2012.
režija: Sergio
Castellitto
scenario: Sergio
Castellitto, Margaret Mazzantini (po njenom romanu)
uloge: Penelope Cruz,
Emile Hirsch, Adnan Hasković, Saadet Askoy, Sergio Castellitto,
Petro Castellitto, Jane Birkin, Mira Furlan, Jovan Divjak
Poznat vam je osećaj
kad nešto čekate i znate da će biti sranje, ali svejedno čekate.
Tako sam ja čekao Twice Born, iako sam znao da će biti sranje na
potencijalno skliskom terenu rata u Bosni, ali moje interesovanje za
ovaj film nije imalo veze sa tim. Imalo je veze sa jednom torbom koja
se pojavila u par scena na ramenu Penelope Cruz. Čudan razlog, ali
ipak razlog.
Ono što me je malo
obeshrabrivalo vezano za ovaj film bilo je upadljivo odsustvo bilo
kakvog komentara sa naših prostora, inače poznatih po višku ničim
potkrepljenog agresivnog stava kada je nacionalni ili bilo kakav
drugi ponos u pitanju. Posebno ako se tiče filmova o ovim poslednjim
ratovima. Znate kako to ide, nacionalisti svih nacija upadaju u
komentar sadržaja filma i portreta njihove strane u ratu, a
poslednja je briga valja li film čemu. Imali smo takvu situaciju pre
koju godinu kada se pojavio rediteljski prvenac Angeline Jolie.
Moguće je da je Twice Born vešto sakriven pred dokonim i
senzacionalističkim balkanskim medijima, ali oni da su hteli kopati,
našli bi ga. Pre će biti da su i najdokoniji shvatili da ovaj film
ne zavređuje nikakvu pažnju.
Radnja je tipična
melodramatska, na granici sapunice, ljubavna priča smeštena u ratno
okruženje sa mnogim neverovatnim preokretima. Gemma (Cruz) je
sredovečna italijanska gospođa udata za karabinjerskog oficira
(reditelj Sergio Castellitto), koja je u mladosti imala romansu sa
američkim fotografom Diegom (Hirsch), poginulim pod čudnim
okolnostima u Sarajevu. Iz tog njihovog braka je i sin Pietro
(Sergiov sin Pietro Castellitto), koji se stidi toga što je siroče,
gaji ogorčenost prema majci i ne želi ništa da zna o svom
biološkom ocu. Jednog jutra Gemma primi poziv od Gojka (Hasković)
da dođe u Sarajevo na izložbu Diegovih fotografija i da obavezno
povede sina.
Film se odatle kreće
napred-nazad u realnom vremenu i flashbackovima koji su potkrepljeni
frizurama glumaca. Gemma je studirala književnost i pisala
magistarsku tezu o Andriću, što ju je i dovelo u Sarajevo te
olimpijske 1984. godine. Gojko, inače pesnik, je bio njen vozač i
vodič na tom istraživanju i upoznao je sa svojom rajom, sarajevskom
boemijom, kao i sa potpuno ludim fotografom Diegom. Diego se odmah
zaljubio u Gemmu, a ona u njega nakon jednog neumesnog “rape
playa”. Posle sitnih peripetija su završili u braku opterećeni
time što žele decu, a Gemma je 97% sterilna, a ni usvajanje ne
dolazi u obzir zbog Diegove lude mladosti ispunjene heroinom. Do
polovine filma imamo samo dosadnjikavu ljubavnu dramu, a baš kada
par odluči da nađe surogat-majku u Bosni počne rat. Surogat-majka
je Aska (turska glumica Saadet Askoy), mlada umetnica sa puno snova i
malo love. Inače, svaka čast za referencu na Andrića, ali na
Balkanu niko ne bi nazvao dete po ovci iz basne, ma kako ta basna
bila pohvala umetnosti. To će pokrenuti sumnje u Diegovo neverstvo,
a i on će se sve čudnije i čudnije ponašati...
Međutim, stvari nisu
kakve se čine, ono što u filmu važi u jednom trenutku, već u
sledećem se može preokrenuti na nešto sedmo, pa ćemo mi otkrivati
nove i nove stvari, a ni Gemma ne zna baš celu priču, ali će je
saznati, dok se usput bavi sa Pietrovim tinejdžerskim frustracijama
i krizom identiteta. Twice Born očito ima ambiciju i melodramatiku
da bude Incendies u okviru jugoslovenskog namesto bliskoistočnog
konflikta ali mu uveliko fali smisla i veštine.
Film je, između
ostalog, umetnost pričanja priče. Osim ako nije u pitanju autorski
stav, priča treba biti neobična. U nekim slučajevima, priča je i
inspirativna, “larger than life”, pa imamo klasike poput
Casablance, ali isto tako i gomilu zaboravljenih pokušaja da se taj
efekat postigne. Sa ambicijom treba biti oprezan, jer svaki gubitak
kontrole može dovesti do neverice i reakcija u stilu “ma daaaaj!”
