2013.
režija: Zack Parker
scenario: Zack Parker,
Kevin Donner
uloge: Alexia
Rasmussen, Alexa Havins, Joe Swanberg, Kristina Klebe
Već u drugoj sceni
Proxy najavljuje da će biti brutalan film. Povučena mlada
trudnica Esther (Rasmussen) se vraća sa poslednjeg ultrazvuka i na
autobuskoj stanici biva napadnuta od strane nepoznatog počinioca u
kapuljači koji je potegne ciglom glavu i nastavi da je udara po
stomaku. Nakon toga vidimo Esther u bolnici, moguće na sedativima, i
ne reaguje nikako na napad. U uobičajenom sledu događaja, Proxy
bi skrenuo na proceduralni policijski triler sa ciljem da otkrije
pozadinu napada, ali ovde to nije slučaj.
Nevoljna Esther je
naterana socijalnim konvencijama da se javi grupi za podršku. Nije
nimalo čudno da je Esther bezizražajna, velika trauma se ne da tek
tako isplakati. Mnogo je čudnije kako je ova povučena, skoro
asocijalna cura koja živi u stanu bez ikakvog dekora i ličnog
pečata, uopšte zatrudnela. U grupi će upoznati Melanie (Havins),
skoro pa savršenu domaćicu iz predgrađa koja već godinu dana žali
za mužem i sinom. Između njih dve će se razviti blisko
prijateljstvo, čak i kad otkrijemo da je Melanie možda još i
čudnija od Esther.
Usput saznajemo da
Esther ima lezbejske sklonosti i agresivnu devojku (Klebe), kao i da
gaji strast prema Melanie, kao što saznajemo da Melanie ima vrlo
živog muža Patricka (Swanberg) i sina Peytona. Interpretirajući
signale, pravo ili krivo, Esther se nađe u njenoj kući u nameri da
je “oslobodi od tereta”, ali je Patrick ubija. To se dešava na
pola filma, koji dalje prati Melanie, za koju će se ispostaviti da
je fakat jako nenormalna osoba...
Moram priznati da me je
taj “shift” na pola filma iznenadio. Prosto, tako je zamišljen.
Nije to ne znam kako nov štos, pa i Bure Baruta je film
sastavljen od priča i likova nadovezanih jedni na druge. Klasičan
štos, ali efektivan. Samim tim baš i ne znamo u koju kategoriju
možemo svrstati Proxy, nije baš uverljiv kao studija
karaktera (pozadina likova nam ostaje nepoznata), uleće u žanr
trilera proganjanja, pa iz njega izleće, flertuje sa “shockerom”
i hororom i u nekom trenutku okreće na triler osvete, da bi završio
negde na liniji To Die For, lagano trashy tripoznog filma sa
Nicole Kidman u glavoj ulozi. Usput će neke rupe u zapletu ostati
nepopunjene.
Ovo je jedna od onih
zezalica koje liče na De Palmine radove. Može se spočitati
seksizam i homofobija, ali čini se da autori upravo idu na takav
šok, ne da bi poentirali, nego da bi provocirali. Priča se da je
standardna festivalska i arthouse publika napuštala projekcije. Kao
šok uspeava od plakata, preko uvodne scene do potpuno nenormalnih
likova (normalnih uglavnom nema ili su svedeni na epizode sa
polu-amaterskim glumcima). Pravo pitanje je ima li čega iza tog
šoka, a odgovor je u velikoj meri negativan. Likovi su neverovatni
ili uvredljivo stereotipni, poput Estherine devojke Anike koju jednom
trenutku vidimo kako radi trbušnjake sa pljugom u ustima, u pravom
maniru zatvorske lezbače. Samim tim i priča deluje preterano
elaborirana i nimalo fluidna, a film je sa svojih dva sata trajanja
skoro nepodnošljivo predugačak.
Reditelj Zack Parker
nam nudi nekoliko “jump scare” momenata i nekoliko skretanja sa
glavnog stilskog toka (indie, skoro pa “no budget”) prema nekad
nepotrebnoj eksplicitnosti (seks i masturbacija) ili preterano
krvavom hiperstilizovanom nasilju koje smo prošle godine u ovo vreme
gledali u Stokeru, a inspirisano je Azijom via Tarantino.
Stvar sa tim promenama filmske paradigme je to da su efikasniji kad
ih ne očekujemo (ma kako neverovatni bili), a Parker sve to
najavljuje muzikom.
Parker je reditelj koji
je leteo ispod radara, a sa Proxijem će svakako skrenuti
nešto pažnje na sebe. Film je imao solidnu festivalsku turneju i
možda bude gledan preko VOD servisa, ali nema ono nešto da postane
klasik. Naprosto, suviše je indie i nespektakularan, natovaren
prečudnim likovima, a publika kultnih filmova voli spektakl.
Simulacija napada na trudnicu i fontane krvi u jednoj sceni svakako
neće biti dovoljne da od Proxija naprave spektakl. Ipak
ljubiteljima filmskih i psiholoških tripova, Proxy će biti
zanimljiv za jedno gledanje.
No comments:
Post a Comment