2013.
režija: David Gordon
Green
scenario: Gary Hawkins
(po romanu Larrija Browna)
uloge: Nicolas Cage,
Tye Sheridan, Gary Poulter, Ronnie Jean Blevins, Adriene Mishler
Joe je film
nalik na Mud. Oba filma imaju naslovnog junaka jednostavnog
imena, sa ogromnim emotivnim bagažom, istorijom nasilja i zločina i
iskrenom željom da se promene, da budu bolji ljudi ili da se makar
stave pod kontrolu, u čemu im pomažu klinci. U ovom slučaju u
pitanju je isti klinac, Tye Sheridan, najperspektivniji glumac svoje
generacije, čudo od deteta koje je otkrio Terrence Malick u The
Tree of Life. Oba filma su smeštena negde na Jug i oba filma su
režirali južnjački autori, kolege sa North Caroline, i oba filma u
naslovnim ulogama imaju moćne glumce čije su karijere bile oštećene
sa gomilom loših filmova.
U pitanju su ipak dva
distinktivno različita filma, kao što su u pitanju dva distinktivno
različita autora. Jeff Nichols, autor Muda, nikada nije
izlazio iz okvira indie scene, snima nešto sporijim tempom i od Muda
je napravio mračan, ali ipak pomalo sanjarski i nostalgičan film sa
skoro pa romantičnim krajem. David Gordon Green je, sa druge strane,
imao flert sa Hollywoodom gde je snimio tri različito uspešne
žanrovske komedije, u stanju je da izbaci i po više filmova
godišnje. Joe je drugi u 2013. godini, posle svedenog Prince
Avelanche, i oba su snimljena po predlošku. Joe snimljen
po romanu južnjačkog tragičnog pisca Larrija Browna u adaptaciji
Garija Hawkinsa, velikog poznavaoca piščevog dela i autora
dokumentarca The South of Larry Brown. Joe je nepatvoreno mračna,
tragična priča nabijena emocijama i simbolikom, perfektno snimljena
i smeštena u derutni Winter's Bone setting.
Joe (Cage) je tipičan
južnjački grubijan dobrog srca – pošten prema svojim radnicima,
zaštitnički nastrojen prema svojoj ljubavnici, dobar prijatelj sa
šerifom, bakalinom i damama iz javne kuće. Vozi stari pick-up i ima
opasnog psa. Bivši je robijaš koji ne trpi nepravdu, alkoholičar
kratkih živaca koji začas plane i upada u nevolje. Jedna od nevolja
je lančana tuča sa lokalnim sociopatom Willijem Russelom (Blevins).
Kada upozna mladog Garija (Sheridan), Joe će ostati impresioniran
momkovom radnom i životnom etikom i time kako se nosi sa pijanim i
nasilnim ocem po imenu Wade (Gary Poulter, stvarni alkoholičar i
beskućnik, naturščik u vrhunskoj i jedinstvenoj ulozi, tragično
nastradao na ulicama Austina pre premijere filma), mentalno oštećenom
majkom i sestrom i siromaštvom. Gary nema dana škole, ali je
pametan, snalažljiv i vredan i Joe se brzo veže za njega. Kada Wade
i Willie udruže snage u jednom odurnom poduhvatu, film će krenuti
putem očajničkog obračuna.
Snimljen kamerom Tima
Orra, Joe nudi kontrast između lepog, šumovitog predela i
đubreta koje prave ljudi, ljudske bede i opasnosti. Kuće su
neodržavane i prete da se pretvore u straćare. Ljudima fale zubi,
izgubljeni što zbog nebrige, što u tučama. Svi imaju oružje,
pištolje, noževe, sačmare. Nasilje i stara zameranja su jedino što
ih drži izvan apatije. Čak je Joe relativno dobrostojeći, ima
firmu za šumske radove, ali se bavi ilegalnom shemom trovanja slabog
divljeg drveća da bi veliki drvni kombinat tu zasadio kvalitetnije i
profitabilnije sadnice. Joe je svestan koliko je u boljem položaju
od svojih radnika i tretira ih sa strogom, ali pravednom disciplinom,
zaštitnički i ljudski. Pomenuo sam Winter's Bone, film
jedinstven po atmosferi propasti, divljačke izgubljenosti na granici
post-apokalipse, ali Joe je film koji je zamisliv i u
drugačijoj atmosferi. Joe bi jednako tako mogao biti vlasnik
vrtlarske firme ili male fabrike, Wade bi mogao biti radnik u
čeličani ili policajac u penziji. Joe je više ljudska nego
socijalna priča.
