2013.
scenario i režija: Jason Reitman (po romanu Joyce
Maynard)
uloge: Kate Winslet, Josh Brolin, Gattlin
Griffith, Tobey Maguire, Tom Lipinski, Maika Monroe, Clark Gregg,
James Van Der Beek, J.K. Simmons, Brooke Smith
U teoriji, ovo izgleda dobro. U pitanju je
adaptacija klasičnog ljubavnog romana koja je pala šaka poznatom
indie i hollywoodskom veseljaku Jasonu Reitmanu, od kojeg se očekuje
veoma humorni pristup prilično ozbiljnim temama. I casting je
impresivan, tu je Kate Winslet u domaćem okruženju kuće i
depresije i divlji i opasni Josh Brolin, takođe u svom elementu. I
lista epizodista je poduža i puna relevantnih imena.
U praksi, Labor Day je oterao publiku tako
što je podelio kritiku na one koji ga dižu u nebesa kao poslednji
pravi ljubavni film, one koji ga smatraju potpuno pogrešnim i one
koji su njime iznad svega zbunjeni, jer ne znaju u kom bi ključu
posložili taj haos ideja, besmislenih premisa, proizvoljnih
postupaka i jeftine psihologije kao iz ženskih časopisa. Problem je
u potpuno čudnom i na čudnim mestima promenljivom tonu filma, tako
da se ne može uhvatiti ni za glavu ni za rep, a još manje se može
iz njega iščitati autorski stav, nije nam jasno je li u pitanju
nekakva posveta starim ljubavnim filmovima, ogled o “suburban”
kulturi, trash na temu herc-romana i Hallmark ekranizacija,
promišljanje o cinizmu današnjeg vremena u kojem je priča iz filma
(zgodno smeštena u 80-te) apsolutno nemoguća. Na kraju je od svega
po malo, i konačno ništa bolji od očajnog izvornika – film na
koji će vaša mama plakati kao kišna godina, dok vi imate “wtf”
izraz lica. Da gluma nije tako impresivna od početka do kraja, i to
kod svih, ali listom svih, ovaj film bi bio dobar samo za Hallmark.
Imamo naratora, odraslog Henrija (Maguire) koji
priča priču o kraju jednog dugog, toplog leta kada je imao 13
godina. Mladi Henry (Griffith) je tada polako sazrevao u čudnim
okolnostima. Živeo je sa svojom depresivnom i agorafobičnom majkom
Adele (Winslet), strganom ličnom tragedijom, i pokušavao da joj
bude savršen sin i zamena za muškarca u vrućoj, vlažnoj, ofucanoj
kući. Ona bi se jednom mesečno dovela u red toliko da ode u lokalni
supermarket i nakupuje hrane i ostalih sranja. Na jednom takvom
pohodu u njihove živote ulazi odbegli robijaš Frank (Brolin),
osuđen zbog ubistva iz strasti na 18 godina robije. Frank učtivo,
ali čvrsto insistira da mu Adele i Henry pruže utočište koliko da
se odmori, a on im neće biti na smetnji niti ih dovesti u nevolju –
ako bude potrebe urediće da sve izgleda kao otmica.
Kako Henry nije u baš sjajnim odnosima sa svojim
ocem (Gregg) i njegovom novom familijom, Frank će postati zamena za
oca, prijatelj, mentor i autoritet. I Adele, “zaljubljena u
zaljubljenost” će u njemu videti nesputanu strast, ali i ljudsku
dobrotu i nesreću. Frank će se pokazati kao više nego pristojan
čovek koji se napatio u životu, ali je spreman da se nađe. On je
neka “suburban” verzija Supermana: majstor u kući, dvorištu i
garaži, zna da nauči klinca da igra bejzbol, voljan da pleše sa
usamljenom i očajnom ženom, zna čak i da ispegla košulje i ispeče
pitu. Scena sa pitom je, naime, toliko puna erotskog naboja da prosto
podseća na grnčarsku scenu iz Ghosta. Ispostaviće se da je
majstor i u krevetu, mada to ne vidimo eksplicitno.
