2013.
režija: Denis
Villeneuve
scenario: Javier Gullon
(prema romanu Dvojnik Josea Saramaga)
uloge: Jake Gyllenhaal,
Melanie Laurent, Sarah Gordon, Isabella Rossellini
Dvojnici su standardna
tema u literaturi i na filmu. Sami po sebi ne znače ništa, potrebno
ih je ugurati u nekakav kontekst da bi dobili značenje. Taj kontekst
može biti fantazijski, može biti sablasan (odnosno horor), a može
biti i psihološki ili filozofski, u zavisnosti od toga šta autor
preferira. Pomislite na Dr. Jekyl and Mr. Hyde, Edgara Allana
Poa i priču William Wilson, Dostoyevskog, Saramaga, Bunuela,
Antonionija, Bergmana, Polanskog ili još očitije Lyncha i
Cronenberga. Enemy je tipična mozgolomka od filma, nabijena
simbolima i aluzijama, kao i izvorni roman, koji daju različite
ključeve za različita tumačenja, gde ništa nije jednoznačno
određeno.
Moje prvo upozorenje bi
bilo da je Enemy film za više gledanja, jer jedno čak ni u
savršenim uslovima i sa savršenom koncentracijom nije ni izbliza
dovoljno da bi se prodrlo u dubinu. Ova kritika je napisana nakon
dva, i ostaće nekompletna. Drugo upozorenje je više slutnja da nije
moguće potpuno dešifrirati film, te da je on namerno i strogo
kontrolisano takav kakav je, sa otvorenim krajevima i striktno
govoreći nedovršen.
U pitanju je deo
“double-billa” koji je reditelj Villeneuve imao sa glumcem
Gyllenhaalom, snimljen pre žanrovskog psiho-trilera Prisoners,
ali pušten kasnije u distribuciju. Villeneuve je već značajno
rediteljsko ime iz mnogih razloga. Polytechnique mu je jako
hvaljen film koji ga je zacementirao pri vrhu modernog
franko-kanadskog i kanadskog filma uopšte, Incendies mu je
doneo nominaciju za Oscara i svetsku slavu u art vodama, a Prisoners
je, uprkos svojim očiglednim manama i veoma nategnutom scenariju
pokazao da Villeneuve ume da sarađuje sa velikim hollywoodskim
igračima na velikim hollywoodskim projektima. Enemy je u tom
smislu povratak nazad na art sferu, ali sa globalnom publikom u
vidokrugu, film snimljen u Torontu i na engleskom jeziku sa
internacionalnom glumačkom postavom.
Uvodna kartica kaže da
je haos isto što i red, samo nedešifriran, odnosno da ima neke
svoje zakonitosti koje još nisu otkrivene. To je svakako lajtmotiv
Adamovih (Gyllenhaal) predavanja koje drži na fakultetu povezujući
filozofiju i istoriju u nekakvu društevnu teoriju, dok polu-pospani
studenti hvataju beleške (ili igraju pasijans) svaki na svom
laptopu. Možda je to i obeshrabrujući lajtmotiv celog filma. Nakon
uvodne kartice imamo dve nepovezane scene koje nam otvaraju svaka
svoje tumačenje filma. Jedna od njih je poruka na telefonskoj
sekretarici koju majka (Rossellini) ostavlja sinu da je videla njegov
novi stan i pita se dokle će živeti tako. Druga je “nightmare
logic” sekvenca koja se dešava u nekom “klubu za gospodu” gde
obučeni muškarci gledaju žene kako štiklama ubijaju pauke. Pauci
će se još itekako pojavljivati i biti jedan od faktora straha i
aluzija na žensku seksualnu dominaciju, diktaturu ili oba.
Prvo ćemo se upoznati
sa Adamom, profesorom na fakultetu koji živi “dan mrmota”: nosi
jednu te istu odeću neutralnih boja, drži jedna te ista predavanja,
odlazi u svoj stan u kojem kao da sunce nikad ne sija, vidi se sa
(dugogodišnjom i smorenom) devojkom Mary (Laurent), sa kojom se i
napije do pola i onda imaju seks u jednoj te istoj pozi, nakon čega
ona odlazi kući da bi se sutradan vratila. Jedina varijacija na temu
je ima li Adam da ispravlja zadatke ili nema. Jedne večeri će na
predlog kolege uzeti DVD sa nekom domaćom komedijom i otkriti nešto
strašno: jedan od glumaca u najmanjim ulogama sablasno liči na
njega. Nekoliko klikova kasnije, Adam saznaje njegovo ime i kompletnu
filmografiju od tri beznačajna filma u kojima igra beznačajne
uloge, i njih će u narednih nekoliko dana pogledati. Pošto google
ili imdb proganjanje ne može da utoli njegovi radoznalost, Adam će
preći na klasičnu varijantu proganjanja, otići do agencije za
talente, saznati ime i adresu svog dvojnika.
