2013.
režija: Hernan
Goldfrid
scenario: Patricio Vega
(po romanu Diega Paszkowskog)
uloge: Ricardo Darin,
Alberto Ammann, Calu Rivero, Arturo Puig, Mara Bestelli
Jedna reč kojim se
može opisati Thesis on a Homicide je površnost. Ne zbog toga
što ovaj triler pati od nepažljive konstrukcije, ona je, naprotiv,
hladna i klinički precizna, koliko zbog toga što se od gledaoca
zahteva površnost. Sekunde kada neki trenirani gledalački um
zagrebe malo ispod površine, otkriće da se ispod fasade furioznog
tempa i komplikovanih mozgolomki krije jedna velika praznina, ili se
makar ne krije ništa novo i neviđeno, a umesto toga imamo “bits
and pieces” iz drugih argentinskih i ne-argentinskih trilera.
Za početak imamo noir
šablon. Protagonista Roberto Bermudez (uvek odlični Darin) je
manijak za rešavanje kriminalističkih mozgolomki, alkoholičar i
ženskar. Njegov “background” nam kaže da je istražni sudija
ili tužilac u penziji, pisac stručne literature, profesor koji drži
kurs iz kriminologije svršenim pravnicima i zvezda među pravnicima.
Ako vam to zaliči na El secreto de sus ojos, oscarom ovenčani
argentinski triler iz 2009. godine, u pravu ste. To može biti svesna
autorska referenca, iako Darin pokazuje određeni odmak od lika
istražitelja Benjamina Esposita, ali i specifikum argentinskog
pravnog sistema gde je istraga dominantno sudska, a ne policijska, pa
su stoga istražne sudije i tužioci bolji model za noir kliše
privatnog detektiva od, recimo, policijskih inspektora.
Kao i svaki sub-žanr i
noir ima svoje dramaturške elemente (detektiv na ivici razuma koji
se naoko drži sabrano, zgodna devojka vredna nevolje neistražene
prošlosti, nesposobnost i korupcija zvaničnih istražnih organa,
šokantan zločin i “hard boiled” dijalog) i svoja izražajna
sredstva (igra svetlosti i senke, vizuelne iluzije, zvuk upaljača
koji pali cigaretu i zvuk prvog dima, zvuk viskija koji se sipa u
čašu i soundtrack koji varira od cool solaža na saksofonu do
oštrih, napetih ritmova za jurnjavu). Naravno, elementi se mogu
izbacivati ili ubacivati, recimo arhi-neprijatelj ili inteligentni
psihopata je uvek bonus, kao i ludilo bez povratka u koje sklizne
glavni lik, ali se mora poštovati određena logika. U tom smislu,
Thesis on a Homicide je veoma slobodni neo-noir.
Umesto toga imamo
konstantni verbalni i ne samo verbalni ping-pong između protagoniste
– profesora i antagoniste – briljantno inteligentnog, ali potpuno
poremećenog studenta. To otvara polje za standardnu argentinsku
pravničku meditaciju o zakonu, pravdi i istini, gde je profesor vrlo
dobro svestan da farba studente kada kaže da se skup detalja ima
tumačiti u skladu sa logikom i nikako drugačije, dok njegov
najbolji student tvrdi da zakon samo štiti klasne interese, te da je
sasvim moguće u njemu stalno pronalaziti rupe.
U toku predavanja se
dogodi ubistvo ili makar odlaganje trupla mlade devojke na
univerzitetskom parkingu. Modus operandi jasno ukazuje na psihopatu.
Štos sa tim ubistvom nije uklanjanje tragova, kao kod većine
drugih, nego namerno ostavljanje detalja koji jasno ukazuju na
Gonzala Ruiza (Ammann), polaznika kursa i sina Robertovog uvaženog
kolege sa fakulteta. Ruiz je inteligentan, arogantan, bogat,
naputovan, sklon nadmudrivanju (skoro kao Zodiac) i isprva se čini,
potpuno bez motiva, osim da dokaže poentu. Roberto prihvata igru i
otkriva nimalo suptilni, ali zato zgodni detalj iz svoje i Gonzalove
prošlosti... “Šahovska tabla” preko koje će se njih dvojica
dalje prepucavati je Laura (Rivero), sestra ubijene devojke. Roberto
misli da je njen život u opasnosti, ali ga to ne sprečava da je
iskoristi kao mamac. Međutim, ni Gonzalo nije glup. Kako nema
čvrstih dokaza niti za jednu od svojih tvrdnji, a ono posrednih se
da objasniti i na nekoliko drugih načina, Roberto postaje
frustriran, neispavan i klizi u ludilo.
Glumci su u redu i
tempo filma je furiozan, pa ga je svakako zanimljivo gledati. Ni rupe
u kontinuitetu ili previše lako uklapanje kockica u mozaik nisu
problem sami za sebe. Suviše zgodna objašnjenja su manir
početničkih scenarija. Problem je u tome što nam i pored najboljih
glumačkih i rediteljskih napora nije stalo do likova i njihovih
sudbina – oni su svedeni na stereotipe i u velikoj meri beživotni.
Takvog protagonistu neće spasiti ni maestralna gluma i neverovatni
šarm Ricarda Darina. Zaplet sa njegovom insomnijom, frustracijom i
gubljenjem razuma dolazi suviše kasno i nije dovoljno iskorišten,
njegova jedina funkcija je opravdanje za otvoren kraj i svojevrsnu
pat poziciju. Antagonista željan nadmudrivanja je standard i može
se naći u brojnim filmovima, pa i u nekim neobičnijim stvarnim
slučajevima. Ammann ga igra dovoljno dobro, ali njegova briljantnost
je bleda u poređenju sa Darinovom interpretacijom. Calu Rivero je
fragilna i senzualna taman koliko treba.
Štos je u tome što
Thesis on a Homicide stalno igra na lake poene šokova i
obrata i autori svu pažnju posvećuju tome, pa ni redundansa nije
retka pojava. Gledalac sa boljom koncentracijom, više odgledanih
filmova i boljim pamćenjem će lako prozreti te varke. Moguće je da
je razlog za to izvorni materijal, pisan iz Gonzalove perspektive, u
prvom licu i tehnikom toka svesti, nezahvalan za adaptaciju. Ako su
reditelj Goldfrid i scenarista Vega panično bežali od klišea
American Psycho koji je poslužio kao kalup za roman, možda
su previše pobegli i opet završili u domenu jednokratne zabave.
Šteta, jer sa boljom dramaturgijom i manje muljaže Thesis on a
Homicide ima potencijala da bude stvarno dobar film.
No comments:
Post a Comment