2013.
scenario i režija: Joe
Swanberg
uloge: Adam Winegard,
Simon Barret, Caroline White, Sophia Takal, Helen Rogers, Mike Brune
Mumblecore manijak, a
zaista ne mogu da upotrebim blaži termin za autora koji izbaci po
nekoliko filmova godišnje, Joe Swanberg je ponovo sa nama. Potpisuje
scenario, ako se nešto tako okvirno može provući kao scenario,
režiju i montažu u ovom čudnom spoju gotovo gerilskog, šlampavog,
haotičnog mumblecore snimanja i žanrovskog erotskog trilera nalik
na one iz 90-ih godina. Čudna kombinacija i svakako hrabar pokušaj.
Prvo što upada u oči
je skoro pa nedostatak radnje i svakako nedostatak akcenata i
dinamike, i to je pogubno za triler komponentu. Umesto toga imamo
improvizovane dijaloge, pseudo-zaplet bez raspleta i film sveden na
interakciju među likovima, tipično za mumblecore. Erotičnost je
prisutna, ali za erotski film na samoj ivici X rejtinga nedovoljno
ispolirana. Jasno je da će ovo biti tipičan film-kuriozitet kao
naručen za etiketu “samo za fanove”.
Dakle, protagonista je
umetničko-erotsko-fetišistički fotograf Billy (Winegard) koji
slika mlade žene u mrtvačkim pozama. Njegove fascinacije su ubijene
žene i žene koje su izvršile samoubistvo. Modeli su našminkani i
doterani, i sve je, jasno, lažno, ali deluje veoma stvarno i veoma
stravično. Za pretpostaviti je da Billy od svoje umetnosti živi,
pošto njegova devojka Alex (White) figurira kao njegov asistent.
Svaka roba nađe svog kupca, valjda.
Ono što je još
fascinantnije i potpuno potvrđuje tezu da je sve u stavu, je to da
devojke rado pristaju da se pred kamerom svedu na objekte, razgolite,
nameštaju u morbidne poze i nose morbidnu šminku, i da se povrh
svega druže na normalne i seksualne načine sa Billijem i Alex.
Videćemo lezbo scene, trojke i gomilu golotinje u veoma prirodnoj
formi bez ulepšavanja, ponekad neprijatno izbliza. Međutim, ono što
najviše čudi je to da se Callie (Takal) i Rebecca (Rogers) stalno
vraćaju na fotkanje i druženje, često bez razloga.
Billy se onda može
shvatiti kao magično privlačan lik sa opuštenim stavom i dobrom
žvakom. I to ne deluje samo na naivne, usamljene žene željne
pažnje. Tako u priču ulazi detektiv Michael (Barret) koji istražuje
ubistva Billijevih modela i gotovo instantno razvija “bro crush”
na opuštenog fotografa. Nesrećnog detektiva možemo razumeti, dosta
je patetičan prizor, iako se krije iza otmenog odela. Ostavila ga je
žena u koju je zaljubljen, a ni literarna karijera u domenu jeftine
kriminalistike (kakav kliše!) nikako da mu krene.
Billy ipak ima
direktniji problem sa Rebeccinim nasilnim i ljubomornim dečkom
(Brune) koji ne gleda nimalo blagonaklono na to da mu se cura smuca
sa kojekakvima, kao i sa Alex kojoj su Billijeve seksualne avanture
pomalo dosadile. Ta dva sukoba su jedini iole primetni elementi
trilera u filmu. Kulminacije nema, i sve je rešeno i pre nego što
je počelo. Ne zanima nas ni najmanje je li fotograf ubica.
To bi sve izgledalo
mnogo bolje kada bi glumci bili bolji i kada bi scenario bio čvršći,
a više dijaloga napisano i izgovoreno, a ne promumlano u pozadini.
Tu su ključni Billy i Michael, odnosno Winegard i Barret, a oni
nemaju dovoljno glumačke snage da to izvedu. Oni su autorski dvojac
iza horora You're Next u kome se Swanberg pojavio kao glumac,
pa mu sada “vraćaju uslugu”. Dame su tu ionako nebitne, one veći
deo vremena samo izgledaju, a ne glume.
Kombinacija žanra i
izraza očito nije uspela, nekim kombinacijama jednostavno nije
suđeno. Ne jede se prženi sladoled sa hladnom slaninom. Ne jede se
sladoled sa slaninom i tačka. Swanberg je nekako uspeo da se izvuče
sa Drinking Buddies i napravi relativno gledljiv, iako se nije
u potpunosti oslobodio dogme. Očito da ju je romantična komedija
bolje podnela. Sa 24 Exposures je omanuo, držao se mumblecora
i napravio erotski triler bez erotske stilizacije, radnje i
misterije. Nekoliko zaljubljenika u Swanbergov nemali opus i nekoliko
kritičara po stručnoj dužnosti će pogledati film, ali će za
većinu ostati potpuno opskuran.
No comments:
Post a Comment