U pitanju je parabola o
moralu, pitanja su gotovo biblijski moćna. Joe je u konfliktu između
svoje stalne potrebe za nasiljem (scena kada dovodi psa u bordel),
kurčenjem (vožnja u pijanom stanju i sukob sa policijom),
pijanstvom i haosom sa jedne strane i potrebe da bude dobar,
pravdoljubiv čovek sa druge. U njemu se bore one sile surove prirode
i milosrđa, kao u The Tree of Life, ali ta borba je mnogo
turbulentnija nego kod Seana Penna u Malickovom filmu. Joe je svestan
da kada je sam i zaključan u kući neće napraviti nikakvo sranje,
pa tome i pribegava kad god može. Trudi se da bira bitke i izbegava
nevolje, ali one ga sustižu. U jednom pijanom monologu Wade kaže da
oni koji traže nevolju često dobiju i više nego što žele i više
nego što mogu podneti, Ovo se sa sigurnošću odnosi i na Joea, ali
i na sve likove u filmu. Nažalost, i na malog Garija koji se fizički
može i želi suprotstaviti ocu, ali ga sputava njegova dobrota i
nevinost, iako je otac sertifikovano đubre od čoveka. Film se
oslanja na simbole i ta simbolika je pogođena savršeno i tajming je
perfektan. Istakao bih samo nimalo slučajne scene sa psima (možda
malo banalna, ali svakako efektna “dog eat dog” metafora) i sa
zmijom otrovnicom u šumi. Neki ljudi su rođeni otrovni.
Ono što ostavlja
pomalo mlak utisak je scenario koji nikako nije loš, ali koji
pokušava i da izmeni i da istovremeno ostane veran izvornom romanu.
Larry Brown je imao određeni stil pisanja koji je podrazumevao
izlomljeni narativ i česte šokantne i slučajne postupke likova iza
kojih ne stoji motivacija. U filmu je narativ upeglan toliko da je
fluidan, ali su određeni postupci likova ostali bez motivacije, iako
su likovi dorađeni i karakterni. Na trajanje od dva sata, dodadtnih
15-20 minuta gde bi se objasnila motivacija za određene postupke ne
bi bili na odmet. To film čini neujednačenim i posebno kvari
utisak na kraju filma, gde bi klimaks mogao biti i veći.
Glumci su savršeno
odabrani i savršeno vođeni. Nicolas Cage je ostvario jednu od
svojih najboljih uloga (a imao ih je – cela njegova karijera je
prožeta sjajnim ili očajnim ulogama, bez sredine) i možda “kupio
kredit” za još nekoliko groznih. Tye Sheridan je pokazao da je
sposoban da deli scenu sa velikim glumcima i da ne ostane kratkih
rukava, ima sjajan izbor uloga i verovatno blistavu karijeru pred
sobom. Podseća me na nekadašnje hollywoodske mladiće Johnnija
Deppa i Leonarda Di Capria, samo mi se čini još životnijim i
versatilnijim od njih dvojice. Relativno nepoznati indie glumci
Ronnie Jean Blevins i Adriene Mishler su potpuno na mestu u svojim
ulogama. Međutim, profesionalci mogu samo da se sklone pred
naturščikom Poulterom. Ovaj osebujni beskućnik je bio “wild
card” i kamen spoticanja između reditelja i producenata, upitan
zbog svog alkoholizma i verovatne psihičke bolesti, međutim u filmu
se čini da on nije igrao Wadea, nego da je on Wade. Tako nešto je
teško, skoro nemoguće postići i zaista mu je zasluženo posvećen
film.
Istini za volju, Joe
nije ni jedini, pa čak ni redak predstavnik žanra “backwoods”
trilera i drama. Filmovi smešteni u ruralne, primitivne krajeve
Amerike, u milje sirotinje, nasilnika i očajnika su trend poslednjih
godina i svojevrsni socijalni komentar. Iako su u pitanju često
temeljno promišljeni filmovi iznad proseka, moguće je očekivati da
će se njihova kritička oštrica zbog inflacije uradaka, tipiziranja
i slivanja u žanr. Joe je vizuelno besprekoran, narativno
posložen i promišljen film o malim ljudima i velikim temama. Zaista
je u pitanju jedan pravi autorski film i od mene dobija masivnu
preporuku za gledanje.
No comments:
Post a Comment