2013.
režija: Jonathan
Teplitzky
scenario: Frank
Cottrell Boyce, Andy Paterson (po autobiografiji Erica Lomaxa)
uloge: Colin Firth,
Nicole Kidman, Jeremy Irvine, Stellan Skarsgard, Hiroyuki Sanada,
Tanroh Ishida, Sam Reid
Budimo iskreni, Drugi
svetski rat je poslednji rat o kojem svi mi globalno imamo istu sliku
i isto mišljenje, znamo ko su junaci, a ko su zlikovci, ko se borio
hrabro, a ko je bio monstrum. Što se tiče svih ratova posle,
mišljenje o njima će varirati u zavisnosti od nečijeg političkog
opredeljenja ili puke nacionalnosti. U krajnjoj liniji, zavise i od
nekog javnog mnjenja ili od kulturnih (pa i filmskih) rekonstrukcija.
Ali sa WWII znamo na čemu smo. Tematski, to može biti ratni akcioni
film, ratna melodrama ili ratna komedija u kojoj se naši momci super
zezaju dok šutiraju nacoška ili japanska dupeta. Ali neke stvari
ostaju iste, struktura heroja i zlikovaca i orkestralni aranžmani na
soundtracku. Malo je autora koji su tom diskursu dali disonantni ton.
Na pamet mi padaju pacifista Resnais (Hiroshima, mon amour),
Peckinpah (Cross of Iron, snimljen iz perspektive nevoljnog
nacističkog oficira na svetoj ljudskoj i vojničkoj dužnosti da
sačuva živote svojih mobiliziranih mladih vojnika u ludačkoj
klanici i jagmi za slavom i ordenjem), militantni Milius (Farewell
to The King, kao pohvala ratovanju kao takvom) ili zezator
Tarantino (Inglorious Basterds).
The Railway Man
je jedan klasičan, staromodan epsko-lirski baladičan film na temu
Drugog svetskog rata. Poruka filma je jasna i politički korektna,
okruženje filma (građenje sijamsko-burmanske železnice) donekle
poznato, makar iz filmova, dok su likovi većinom tipski. Nije da
nema nekakvog moderniteta u celoj toj priči, prvi je upotreba
flashbackova, u ovom slučaju preterana i često nepotrebna, drugi je
“sabijanje” filmskog vremena u odnosu na izvorni književni
materijal, a ni jedna od bitnijih tema, PTSP, nije nešto što se
vezuje na junačku epiku Drugog svetskog rata.
Pa krenimo redom,
protagonista je Eric Lomax (Firth u starosti, Irvine u mladosti),
ratni veteran, zarobljenik koji je jedva izvukao živu glavu sa
projekta “železnice smrti”. Njegov život je jednostavan –
stalno putuje vozom jer obožava vozove i visi na polu-nemim
sastancima sa kolegama veteranima. Jedini čovek sa kojim na tim
sastancima razgovara je Finley (Skarsgard/Ried). Na jednom od
putovanja, Lomax će upoznati udovicu Patti (Kidman), sa njom se
zbližiti, na kraju i venčati. Ali Lomax nije benigni štreber, nego
veoma oštećen čovek koga muče noćne more vezane za traume koje
je proživeo u ratu.
On je bio jedan od
britanskih telegrafista kada je Singapur pao. Zajedno sa kolegama je
odveden da radi na železnici, i isprva zbog inženjerskog statusa
bolje prošao od većine vojske. Lomaxa je vukla radoznalost, pa je
od komponenti sastavio primitivni radio-prijemnik i slušao vesti s
fronta. Kada je uhvaćen sa radijom, Japanci su ga označili za
opasnog i mučenjem iz njega izvlačili priznanje. Rutina je poznata
i biće postepeno otkrivana kroz film, batine, “waterboarding” i
oni čuveni drveni kavezi u kojima su robijaši spavali.
Međutim, ovo nije film
o borbi i junaštvu, neka nova verzija The Bridge on The Kwai
River. Živeći sa PTSP-om i polako mu se predajući, Lomax od
Finleya dobija saznanje da je njegov glavni mučitelj, prevodilac
Nagase (Sanada/Ishida) još uvek živ i da čak radi u ratnom muzeju
na istom mestu gde je bio logor za zarobljenike. Možda ću sad nekom
spoilati, ali ne berite brigu, na ovu temu i na ovaj predložak su
snimljena već dva filma, jedan dokumentarni (Enemy, My Friend)
i jedan televizijski (Prisoners in Time). Lomax odlazi sa
namerom da se osveti mučitelju, a zatiče potpuno promenjenog čoveka
koji je shvatio svoju užasnu ulogu u ratu i koji predano radi na
pokajanju i pomirenju.
Šta reći, scenario je
tipski, režija isto takva. Jedino što razbija tipičnost su skokovi
u različita vremena radnje i nekoliko dream sekvenci u prvoj
polovini filma. Glumci svoj posao odrađuju dobro, Firth čak odlično
do te mere da sasvim solidni Irving (koji i liči na mladog Firtha)
izgleda kao slabiji glumac. Stellan Skarsgard briljira kao stari
Finley, a Hiroyuki Sanada kao ostareli Nagase. Uostalom, njihovi
likovi jesu do detalja napisani toliko da nema mesta za
improvizaciju, ali su makar slojeviti. U toj podeli uloga jedino je
Nicole Kidman zakinuta sa pasivnim, generičkim likom žene koja je
najpre duhovita, vesela i koja flertuje, da bi kasnije postala kliše
“zabrinute žene sa suzom u oku” koja se zauzima za svog
oštećenog muža. Njoj stoje aktivne, riskantne i opasne uloge, ona
nije niti glumica, niti žena koja će samo stajati sa strane i
izgledati jadno.
Neću reći da je u
pitanju loš film, to svakako nije, ali je staromodan, decentan i
“proper”. Ono što mi kod svih tih i takvih filmova smeta je
izvlačenje emocija i suza na silu. Tu nema suptilnosti, sugestije
ili makar iluzije da gledalac ima prava na izbor šta će ga ganuti,
već mora da sluša predavanje. Ovo je film za moju mamu, vašu mamu,
svačiju mamu, jer ima makar tanku ljubavnu priču, ratne užase i
“proper” ljudsku poruku. Nedostatak hrabrosti, iako je priča
autentična i sama po sebi prilično potresna, sprečava The
Railway Man da bude bolji film. Prosto izgleda kao “paint by
numbers” od početka do kraja i od gledaoca ne traži aktivno
sudelovanje.
Možda bi trebalo
istražiti i druge ratove osim Drugog svetskog, ili bi možda trebalo
malo smanjiti sa ratnim filmovima. Nema više ništa da se kaže na
tu temu, a svaki film liči na jedan ili više drugih. Postaje
monotono. The Railway Man se u tu monotoniju potpuno uklapa.
No comments:
Post a Comment