Tu na scenu stupa
Anthony koji izgleda apsolutno isto kao Adam, ali čiji život je
drugačiji. Dok je Adam pogureni tip koji nosi sivo-smeđa odela i
vozi “volvo”, Anthony je fitness manijak koji nosi kožnjak i
vozi motor. Razlike su ipak manje na pojavnom nivou, a veće na
unutarnjem planu. Adam je introvertan, rezigniran i submisivan, a
Anthony je ekstrovertan, ljutit i dominantan. Dok se Adam klati u
vezi koja ne ide nikamo, Anthony ima trudnu ženu Helen (Gordon),
koja, istina, malo liči na Mary, koja ga stalno optužuje za neka
prošla ili sadašnja neverstva. Njih dvojica će se susresti,
isfrikati i rastati, Adam udovoljivši svojoj čini se prolaznoj
opsesiji, a Anthony u potpunom rebusu. Zato će Anthony pokušati da
stvar reši na poprilično urnebesan način: on želi da spava sa
Mary. Adam, nemajući kud i plašeći se svog agresivnog dvojnika,
pristane.
To je okvirno cela
radnja filma, sa, naravno, izostavljenim krajem. Međutim, Enemy ne
ostaje samo na pojavnom nivou radnje. U njoj je skrivena gomila
detalja i “hintova” koji će gledaoca usmeriti na jednu ili drugu
stranu u tumačenju. Tu su Adamova predavanja o rimskim “kruhu i
igrama”, Hegelu, teoriji haosa i sudbini (post)moderne demokratije
u kojoj je sloboda fragilna i ugrožena. Tu su već pomenuti pauci i
forme koje podsećaju na mreže (sugestivan kadar električne mreže
za trolejbuse), tu je i Adamova submisivnost i Anthonijeva seksualna
dominantnost, više kao maska za pičkopaćeništvo i ovisnost o
ženama kao takvim. Tu je majčin telefonski poziv sa početka i
razgovor između nje i Adama pred kraj. Tu su različita osvetljenja
u njihovim stanovima i njhov različit odnos do partnerke.
Jedna od teorija govori
da su Adam i Anthony ista osoba podeljena na dva paralelna života, i
tu se postavlja pitanje koji je od njih dvojice original, a ko je
kopija, što je osnova za dalje razglabanje. Tome u prilog govori i
uloga majke u celom filmu. Druga teorija je da su oni povezani
dvojnici, identični blizanci ili nešto slično koji su razvili
različite karaktere. Treća teorija je da su se oni našli slučajno
u haosu, i da nije isključeno da imaju još dvojnika za koje ne
znaju (čega ima i u romanu). I poslednja bi bila da su njih dvojica
samo arhetipi, bilo za odnos prema ženama, bilo da su slika i
prilika da smo u postmoderno vreme zasuti nepotrebnim informacijama
svi mi samo replike jedni drugih. Sve teorije mogu, ali ne moraju da
budu tačne, reditelj ne favorizira nijednu od njih. S tim u vezi,
Enemy može biti
parabola o strahu od diktature, o strahu od sebe ili svoje “mračne”
strane, o strahu od žena i vezivanja, ili je ceo film alegorija na
dualnu prirodu ljudskog društva, a posebno na kanadski dvojni
identitet, a možda je u pitanju dualni odnos glumca i uloge. Svi
argumenti su validni i ništa nije isključeno.
Jake Gyllenhaal je
svoje dve uloge odigrao fantastično, bez ikakve fizičke
transformacije (osim možda držanja) uverljiv je i kao Adam i kao
Anthony. Ostali glumci nisu izabrani nimalo slučajno. Sarah Gordon
je igrala kod Cronenberga, koji je svakao uticao na ovaj film, dok je
Isabella Rossellini jedan lagani naklon Lynchu. Melanie Laurent je
možda izabrana kao Francuskinja za potvrdu teorije o dvojnom
identitetu. U svakom slučaju, niko od glumaca osim Gyllenhaala nema
preterano puno posla niti teške zadatke.
Enemy je jedan
od onih kompleksnih filmova nastalih ne baš čvrstom interpretacijom
kompleksne literature i svakako film kojim se treba baviti, ali ne
treba oko njega razbijati glavu. Svako objašnjenje zadovoljava.
Villeneuve pokušava i uspeva da pokupi najbolje uticaje, a nikog ne
iskopira i baklju art filma nosi hrabro i ponosno, a Enemy je
jedan od većih filmskih tripova u poslednje vreme, a istovremeno se
čini i kao vrlo otvoren, reklo bi se čak i ličan film. Čini se da
se filmske misterije vraćaju u modu, na program polako dolazi The
Double po motovima Dostoyevskog.
No comments:
Post a Comment