2013.
režija: Phillipp
Stolzl
scenario: Jan Berger
(po romanu Noah Gordona)
uloge: Tom Payne,
Stellan Skarsgard, Ben Kingsley, Emma Rigby, Olivier Martinez
Nemački istorijski
spektakl smešten u Englesku, Arabiju i Persiju, snimljen sa
renomiranim evropskim (u najvećoj meri britanskim) glumcima i na
engleskom jeziku je svakako retka kombinacija. Još je ređa ako se
uzme u obzir da ovo nije jedna od onih globalnih ili makar evropskih
koprodukcija, nego da iza filma stoji u principu jedna kuća,
berlinska UFA. To ime bi trebalo biti poznato, UFA-ini studiji su pre
nacizma (budimo realni, i za vreme nacizma) bili sinonim za naprednu
filmsku tehnologiju i u njima je Fritz Lang snimao svoje napredne,
revolucionarne filmove. UFA opet pokazuje pretenziju da bude igrač
sa kojim se mora ozbiljno računati na globalnom nivou.
Osim činjenice da su
Nemci odrešili kesu za projekat filmskog spektakla koji sa Nemačkom
nema niti dodirnih tačaka, The Physician je i pre početka
gledanja intrigantan naslov zbog još najmanje dva razloga. Prvo, u
pitanju je istorijski spektakl čiji je protagonista heroj u pravom
smislu reči, ali nije ratnik i vojskovođa, nego je heroj znanja i
humanosti, lekar i naučnik. Drugo, u pitanju je film koji nam u
fokus stavlja nepobitne, ali zaboravljene činjenice da su pojmovi
Istoka i Zapada pre hiljadu godina značili suprotno od onoga što
znače danas. Zapad je tada bio u “mračnom dobu” sujevernog
bogoštovlja, neznanja, siromaštva, prljavštine i bolesti, dok je
Orijent bio bogat, napredan, okrenut nauci i tolerantan. Imali smo
filmove koji su bili smešteni na bliži i dalji Istok i koji su čak
“slavili” orijentalne kulture i civilizacije, ali to su često
bili fabrikovani politički korektni bućkuriši.
Naš junak Rob Cole
(Payne) se sa smrću upoznao u najgore moguće vreme: prestar da bi
ga suseljani usvojili, a opet premlad da bi mogao preživeti sam kada
mu je majka umrla od “trbušne bolesti”. (Pred kraj filma će se
otkriti da je u pitanju nešto što se može sprečiti jednostavnom
intervencijom.) Snalažljiv kakav je, postaje šegrt putujućem brici
koji mu jedini može pružiti ikakva opipljiva znanja o lečenju, pa
makar to podrazumevalo spaljivanje bradavica, puštanje krvi, obloge
od lekovitog bilja, nameštanje kostiju i čupanje zuba. U pitanju je
XI vek, zapadnim svetom vlada cinizam hrišćanske crkve (pre Šizme,
invazije Vikinga ili Krstaških ratova što je za priču sporedno).
Zanat putujućeg brice je takav da je to miks jedne doze legitimnog
medicinskog znanja, jedne doze zdrave seljačke pameti i jedne doze
muljanja i prodavanja magle i stari muljator (Skarsgard) će mladog
Roba naučiti svemu što zna, a to nije baš mnogo.
Prvi sudar sa svojim
neznanjem Rob će doživeti kada svojeg “majstora” odvede kod
lutajućih Jevreja od kojih jedan ima relevantno medicinsko znanje
stečeno u Isfahanu, u Persiji, u školi Ibn Sine. Jevreji će mu
pokazati kartu sveta, ali mu odati i jednu tajnu – hrišćani nisu
dobrodošli u muslimanske zemlje. Rob će se svejedno zaputiti tamo,
preuzevši jevrejski identitet i detaljno se maskiravši. Nakon
putovanja brodom i sa karavanom, i silnih peripetija, domoći će se
medrese u kojoj se uči medicina i filozofija kod velikog mudraca Ibn
Sine (Kingsley), pa će konačno i upoznati persijskog šaha
(Martinez), vladara sa manirima tipičnim za orijentalne despote, ali
blagonaklonog prema nauci i umetnosti.
