kritika originalno objavljena na monitor.hr
2015.
scenario
i režija: Dan Fogelman
uloge:
Al Pacino, Annette Bening, Jennifer Garner, Bobby Cannavale,
Christopher Plummer, Nick Offerman, Katarina Čas, Brian Smith, Josh
Peck, Melissa Benoist
Zaista
ne bih želeo da se foliram i pravim se da Mad Max: Fury Road
ne postoji. Mislim, film je fenomen na toliko nivoa, o njima pišu
svi i svugde, gleda ga se po nekoliko puta. Pisao bih i ja o njemu na
ovom mestu, ali nema smisla: pišem već drugde, a neukusno je istu
priču prepričavati triput. Uostalom, film je sjajan, shvatite to
kao moju preporuku i trk u obližnji multipleks.
Ja
bih se, međutim, posvetio filmu koji sam pogledao između dva
gledanja Mad Maxa i koji je imao tu nesreću da se pojavi na
kino-repertoaru u slično vreme kao i verovatno najveći hit godine.
Budite solidarni, pa učinite isto. Film se zove Danny Collins,
u pitanju je komična drama navodno po istinitim događajima (iako je
99% filma fikcija) koja u centru pažnje ima ostarelu pop-rock zvezdu
na putu temeljne promene života i iskupljenja. Naravno, nema tu
ničeg novog i neviđenog, možemo se setiti barem desetak naslova sa
sličnom premisom, ali štos je u tome da je Danny Collins
primer filma koji je od početka do kraja urađen kako treba.
Počnimo
od same priče koja je uverljivo najslabiji deo filma, ali je treba
shvatiti kao osnovu na koju su nakačeni bolji delovi: sjajno
raspoloženi glumci, lepi vizuali i kvalitetno odabrana muzika. Danny
je, rekoh, ostarela muzička zvezda. Nekad je imao snove da bude
veliki umetnik, uzor mu je bio Lennon, ali nakon jednog loše
primljenog albuma potpuno se predao muzičkoj industriji, prestao je
biti muzičar i postao “showman” koji izvodi preproducirane
ljigave pop-pesme sa svojih “best of” kompilacija za sredovečne
i starije gospođe u publici. Bol u duši je lečio kokainom i
brakovima, pa razvodima sa sve mlađim i površnijim ženama.
Kada
za rođendan od svog menadžera i najboljeg prijatelja Franka
(Plummer) dobije pismo koje mu je Lennon lično napisao, a koje se
spletom okolnosti zagubilo i ostalo skriveno 40 godina (to se zapravo
dogodilo engleskom folk-muzičaru po imenu Steve Tilston), Danny reši
da promeni svoj odnos do života. Seli se u hotel u New Jerseyu,
bataljuje drogu, smanjuje alkohol i ponovo počinje da piše pesme.
Razvija osećanja za upravnicu hotela Mary (Bening) i, sve u svemu,
počinje da liči na pristojno ljudsko biće. Međutim, sve je to tek
priprema za pravo iskušenje: upoznavanje sa svojim odraslim sinom
(Cannavale) kojeg nikad ranije nije video, koji ima svoj život, ženu
(Garner) i kćerkicu. Problem je u tome što Danny više ne zna šta
je to normalan život. Nisu u pitanju samo droga i alkohol, nego
celokupan “celebrity” status, novac, slava... Danny je lik za
javnu upotrebu, a kao ličnost je jedan zbunjeni i preplašeni,
uglavnom smešni čovečuljak.
Takve
filmove smo već gledali, u rasponu od dramuljina sa Hallmark
kanala do relativno ozbiljnih art-filmova, a odnost ličnosti i lika
za javni nastup je jedna od večitih umetničkih tema. Moralni
preporod likova, njihovo iskupljenje i napuštanje starih nazora,
hajdemo reći čak i njihovo konačno odrastanje u zrelim godinama,
isto tako je sasvim legitimna filmska tema.
Osim
Dannija kao centralnog lika u filmu, ostali su uglavnom tanki poput
papira, potpuno stereotipni i teško ih je zamisliti u stvarnom
životu. Odrasli sin koji prezire oca-klauna i koji je besan na
njega, na sebe, na život. Njegova žena puna ljubavi i podrške.
