2013.
režija: Liza Johnson
scenario: Mark Poirier
(prema kratkoj priči Alice Munro)
uloge: Kristen Wiig,
Guy Pearce, Hailee Steinfeld, Sami Gayle, Nick Nolte, Christina
Lahti, Jennifer Jason Leigh
Hateship Loveship je romantična komedija i
drama u pravom smislu te reči. Film je beskrajno romantičan, toliko
da je retro u stavu, a ne samo u stilu. Komedija izvire prvenstveno
iz nesvakidašnjih likova koji upadaju u jednu neočekivanu zabunu, a
drama se krije u podtekstu i pozadini likova. Estetika je možda
upadljivo indie, ali neka vas to ne zavara, u pitanju je jako
ispoliran film čiju produkciju potpisuju braća Weinstein, jako
veliki hollywoodski igrači.
Već na početku vidimo da su likovi nešto
posebno. Vidimo Johannu (Wiig) kako stojički podnosi svoje zadatke
kao kućne pomoćnice i negovateljica, da bi se rastužila tek na
smrt svoje dugogodišnje gazdarice. U svojim funkcionalnim kućnim
haljinama i neprivlačnim cipelama, Johanna izgleda kao da je
zalutala sa neke farme iz 50-ih godina, sama njena pojava zrači
naivnošću i životnim neiskustvom koje se skriva ispod praktične
inteligencije u svakodnevnim poslovima. Kasnije ćemo saznati da je
istu gazdaricu “dvorila” od svoje petnaeste godina.
Johanna preko crkvenih veza, kao verovatno jedine
socijalne službe u američkoj provinciji, dobija novi posao, da se
brine za domaćinstvo starog dobrostojećeg gospodina po imenu Bill
McCauley (Nolte) i da bude ženski faktor u životu njegove unuke
Sabithe (Hailee Steinfeld, zvezda filma True Grit braće Coen). Odmah
kako doputuje upoznaće Kena (Pierce), Sabithinog oca, prevaranta,
lenjštinu, narkomana i bivšeg robijaša odgovornog za nesreću u
kojoj je Sabitha izgubila majku. Ken, međutim, nije obična baraba,
nego je i pored svojih mana (koje mu se gade, ali ne dovoljno da bi
bilo šta promenio) ipak dobar i pažljiv čovek. Nekoliko ležerno
upućenih komplimenata od strane Kena će naivnoj sluškinji dobro
prodrmati svet.
Zaplet počinje sa Kenovom porukom za Johannu u
pismu koje je napisao Sabithi. Ta poruka je iskrena, ali više od
toga uljudna i kurtoazna, i na nju će Johanna odgovoriti u sličnom
maniru. Međutim, Sabitha i njena prijateljica Edith (Gayle) će to
iskoristiti za tinejdžersku psinu i nastaviti da pišu u Kenovo ime
prvo pisma, a kasnije i mailove u sve romantičnijem i romantičnijem
tonu, dok se Johana ne spakuje i ode pravo u Chicago u nadi da će
započeti vezu sa svojim udvaračem, koji ni o čemu pojma nema i
koji je, uprkos naporima, duboko na životnom dnu. Ono što dokone
klinke nisu mogle da predvide je kako će se ta veza razvijati.
I tu bih prekinuo sa radnjom i posvetio se
likovima. Oni su toliko precizno i inteligentno napisani da deluju
veoma životno iako su istovremeno neverovatno tipski i “quirky”.
Film je nastao po motivima kratke priče kanadske spisateljice Alice
Munro iz 50-ih godina, ali je radnja prebačena u današnju američku
provinciju. Već u originalu Johanna je bila malo previše
staromodna, kao kakva viktorijanska sluškinja, dok su u filmu taj
njen retro i potpuni razlaz sa duhom vremena još izraženiji. Njeno
neiskustvo i romantika skrivena iza površine naivne sluškinje su
poligon za razne zanimljive situacije, kao recimo prisluškivanje
događaja u kući iz prikrajka ili veoma iskrene pokušaje da se
približi Sabithi koja svojim klinačkim “angstom” prikriva
duboku nesigurnost. Naravno, ima tu momenata koji graniče sa
patetikom, recimo vežbanje “french kissa” na ogledalu ili proba
fine haljine i finih cipela po prvi put u životu, ali ta se granica
nikad ne prelazi. Kristen Wiig ima veoma zahtevnu nezahvalnu ulogu i
mora da pokaže ogromnu samokontrolu da ne postane karikaturalna ili
patetična i to joj uspeva, posebno u nešto sporijoj drugoj polovini
filma gde ona igra isključivo sa Guyom Piercom u ulozi Kena.
Ken je tek poseban tip, na prvi pogled tipična
baraba, klipan koji bi i rođenu majku prodao za kokain i tablete i
tip koji je bezbroj puta lagao, varao i krao. Scena u kojoj on Billu
prodaje priču za motel daje nagoveštaj da mu to nije ni prvi ni
poslednji put, i da se Bill tih priča naslušao i da mu ništa ne
veruje. Međutim, nešto tragično se krije ispod njegove blesave
površine, kao u nekoj country pesmi. On želi da ima bolji odnos sa
kćerkom i želi da ima bolji život, ali je lenj i fali mu podsticaj
koji će dobiti u obliku Johanne, osobe kojoj je briga za druge
(naročito u nevolji) nekakvo poslanstvo, čak i kad to znači
ribanje kada i podova. Pierce svog lika igra sa finom merom, veoma
životno i bez pokušaja da ga opravda.
Dve dokone i bezobrazne tinejdžerke su priča za
sebe. Sabitha je nesigurna u sebe, što maskira cinizmom i nadrkanim
stavom. Njena prijateljica je frustrirana iz nekih svojih razloga, pa
joj je povređivanje drugih neka vrsta satisfakcije. Jedan pod-zaplet
se dešava između njih dve i to im daje jednu dubinu kao likovima,
nešto više od tipa bezobraznih klinki. Nick Nolte apsolutno
briljira u svojoj epizodi kao familijarni patrijarh, čovek sa svojim
manama, nepoverljiv, škrt i ponekad grub, ali čije je srce na
pravom mestu. Malu bravuru ima i Jennifer Jason Leigh kao Kenova
drogirana devojka Chloe u par scena koliko ima.
Pored sjajno kontrolisane glume, odličnog
scenarija i vešte režije (iako je Lizi Johnson ovo tek drugi
dugometražni film namenjen publici), treba se osvrnuti i na kameru i
muziku. Fotografija toplim tonovima donosi duh “americane”,
ljudskosti i iskrenosti, a muzika uglavnom dopire sa radija i CD-a i
o likovima govori više nego što se čini. Recimo, za Johannu je
jasno da se ona u muziku ne razume, i da ju je uvek slušala u
prolazu, Kenov radio je “zakucan” na moderni alternativni
country, što je nekako i slika njegovog života, dok će Sabitha
insistirati na svojoj modernoj MTV muzici agresivnoj u stavu, ali
ispražnjenoj od sadržaja, što je lagani generacjski komentar.
Hateship Loveship je neverovatno sladak
feel-good film koji će vas razgaliti, taman toliko naivan da bi bio
pitkiji i da mu se ne može zameriti bilo kakav cinizam. Film nema ni
heroje ni zlikovce, nego obične ljude koji nisu uvek sposobni da se
snađu i da iskreno komuniciraju među sobom. U svakom slučaju, film
ima moju preporuku uprkos svojim nedostacima, poput kulminacije na
sredini i antiklimaksa na kraju.
No comments:
Post a Comment