2013.
režija: John Krokidas
scenario: John
Krokidas, Austin Bunn
uloge: Daniel
Radcliffe, Dane DeHaan, Michael C. Hall, Jack Huston, Ben Foster,
David Cross, Jennifer Jason Leigh, Elizabeth Olsen, John Cullum, Kyra
Sedgwick
U poslednje vreme
postoji trend u kinematografiji da se snimaju biografski filmovi o
beatnicima ili filmovi po motivima beat literature koja je bazično
biografska, sa manje ili više distorzije. Nije to bez neke, beatnici
su se pojavili gotovo niodakle, gotovo samonikli u jednom
traumatičnom društvenom trenutku (potkraj Drugog svetskog rata), a
u posleratnim godinama, takođe socijalno stresnom periodu,
doživljavaju afirmaciju. Kada je malo ocvao sledeći veliki hippie
pokret, anti-akademski, revolucionarni beatnici su, gle ironije,
postali predmet akademskih studija i živeli ostatke svojih života
kao skoro nedodirljivi mali bogovi. Ono što je mnogo zanimljivije od
njihovih sudbina i trijumfa su njihovi teški počeci u jednom davno
prošlom svetu, mračnom, represivnom i rastrganom između tradicije
i potrebe za nečim novim, sada izmenjenom do neprepoznatljivosti.
Može se raspravljati da su u promeni sveta i beatnici igrali nekakvu
ulogu.
Ekranizacije beat
literature nisu ništa posebno novo (pada mi na pamet Cronenbergov
Naked Lunch), ali svež trend su izraženo biografski filmovi
koji pokušavaju da nekako dokontaju u čemu je bio štos sa
beatnicima. Tako smo imali dosadnjikavi, razvučeni, kalkulantski On
The Road koji je mogao samo da fingira emocije i nešto bolji Big
Sur, čija je jedina mana bila to što se u osnovi bavio
ne-događajima ili događajima niskog intenziteta, ali je svejedno
pokušavao da uhvati bit izvorne knjige i unutrašnji svet autora.
Pre toga smo imali Howl (2010). Sada, za promenu, imamo
punokrvni biografski film koji nije nastao po knjizi ili pesmi. Kill
Your Darlings materijal crpi iz novinskih članaka i veoma
temeljno obrađenih memoarskih zapisa aktera u pred-fazi beat
pokreta. Reditelj Krokidas je debitant i unosi potrebnu energiju i
svežinu, a scenarista Bunn je bivši novinar sa dobrim okom za
odvajanje bitnog od nebitnog zarad celovite priče.
Film posmatramo iz
perspektive Allena Ginsberga (Radcliffe), brucoša na studijama
književnosti na cenjenom, vrlo tradicionalnom Univerzitetu Columbia.
Zajedno s njim upoznaćemo beat legende, drogiranog bogatog
naslednika Williama Burroughsa (Foster) i bivšeg sportistu i
serijskog zavodnika i alkoholičara Jacka Kerouaca (Huston), te
dobiti uvid u vreme seksa, droge i jazza i njihove prve literarne
korake. Ono što izdvaja Kill Your Darlings od drugih
“beatničkih” filmova je to što se film ponajmanje bavi trojicom
velikana. Ginsberg je tek narator, naše oči i uši na sceni, a
Burroughs i Kerouac su sporedni likovi. U centru filma je mračni
magnetizam Luciena Carra (DeHaan) i njegov veoma zamršeni odnos sa
Davidom Kammererom (Hall), koji će na kraju rezultirati prilično
poznatim ubistvom i sudskim procesom.
Osnovna mana Kill
Your Darlings je ogromna ambicioznost spakovana u
“indie-friendly” okvir od 100 minuta. Film se simultano odvija na
tri fronta, kao priča o Ginsbergovom sazrevanju, literarnom i
ljudskom, kao pred-istorija i “neobuzdana mladost” značajnog
literarnog pokreta, i na kraju, kao triler-misterija o jednom
ubistvu. Uspesi na ta tri fronta su promenljivi.
Kao biografski i film o
odrastanju Allena Ginsberga, Kill Your Darlings je uspešan i
kvalitetan uradak, sa jasno pozicioniranim likovima i uticajima. Film
pokriva raspon od prve Ginsbergove godine na studijima i savršeno
oslikava promene na njemu, usput nam dajući i nešto širu sliku
(njegovu familiju i njegovo društvo). U tom smislu, Daniel Radcliffe
je više nego dobar izbor za ulogu Ginsberga. Nije nikakva tajna da
se mladi britanski glumac po svaku cenu želi rešiti jedne uloge
koja će ga obeležiti do kraja sveta i veka (Harry Potter
serijal, naslovna uloga), uz koju je glumac odrastao od dečkića do
momčine i ovo je možda pravi put za njega. U pitanju je velika
ličnost iz istorije književnosti, kompleksna ličnost u veoma
pipavim formativnim godinama i okolnostima. Prvi put kad Radcliffa
vidimo kao Ginsberga, on ima debele naočare i štrebersku pojavu, u
literarni svet gleda otvorenih očiju i usta i pada pod uticaj
Luciena Carra, čoveka koji svakako ima ideju, ali nema ni talenta ni
discipline da svoje ideje realizuje. Ginsberg će u toku filma od ne
baš argumentiranog buntovnika koga profesor zeza da je Whitman mlađi
postati neka vrsta pesničkog talenta koji obećava. Uporedo s tim,
Ginsberg će ispitivati granice i puteve svoje seksualnosti,
pokušavati da se s njom pomiri i da s njom živi i konačno dobiti
dovoljno integriteta da se svom prijatelju, idolu, erotičnoj
fantaziji, mentoru i uzoru Carru usprotivi kada ga jednom konačno
prozre kao prevaranta i pozera.