U toj uvrnutoj verziji americane, ljubavnici će
skovati plan da kako znaju i umeju zbrišu u Kanadu, ali će pripreme
konstantno ometati radoznale i zabrinute komšije, sumnjičavi
policajci i jedna devojčica sa veoma ozbiljnim problemima u glavi.
Galerija epizodnih likova i motiva će prodefilovati filmom, tu će
biti i mrtvorođenčadi, i ludaka u razvoju, i običnih budala, pa
čak i retardirane dece, a ni sa odraslima stvar ne stoji bolje.
Imaćemo indiferentne, nesnađene, dosadne, darežljive, grebatore...
Kako defiluju ljudi, tako defiluje i jeftina psihologija: romantične
deluzije, depresija, agorafobija, štokholmski sindrom, Edipov i
Jokastin kompleks, asocijalno ponašanje, sado-mazohizam, bez nekog
reda, smisla ili, ne dao bog, objašnjenja... Situacije će biti
uvrnute i lagano neprijatne (posebno neprijatan je dijalog između
Henrija, njegovog oca i njegove nove familije na nedeljnoj večeri u
“dineru”). Malo li je za život u predgrađu?
I pored vrsnih glumačkih ostvarenja, konačni
utisak je gorak. Gledaocima veoma napadno postane stalo do likova
koji su sami po sebi neverovatni, čiji su postupci potpuno “out of
character” i čije bi poznanstvo bilo nemoguće u bilo kojem svetu,
a razvoj događaja bi tek ostao upitan. Frankova i Adelina prošlost,
objašnjena kroz nekoliko sporih, liričnih, ali zato veoma
sugestivnih flashbacka je filmski preterana i pomalo providna,
dovoljno ranije nam je naznačeno šta se u dlaku dogoditi. Kraj
filma, od tragedije do katarze i happy enda da gospođe plaču bi
možda bio efektan da nije toliko puta upotrebljen trik.
Kate Winslet i Josh Brolin imaju hemiju kakva se
retko viđa, i oboje evociraju neke od svojih prošlih likova, ali to
čine u potpuno drugom svetlu. Mladi Gattlin Griffith nema nimalo lak
zadatak da deli scene sa njima, ali uspeva i to, čini se, sa jednom
divnom lakoćom i ležernošću. Isto važi i za epizodiste. I glavni
i sporedni likovi su slojeviti, mada pretrpani i u konačnici
neverovatni. Glumci su svoje zadatke shvatili ozbiljno.
Reitman je već pokazao da je reditelj sa potpunom
kontrolom nad glumcima, pričom i humorom. On je do maksimuma
iskoristio Clooneya i iskopao Annu Kendrick u Up in The Air,
otkrio Michaela Ceru u Juno, progurao J.K. Simmonsa od
televizije do Hollywooda. Reitman je majstorski vodio ozbiljne priče
o tinejdžerskoj trudnoći, duvanskoj industriji, autorskoj ili finansijskoj
krizi sa jednom dozom duha i humora, tako da nijedan njegov film nije
skrenuo u parodiju, ali nije ni gnjavio. Svi su bili topli i ljudski.
Imajući to u vidu, nije baš najjasnije kako je
Labor Day tako konfuzan film. Da li je Reitman rešio da menja
izraz, pa je “proterao” svu komediju? To svakako nije pomoglo jer
svi ti silni melodramski momenti ispadaju nenamerno smešni. Ili je u
pitanju baš komedija koja je previše elaborirana i suptilna za
svoje dobro? Da li mu prosto taj izraz ne leži? Ili je izvorni
materijal toliko loš?
Najlakše bi bilo sve svaliti na materijal, ali to
bi bilo površno. Reitman je imao punu kontrolu nad projektom,
bivajući i producent i scenarista i reditelj, pa je materijal mogao
da čita kako je hteo, i da ga preradi u uverljiv, emotivan film koji
će pokrenuti nešto u gledaocu. To bi verovatno znao da uradi,
jednako kao što ima sjajno oko za detalje, vizuelne i drugačije.
Uostalom, nema tog romana, ljubavnog ili ne, da se po njemu mora
snimiti film, sve je moguće preskočiti. Nažalost, u Labor Day
Reitman je ili morao da izvrne original naopačke i uguši svu
njegovu melodramu, ili da ga jednostavno zaobiđe.
No comments:
Post a Comment