2014.
režija: Matty
Beckerman
scenario: Robert Lewis
uloge: Katherine
Sigismund, Corey Eid, Riley Polanski, Jillian Clare, Peter Holden,
Peter Bowser
Glava porodice Morris,
Peter (Holden) je sklon samostalnom odlučivanju i ne baš
promišljenim odlukama. Jedna od njih je da za svoju ženu Katherine
(Sigismund), dvoje tinejdžera Coreya (Eid) i Jillian (Clare) i
autističnog jedanaestogodišnjaka Rileya (Polanski) izabere
kampovanje u zabiti na planini Brown, poznatoj po neobjašnjenom
fenomenu svetala koja se nasumično pojavljuju i nestaju i koja su
poslužila kao inspiracija za svašta, od folk pesama, preko epizode
u The X Files do silnih zaumnih teorija zavere.
I pre nego što
upoznamo junake koje ćemo pratiti shvatamo da će ovo biti
kombinacija lažnog dokumentarca i veoma bazične primene “found
footage” tehnike. Imamo neke mudrosere u odelima koji nešto
naklapaju i bezube seljake-divljake koji ništa ne znaju, ali su
sigurni da se nešto sumnjivo događa tamo. Imamo nekoliko uvodnih
kartica sa tekstom koji nam objašnjavaju da ćemo pogledati
dokumentarni nemontirani snimak koji je pao šaka američkoj ratnoj
avijaciji. Što baš njima? Pa oni su još 1952. dobili zadatak da
istraže Brown Mountain Lights kao fenomen i njegovu vezu sa
postojanjem vanzemaljaca, što stoji i u naslovu filma. Neuverljiva i
neinventivna premisa, ali šta je tu je...
I dosadno je kao što
se čini. Ovo je tipičan “found footage” koji izgleda kao da je
rađen po zadatku. Glumci su idealno loši, njihovi likovi su idealno
tipski, kamera je nakačena u ruke autističnog Rileya, što je
pretvara u njegovo sredstvo za kontakt sa svetom. Događaji su
poređani po principu malo familijarne dinamike, malo “jump scare”
momenata, propraćenih trešenjem kamere i obiljem “static” buke.
Čudne stvari će se dešavati, familija će se izgubiti na putu i
potrošiti mnogo goriva, naleteće na napuštene automobile, mrtve
vrane i konačno naslovne vanzemaljce, jednako fabričke kao i
ostatak filma.
Nemaštovito i poznato
do granice opakog smaranja. Scenario i režija su na autopilotu, a
scenarista i reditelj su debitanti, pa stoga i ne čudi da Alien
Abduction izgleda kao malo elaboriraniji domaći zadatak za
akademiju. Naprosto, sve je malo previše lažno, isforsirano i
upeglano da bi makar na momente bilo uverljivo. Finalni rezultat je u
rangu klipa na internetu, sa jednakim emotivnim angažmanom za mene
kao gledaoca.
Film možda ima dve
stvari koje se mogu sačuvati i bolje upotrebiti. Prvi je seljak Sean
(Bowser) koji izgleda kao da je ispao iz filma a la Deliverence,
da bi se kasnije preobratio u nekog folksy tipa a la Mud. On
ne voli gradske šminkere, voli svoj mir, ali će pomoći bližnjem
svom u nevolji pred pošastima iz svemira. Drugi je mali Riley, ne
zato što mislim da su autistična deca dobar materijal za filmove,
nego zato što takav lik otvara mogućnosti za igrarije sa kamerom.
Prva i najočitija je zanimljiv donji rakurs koji se ne koristi baš
često u filmovima, a druga je sama priroda autista i njihova
koncentracija na detalj umesto na široku sliku. To se u filmu
naplaćuje sa kadrovima insekata i to služi kao neloša metafora za
vanzemaljce koji nas posmatraju.
Međutim, kada smo već
kod vanzemaljaca, osećam se malo izdanim od strane ovog filma. Ja
sam veliki ljubitelj The X Files i vanzemaljci i zavere
(hajde, dobro, i vampiri) su mi zanimljivi skoro kao “guilty
pleasure”, pa mogu svašta da varim. Ali i pored naslova Alien
Abduction, ovde su vanzemaljci samo trik i aparat zapleta, i mogu
se bez problema zameniti sa duhovima, vampirima, psihopatama ili
seljacima-divljacima sa vilama. I pored SF premise, Alien
Abduction je samo jedan sasvim običan, dosadan i naštancan
horor.
No comments:
Post a Comment