Njegova preslatka hiperaktivna kćerkica. Pa onda Mary, duhovita,
ponosita i odlučna sredovečna žena sa integritetom. I njenih dvoje
radnika, beskrajno simpatičnih, ali potpuno blentavih školaraca. Pa
duhovito-cinični najbolji prijatelj pun zajedljivih komentara i
mudrih saveta. Pa najnovija buduća bivša zaručnica – sponzoruša
i njen mamlaz. I tako dalje.
Naravno,
glumci sa takvim likovima i u Fogelmanovom opuštenom stilu režije
imaju slobodu da ih interpretiraju i da im udahnu život. Annette
Bening je na tom planu standardno dobra, njena Mary postaje draga
osoba. Cannavalea kupujemo u potpunosti, odnosno njegov bes, i pored
toga što je njegov lik klasična poluga melodramatskog zapleta.
Jennifer Garner se već dokazala sa svojim silnim melodramatskim
likovima, recimo u Dallas Buyers Club, da postoji opasnost da
se zabarikadira u jedan tip uloge i u jedan žanr, ali u tome je među
najboljima u Hollywoodu. Lepo je videti i Nicka Offermana, makar u
jednoj sceni.
Stvari
ne stoje toliko dobro sa Christopherom Plummerom čiji je akcenat
poprilično neprimeren i nelogičan i koji se jednostavno zaneo i
otišao u preglumljivanje. Makar je simpatičan u tom glumatanju, pa
to nekako popravlja utisak. Druga slaba tačka je Katarina Čas. Čini
mi se da ona postaje nekakav hollywoodski “running joke”, jer kao
i u The Wolf of Wall Street, ona opet igra komad mesa, a ne
ljudsko biće. Kada je prvi put vidimo njena jedina “odeća” je
sloj pene za brijanje u genitalnom rejonu. Ona je nesumnjivo zgodna
ženska, ali još uvek me nije uverila kao glumica. Ako ovako
nastavi, karijera u Hollywoodu će joj potrajati koliko i fizički
izgled, a bliži se četrdesetoj godini...
Ipak,
galerija sporednih i epizodnih likova su tu isključivo da na neki
način izdignu glavnog. Oko Dannija se autor već više potrudio, on
je napisan i razrađen, za njega su upotrebljeni brojni detalji. Neki
od njih su već standardni, ali su na mestu, poput njegove potpisne
ljigave pesme Hey Baby Girl koja upadljivo liči na Sweet
Caroline Neila Diamonda ili križa oko vrata koji služi kao
kutijica za kokain. Neki drugi njegovi postupci su napisani gotovo
genijalno, poput njegovog teatralnog nastupa u privatnom životu,
dovlačenja klavira u hotelsku sobu i svih polu-svesnih i nesvesnih
laži koje će ispaliti gotovo usput.
Njega
apsolutno maestralno igra Al Pacino. Ovakvi izgubljeni “rockstar”
ekscentrični likovi nisu nešto po čemu ga pamtimo, ali doza
teatralnosti sa kojom je Danny zamišljen potpuno odgovara Pacinovom
senzibilitetu. Dan Fogelman kao reditelj mu daje potpunu slobodu i
Pacino to koristi na najbolji mogući način, u njegovom izvođenju
Danny je izuzetno koloritan i pamtljiv lik. Treba napomenuti da
Pacino vrlo pažljivo bira svoje uloge kako bi i u prosečnom filmu
zablistao, a ekscentrici i umetnici mu postaju novi “forte”.
Setimo se samo HBO-ovog TV filma Phil Spector (2013) ili
relativno svežeg The Humbling.
Autor
Dan Fogelman je debitant u ulozi reditelja, a uglavnom je poznat kao
scenarista i producent animiranih filmova (Cars) i ne baš
sofisticiranih komedija (Last Vegas). Ovde je njegova režija
odmerena i neprimetna, glumci briljiraju, a on se više bavi
vizualima (lokacije su savršene) i pravilno odabranom muzikom kojom
dominiraju John Lennon i The Beatles, uz nekoliko pesama
specijalno napisanih za film. U takvoj postavci i sa tako
raspoloženim Pacinom, čak ni tako standardna priča nije dosadna i
nezanimljiva.
No comments:
Post a Comment