2013.
scenario i režija:
Ivan Sen
uloge: Aaron Pedersen,
Hugo Weaving, Ryan Kwanten, Tasma Walton, Tricia Whitton, Tom Barry,
Jack Charles
Ne znam zašto filmovi
iz Australije retko kad stiču globalnu popularnost. Jezičke
barijere nema, australski glumci igraju ravnopravno sa britanskim i
američkim kolegama u Britaniji i Hollywoodu, a australska kultura i
mitologija nije mnogo različita od američke, čak i teren komotno
može da dublira američki. Još blesavije je to što je australska
produkcija, kao i američka, a donekle i sve ostale anglofone filmske
produkcije, više sklona žanru nego art formama. Sve ukazuje na to
da australski filmovi, posebno oni dobri, ne bi smeli imati prepreka
u globalnoj distribuciji, ali to često nije tako. Primer za to je
Mystery Road, mešavina “backwoods” (Australci bi rekli
“outback” ili “bush”) settinga i neo-noir detektivske priče.
Mystery Road je
odličan i veoma komunikativan film, istovremeno univerzalan i
potpuno lokalan, pa čak se čini i veoma ličnim. Paralele se mogu
povući sa američkim filmovima, ali ni lokalna sredina i lokalni
kontekst se vide u svakom kadru. Ovaj film nam otkriva jednu manje
poznatu Australiju, daleko od gradova i plaža. Otkriva nam prašnjavu
unutrašnjost, ali bez mitologizacije i glamurizacije, u punom
rasponu bede. A uz bedu i zabit savršeno pašu kriminal i rasizam.
Glavni lik, detektiv
Jay Swann (Pedersen) je Aboridžin koji se nakon nekoliko godina u
velikom gradu vratio u svoj rodni gradić. Njegov dvojni identitet od
njega čini apatrida i usamljenika. Lokalni Aboridžini od njega
zaziru jer je pandur i izdajnik svoje rase, a ni u rasizmu sklonoj
policiji on nije naročito prihvaćen i dobrodošao, osim možda kao
neka vrsta dekora. Kada se u odvodnom kanalu pored ceste pojavi leš
lokalne devojke, Jay će dobiti svoj prvi slučaj ubistva. Narednik
(Barry) će mu odmah staviti do znanja da to nije slučaj sa kojim će
izgraditi karijeru, a ni sredstava za istragu nema baš mnogo. Jay
neće odustati tako lako, i njuškaće okolo po teškom socijalnom
pejzažu sa upornošću lovačkog psa, sam protiv svih.
Prvi problem je lokalna
zajednica, sačinjena uglavnom od Jayevih sunarodnika, ubijena
siromaštvom, diskriminacijom, alkoholom, drogom i maloletničkom
delikvencijom i prostitucijom. U takvim krugovima se pandurima ne
veruje. Jay će tu polako slagati kockice, a presudnu ulogu će
odigrati njegov rođak Old Boy (Charles), onaj tip pijanog blesavog
starca koji zna sve familijarne odnose, sve tračeve i sva zameranja
u varoši. Jasno je da se mrtva nesrećnica obrela u lošem društvu
i da njena smrt nije nimalo slučajna.
Drugi problem sa kojim
se nosi se nalazi u samoj policiji i personifikuje ga detektiv Johnno
(Weaving) koji slučajno ili namerno minira Jayevu istragu. Možda to
radi iz legitimnih razloga, štiteći svoju istragu i potencijalno
veliko hapšenje najveće lokalne grupe narko-dilera, a možda to
radi iz zavisti i nepoverenja prema “crnčugi”, a možda i zbog
sopstvenih kriminalnih interesa. Jasno je samo da Johnno nije
prijateljski nastrojen prema Jayu i da ga oslovljava sa “boy”,
iako su istih godina.
Jezik i izrazi su
posebno bitni u ovom filmu, ono izostavljeno vredi barem koliko i
izrečeno i treba i čitati između redova i razumeti “lingo”
sastavljen od upozorenja, laganih pretnji, izvlačenja sitnog mita,
laganja i baronisanja. Iako zajebanost socijalnog terena podseća na
Winter's Bone, sama istraga i “hard-boiled” govor u
elipsama po kompleksnosti podseća na Brick. Skoro sve
izrečeno u filmu će doći na naplatu kasnije, pa je pažljivo
gledanje obavezno. Ostaju dve situacije koje su potpuni višak i
služe da popune vreme, iako film ne traje kratko ni u kom slučaju.
Jedna od njih je priča o ubijenom policajcu koja se povlači kroz
film, bez rešenja, a druga je povezana priča o psu i ljudskim
kostima. Psi, domaći i divlji, biće zastupljeni u filmu, ali taj
konkretan pas sa kostima baš i neće biti bitan i potreban.
Neka vas dva poznata
imena ne zavaraju, Weaving ima tipičnu sporednu ulogu, a Kwanten se
pojavljuje u svega nekoliko epizoda. Mystery Road nije film
sniman za globalnu publiku koju pokušava da uhvati na dve zvezde i
na glumačkom nivou zavisi od globalno nepoznatog Pedersena. Na
sreću, on je briljantan i potpuno uverljiv u svojoj ulozi. U pitanju
je iskren film koji priča svoju priču, snimljen verovarno sa
nevelikim budžetom, čak bez muzike (osim u jednoj sceni i na
odjavnoj špici), a Ivan Sen sam potpisuje većinu stvari u filmu.
Pored scenarija i režije, potpisuje i montažu, kameru i originalni
“score”.
Većina toga sasvim
solidno funkcioniše, scenario ima par ćorskokaka, ali rupe su
uglavnom popunjene, i to nisu na naivan način. Režija se odlikuje
odličnim radom sa glumcima, ali i sjajnim osećajem za ritam i meru
u građenju priče, tek kada nas upozna sa settingom, Sen će
pomeriti priču sa mrtve tačke u smeru nekakvih tragova. Kamera je
atraktivna, sound shema sastavljena od ambijentalnog šuma (cvrčci,
ptice, automobili na cesti) izuzetno zanimljiva. Mala zamerka se može
uputiti konačnom obračunu, inteligentno zamišljenom kao borba
revolverima i snajperskim (ili lovačkim) puškama, ali izvedenom da
traje predugo, sa dosta nerezonskih promašaja i logikom “the
winner takes it all”, što malo pojačava “kaubojštinu”, a
potkopava realizam na kojem je Mystery Road zasnovan.
Ivan Sen, i sam
aboridžinskog porekla, verovatno je ovu priču ispričao iz ličnog
iskustva ili makar iz srca. Njegova prethodna dva igrana filma
snimljena u Australiji isto su imali rasnu i socijalnu tematiku,
Beneath The Clouds (2003) to kombinuje sa ljubavnom pričom, a
Toomelah (2011) je čista socijalna drama o ljudima kojima je
bavljenje kriminalom nužnost, a ne stvar izbora. Pored toga snimio
je još i trashy SF koprodukciju sa Amerikancima Dreamland
(2009), te nekoliko dokumentarnih i kratkih filmova.
Mystery Road je
vrhunac njegove karijere i film kojeg se ne bi postideli ni iskusniji
reditelji sa mnogo više novaca na raspolaganju. I pored nekoliko
nedostataka od mene dobija veoma toplu preporuku. Ovaj dragulj od
trilera ne smete propustiti. Nabavite ga i uživajte.
No comments:
Post a Comment