se potegne pitanje psihičke bolesti, treba biti izuzetno obazriv
u tretmanu jer zamke leže na sve strane. Možda priča skrene u
eksploataciju, jeftini uvredljivi humor ili, još gore, tetošenje i
patroniziranje. Možda se uguši u političkoj korektnosti i ostane
prazna, banalna i besmislena. Zapravo, najteže je napraviti satiru
koja će biti usmerena na spoljne uzroke i spoljne manifestacije
nečije psihičke bolesti, koja će ići i u širinu i u dubinu u
ispitivanju šta to dovraga ne valja sa ovim svetom, a koja će za
svog protagonistu buditi makar minimum empatije, čak i kad je ovaj
očito u krivu.
Ovde
su to uspeli. Prvo, scenario je savršeno precizan i savršeno na
mestu. Režija ga razigrava tamo gde je potrebno, podvlači i
akcentira na pravim mestima. Ogroman posao su napravili i glumci.
Galerija epizodista je ogromna i najčešće su u pitanju odlična
ostvarenja. Tima Robbinsa je zadovoljstvo gledati kao psihijatra, kao
i Joan Cusack u ulozi šefice produkcije. Ogromno priznanje je
zaslužila i Kristen Wiig u glavnoj ulozi. Ona je pre svega
komičarka, ali njen humor ne izvire iz očitih štoseva ili fizičkih
gegova. Ona je ozbiljna i dozirana, u svakom trenutku ima svoj lik
pod kontrolom i tačno zna kako da se postavi. Uostalom, pogledajte
je u Hateship Loveship i sve će vam biti jasno, a u Welcome
to Me je taj balans između komedije i drame dovela do
perfekcije.
Welcome
to Me je jedna izuzetno ozbiljna, višeslojna satira. Ovo je
primer relevantnog i inteligentnog filma. Apsolutna preporuka.
No comments:
Post a Comment