Kao istorijat pokreta,
film je takođe efektan iz jednog jednostavnog razloga: bavi se
periodom kojim se drugi filmovi ne bave, daleko pre On The Road,
Howla i Burroughsovih narkomanskih eskapada. Centralna figura
je Carr, onaj koji je prvu beat ekipu i okupio oko sebe iz ovih ili
onih, principijelnih ili sebičnih razloga. Zamerka, sasvim
opravdana, koja mu se može tu naći je da su pored Carra, Ginsberga
i donekle Kammerera, koji su razvijeni likovi, Burroughs i Kerouac
zapostavljeni, nedovoljno napisani i “sketchy”. Druga zamerka je
latentna mizoginija u filmu, svega nekoliko ženskih likova, od kojih
su sve do jedne glupave, manipulativne, lude ili nesimpatične, ali
ta se zamerka lako pobija sa perspektivom filma, odnosno Ginsbergovom
perspektivom. Njegova majka (Leigh) je zaista bila pacijent više
psihijatrijskih ustanova, Edie Parker (Olsen), Kerouacova gunđava
devojka zaista nije imala razumevanje za Jackovo pijano i drogirano
umetničko društvo i njegove eskapade s njima, a ni susret sa
Carrovom majkom (Sedgwick) nije baš bio prijatan. Neki kritičari
zameraju da se film bavi ne tako bitnim i atraktivnim počecima
pokreta, te da dosta često izgleda kao mračnija varijacija na temu
Dead Poets Society. A mora li da se bavi njihovim
stvaralaštvom? Nije li “portret umetnika u mladosti” sasvim
legitimna tema? Nego kako, kažem ja, i prilažem scenu
revolucionarno-terorističko-konceptualnog napada na univerzitetsku
biblioteku kao prilog svojoj tezi.
Kada smo kod trilera i
misterije, stvari stoje nešto slabije, ali to se može otpisati kao
rediteljska trapavost i neiskustvo. Istina, taj događaj je obeležio
mnoge pesničke karijere i doveo određene ljude u nezgodne
situacije, i svakako bi bilo bolje da je efektnije predstavljen, ali
šta je – tu je, samo to ubistvo nije u centru filma, više je
“twist” za treći čin. Ipak, taj slabiji segment nekako kvari
utisak o druga dva i ostavlja nekoliko neispunjenih rupa u priči.
Pored “milestone”
uloge koju je Radcliffe ostvario, i koja će biti značajna za
njegovu karijeru, ali sumnjam da će ući u nekakve anale glumačkih
ostvarenja, treba istaći i lakoću i živahnost sa kojom DeHaan
pristupa nimalo jednostavnoj ulozi mefistofelijanskog Luciena Carra.
Mnogi glumci bi se takve uloge uplašili, ili bi je igrali po
pogrešnom šablonu, ali De Haan nastupa hrabro i ležerno. Michael
C. Hall isto ima mračnu i kompleksnu ulogu, što nije za posebno
čuđenje, pošto se glumac proslavio baš takvim ulogama na
televiziji (Six Feet Under, Dexter). Ono što mu se
može priznati je da niti jednog trenutka ne pokušava da se vozi na
staroj slavi ili da reciklira uloge, i u njegovoj interpretaciji
Davida Kammerera vidljivi su uticaji i intelektualni stil Phillipa
Seymoura Hoffmana. Epizodisti nisu dobili puno materijala sa čime bi
mogli da rade, Foster kao Burroughs je kitnjast, ali statičan, dok
je Huston kao Kerouac dosta praznjikav. Izuzetak među epizodistima
je John Cullum kao konzervativni profesor koji uspeva da ukrade
nekoliko scena u kojima se pojavljuje sa tom profesorskom
teatralnošću. Iz njegovih usta ćemo čuti i naslov filma, koji on
upotrebljava kao termin za pesničku tehniku pročišćavanja teksta
i odstranjivanja omiljenih delova, jer bi oni mogli biti važni samo
pesničkom egu, a ne i čitaocima. Naravno, kako se film ne bavi
akademskom raspravom o rimi, metrici i versifikaciji, i naslov ima
mnogo mračniji kontekst.
Uz glumački segment,
treba istaći najčešće stabilan scenario i za debitanta prilično
znalačku režiju. Greške se javljaju, nisu baš ni sitne, ali se
potiru sa količinom inovativnih scena. Upotreba moderne muzike koja
se tematski vezuje za događanja, iako krši kontinuitet sa periodom,
je vešto uklopljena i generalno nenametljiva i bez primese
mudrovanja. Scenografija, kostim i fotografija odlično dočaravaju
period i za svaku su pohvalu.
Kill Your Darlings,
iako nije film bez mane i daleko je od savršenstva, predstavlja više
nego dobro debitantsko ostvarenje i možda i najbolji film o beat
generaciji. To možda i nije neki uspeh, jer je beatnička poezija i
životna filozofija neuhvatljiva (neko pametno reče da su se
beatnici slagali da je svet otišao u vražju mater, ali se nisu baš
slagali kako i zašto), a ostali filmovi su bili neverovatno površni.
Poređenja su, znači, nebitna. Bitno je da je Kill Your Darlings
dobar film, sam po sebi.
No comments:
Post a Comment