Twice Born je takav film, ogromnog zamaha, ali konačno ridikulozan i
neuverljiv, promašen. Njegov prvi problem je tipsko, lenjo pisanje u
kombinaciji sa natrpavanjem temama. Svaka čast autorskom (i bračnom)
paru koji stoji iza filma na nekoliko predanih istraživanja i
elegantnih poteza što se tiče postavljanja bosanskog konteksta, u
pozadini se čuje Bijelo Dugme (doduše drpanje od The Beatles, ali
šta je tu je), sarajevska raja je prikazana po jednom tipično
našem, jugoslovenskom kalupu za koji nisam siguran da je zaživeo na
Zapadu, po kome su oni opuštenjaci i umetnici svih vera i nacija i
zabole ih živo za rat koji im se nameće, ali nisu u mogućnosti da
mu se suprotstave i za bosanske likove su izabrani jugoslovenski
glumci (sa izuzetkom Saadet Askoy, koja nije Jugoslovenka, što se i
oseti u akcentu, i generala Jovana Divjaka, koji nije glumac, što se
oseti po... amaterskoj glumi), a upotreba tri jezika u filmu
(engleskog, italijanskog i našeg) je dramaturški opravdana.
Tu prestaju kvaliteti,
a počinje bulažnjenje prvo u scenariju, pa u režiji, ali se na
kraju sve slama na nesrećnim glumcima. Obrati su prečesti i
preterani, pa zato neverovatni, i to jako ruši ono malo motivacije
koju likovi imaju. Dijalozi su drveni, ali tako posloženi da će se
svaki detalj, svaka izgovorena reč će se “naplatiti” kasnije u
filmu kroz brutalnu melodramu.
Glumcima je očito
uvaljen vruć krompir. Penelope Cruz i Emile Hirsch nemaju nikakvu
zajedničku hemiju, vidljiva je razlika u godinama (kao da sam gledao
Demi Moore sa Ashtonom Kutcherom u malo mračnijim varijantama) i to
je opterećenje. Njih dvoje, svako ponaosob, mogu biti neverovatni
glumci, Penelope Cruz kad igra na maternjem jeziku (apsolutno je
užasna na engleskom, na italijanskom prolazi nekako, a možda je i
“nahovana”), a Emile Hirsch kad ima materijal sa kojim se može
raditi i reditelja koji će ga usmeriti. Finalni rezultat je takav da
se Cruzova drži sabrano dok joj ne naiđe potpuno besmislena lajna
teksta koju će izafektirati, pa ko preživi pričaće, a Hirsch se
veći deo filma ponaša kao budaletina, kombinacija Kutcherovih
retardiranih uloga i neke mentalne bolesti koju krije. Ostaje nejasno
u čemu je tajna njegove privlačnosti, iako pred kraj filma pokazuje
znake plemenitosti i ljudskosti. Saadet Askoy uspeva da izazove
nemalu količinu empatije, i da izgleda tužno i sjebano, i možda će
joj ti kvaliteti napraviti karijeru. Adnan Hasković je jako narodski
i srdačan kao Gojko, ali njegov lik je i najmanje nakaradan i ne
zahteva nagle transformacije, a uz to je još na poznatom terenu.
Mladi Pietro Castellitto pokazuje koliko mu je neugodno da igra
iritantnog klinca u očevom i majčinom filmu, a otac mu Sergio
pokazuje da je daleko bolji glumac nego reditelj. Jane Birkin ima
scenu-dve i odrađuje ih hollywoodsko-rutinerski, dok su
jugoslovenski glumci uglavnom neprimetni i svedeni na kliše.
A kako stvari stoje sa
ratom? Iako su nakazane neke specifičnosti Bosne i rat relativno
vešto uguran u kontekst istorijskih činjenica, ipak ostaje utisak
da je to neki arhetipski strašni rat, pa bio on u Sarajevu, Bejrutu,
Rangunu, Manili ili Ruandi, a sam film se ratnim zbivanjima ne bavi
više nego što mu treba kao pozadina za srceparajuću melodramu.
Biće tu po nekoliko ratnih pasaža i one će uglavnom biti
istorijski korektne, ali pomalo karikirane za potrebe šoka kod
gledalaca. Zanimljivo je to da se ne apostrofiraju krivci, ili se to
čini onako usputno. Ima scena kada Gojko opljune po Radovanu
Karadžiću (iako je i Gojko, pretpostavimo po imenu, nekakav Srbin,
samo je više od toga urbani Sarajlija, a isto važi i za njegovo
društvo, nigde im se ne navodi nacionalnost, ali su njihova imena
znakovito ne-bošnjačka), ili izveštaj o granatiranju Dubrovnika,
ali radnja se sa rata vraća na likove. Ima još jedan niz scena pred
kraj filma koja uključuje napad paravojske i odlazak u njihov kamp /
zatvor / logor za silovanje, ali se ne insistira na tome da je to
srpska paravojska. Ako publika prepozna, super, ako ne, nije ni
bitno. Problem je što je taj niz scena sveden na nekoliko opštih
stereotipa, što je paravojska bezlična, upotrebljena kao sredstvo
za plašenje i “plot twist”. Ako je za utehu, barem se, za
promenu, žrtve ne zaljubljuju u silovatelje, iako se još uvek malo
dvoumim zbog one simulacije između Cruzove i Hirscha, ali to nema veze sa
ratom.
Izgleda da mediji nisu
pogrešili kad su zaobišli Twice Born, pošto je u pitanju i
objektivno loš i neuverljiv film koji radom ne potkrepljuje svoje
ogromne ambicije. Ne vade ga ni dramaturški ni realizacijski ni
tehnički detalji, iako je fotografija upeglana i sugestivna, nekada
sa razlogom, a nekada neumesno. Ja i inače izbegavam melodrame, jer
jako retko pogode tu granicu da budu potresne, a ne preforsirane.
Twice Born je jako prešao granicu dobrog ukusa i nema mu spasa.
Izbegavati.
No comments:
Post a Comment