Naravno, treba imati u
vidu da ovde nemamo mitski, nego realni Orijent. Iako naučno
napredniji od Evrope, Orijent je u previranjima, a zatucanosti i
cinizma ne manjka ni u jednoj religiji. Šahova vlast je pod lupom
mula i fanatika, njegova tolerancija prema strancima, posebno
Jevrejima, se smatra blasfemičnom, kao i praksa medicinske škole.
Rob će steći neke prijatelje, ali će biti u konstantnoj opasnosti:
kao Jevrejin, pa još pritom lažni, kao siromah bez igde ikoga, i
kao preterano radoznali naučnik i istraživač kojeg put znanja vodi
pravo u blasfemiju (seciranje leševa se smatra đavoljom rabotom).
Naravno, nije sve u
filmu visoko intelektualno, u pitanju je ipak epska avantura. Imaćemo
jednu lagano ljigavu i ne naročito potrebnu ljubavnu priču između
Roba i Rebecce (Rigby), panorame i pejzaže magičnih predela,
imaćemo zlog zavojevača, u ovom slučaju Seldžuke, imaćemo
epidemiju kuge i spasonosno otkriće i pri kraju filma haos u gradu i
jednu bitku. Sve to je potpuno normalno i očekivano za format od 150
minuta, mada se poznavaoci izvorne knjige žale da je adaptacija
ostala na pola puta, da je dosta događaja isečeno, ali su skoro svi
likovi ostali u priči, pa zbog toga deluju plošno i statično i da
je neke od njih možda trebalo brisati. Istini za volju, u planu je
nešto duža TV serija koja će možda biti vernija knjizi i
uključiti ono što je isečeno iz filma. Tehnička realizacija je
staromodna, ali pravilna i atraktivna. Umesto kompjuterske grafike
imamo prelepu scenografiju, kostim i zanosne lokacije Maroka (pošto
je današnji Iran mnogo manje tolerantan od persijskog carstva u
srednjem veku).
Pored nekoliko zgodnih,
tipskih i očitih narativnih rešenja (ovaj film je moguće
predvideti barem pola sata unapred), glavna mana su likovi. Zapravo,
samo Rob, Ibn Sina i šah se doimaju kao kompletni i slojeviti
likovi. Za starog bricu to važi samo u nekoliko scena kada ima neku
dodatnu dimenziju, a Rebecca je svedena na nivo klišea “dame u
nevolji”. Što glumcima olakšava posao da ostvare pristojne, ali
im otežava ambicije da ostvare uloge za pamćenje.
Tom Payne, relativni
novajlija, rastura u nosećoj ulozi, u čemu mu na početku filma
pomaže neverovatno “folksy” Skarsgard. Ben Kinsley igra svoju
tipičnu ulogu mudraca koju može da odigra i u snu (ipak je odigrao
Ghandija). Olivier Martinez je pozitivno iznenađenje, pošto ga dugo
nije bilo na globalnoj sceni. Ostareli francuski zavodnik svom šahu
nenadano daje potrebnu kompleksnog, sa jedne strane šarm
istočnjačkog tiranina, a sa druge prosvećenog intelektualca koji
zna da se njegov svet može svakog trenutka urušiti pod naletom
fanatizma i sujeverja. Emma Rigby je slatka i osećajna, ali njen lik
joj ne daje nikakve mogućnosti.
The Physician je
univerzalno simpatičan film, inovativan u ideji, a tipski u izvedbi
i, najvažnije od svega, izuzetno lako pratljiv. Nije dosadan uprkos
nimalo kratkom trajanju. Mlađim gledaocima može poslužiti u
edukativne svrhe, a starijima kao jedna osvežavajuća filmska
avantura. Odlična je vest da su Evropljani sposobni da izvedu ovako
veliki projekat, a još bolja da takvi projekti ne moraju služiti za
isticanje svoje superiornosti. The Physician je film koji
treba odgledati.
No comments:
Post a Comment