2013.
scenario i režija:
Shaka King
uloge: Amari Cheatom,
Trae Harris, Tone Tank, Isaiah Whitlock Jr, Colman Domingo
Moram reći odmah na
početku da sam Newlyweeds gledao iz dva puta. Prvi put sam
zaspao na polovini filma, rešen da ga ne dogledam, ali sam pročitao
koju pametnu i predomislio se. Nisam se pokajao, ali mi nije ni
naročito drago, film mi se od početka nije naročito svideo, a ni
kraj nije baš popravio utisak. Neću reći da je u pitanju loš
film, jer jednostavno nije, i ima dosta svojih objektivnih kvaliteta,
nego da to nije film za mene niti sam ja za taj film.
Newlyweeds je
niz arbitrarnih vinjeta iz života afroameričkog para iz Brooklyna
koji jako voli da puši travu. Radnja filma počinje tek negde iza
polovine, što je zanimljiv i redak primer da film hvata kakav-takav
tempo u drugoj polovini. Moj problem sa Newlyweeds i njegovim
likovima je istovetan problemu koji imam sa travom: prljavo i
nepredvidljivo me radi, a jedino sigurno je da ću od nje poželiti
da jedem kao svinja i da zaspim kao klada. Film ima i taj “feeling”
pušenja trave, prepun je glupavih razgovora, fantazija, tripova i
snoviđenja, deluje onako maglovito i usporeno.
U pitanju je nešto
između “stoner” filma i filma o “stonerima”, odnosno
konzumentima marihuane. Na momente je čak malo i smešan, doduše na
tupav način, kao kakva stoner komedija (toga je baš bilo i previše
u poslenjih 30-ak godina, od Cheech & Chong, do This Is
The End), da bi se kasnije pretvorio u socijalnu dramu sa poukom
i pridikom o opasnosti koja preti od danonoćnog duvanja, na tragu
filmova Jamesa Ponsoldta Smashed i The Spectacular Now,
sa kojima deli i indie estetiku “po PeEs-u”.
Ponsoldtovi filmovi su
se manje ili više bavili alkoholom i opasnostima od njega, a nije
teško povući i nekoliko paralela između napijanja i duvanja. I
jedno i drugo su siguran put da zajebete život (mada ni izbliza
toliko koliko vas plaše u školskim savetovalištima), odnosno da ne
učinite od njega sve što možete. I jedna i druga supstanca su
primamljive i često su jedini način da unesete malo boje u vaš
sjebani život u ovo naše cinično vreme (cinik u meni bi rekao:
“kao da je ikad bilo bolje!”), i u umerenim količinama su možda
čak i poželjni, ali preterivanje vodi u probleme i nevolje,
kad-tad. Postoje razlike u “radu” i kako se na koga prima, ali
suštinska razlika, mada i ona bledi u poslednje vreme, je ona u
socijalnoj prihvaćenosti dveju supstanci. Prosto i jednostavno,
alkohol je prihvaćeniji.
Sad, naši duvači su
isprva simpatični ljudi. Lyle (Cheatom) radi na naplati dugova od
keš-kredita koje su naivci, takođe u velikoj meri alkoholičari i
narkomani, uzimali. Radno vreme provodi sa brbljivim agresivnim
alkosom (Tank) u praćenju nesrećnika, uterivanju dugova i
besmislenim razgovorima, a kad dođe kući duva k'o blesav, brije na
“blaxploitation” filmove i upušta se u polu-filozofske razgovora
sa svojom devojkom Ninom (Harris). Ona je, pak, obrazovana i
naputovana cura koja je videla sveta, ali joj nedostaje ambicije (ili
sreće) da digne život na novi nivo. Ona radi u muzeju kao vodič za
školsku decu i to obavlja kako treba. Njihova ovisnost je drugačija,
Lyle mora pa mora da duva, dok Nina to voli da radi isključivo u
društvu. Oboje ponekad vole da preteraju, skloni su glupostima i
generalno nepouzdani ljudi. I to će ih dovesti u nevolje, oboje će
u nekim trenucima završiti u zatvoru ili osramoćeni na ulici ili
pod budnim okom roditelja i policije...
Simpatični su i
glumci. Cheatom je relativno mlada nada, sa svega nekoliko epizodnih
uloga iza sebe i ima harizmu blejača iz kraja, a Trae Harris je
kompletna debitantkinja i vrlo simpatična, prirodna i ležerna u
svojoj ulozi. Izbor epizodista nije loš, posebno je upečatljiv
Isaiah Whitlock Jr (The Wire) u ulozi Lylovog slučajnog
poznanika iz ćorke.
Pa čak ni neke od tih
vinjeta sa kojima se film bavi nisu loše osmišljene i napisane, sa
pažljivo tempiranim “pay-offom”. I kraj je simpatičan, iako
naivan i milion puta pokušan. Scenario i režija su na mestu,
reditelj ima oko za detalje i savršeno poznaje milje u kojem snima i
oseća se da je na njega Spike Lee izvršio ključni uticaj. Ali to
ne pomaže kada meni kao gledaocu ništa od toga nije bilo blisko ili
zanimljivo. Newlyweeds mi nije nimalo približio kulturu
uživanja marihuane kod afroameričke populacije u Brooklynu. Ali
razumem ako bi nekome ovo bio zanimljiv film.
No comments:
Post a Comment