kritika originalno objavljena na www.fak.hr
2013.
režija: Jason Bateman
scenario: Andrew Dodge
uloge: Jason Bateman,
Kathryn Hahn, Rohan Chand, Philip Baker Hall, Allison Janney, Anjul
Nigam
Ah, spelling... Noćna
mora za većinu američkih školaraca i odraslih i “sport” za
retke štrebere. Kao i većina aktivnosti, i spelling ima svoja
suluda takmičenja, legendarne šampione, zaslužne direktore i
zajebane zadatke. Ono što spelling izdvaja od raznih drugih
imbecilnih takmičenja je to što je malo filmova snimljeno o ovom
“sportu za mozak”, a Bad Words je, mislim, prvi ili drugi
koji sam pogledao.
U pitanju je oštra
komedija koja obiluje uvredljivim, politički nekorektnim, seksualnim
i povremeno rasističkim i mizoginim humorom u stilu Maddoxovog bloga
centrirana oko četrdesetogodišnjeg drkadžije Guya Trilbija
(Bateman) koji se nekako umuljao kroz rupu u pravilima spelling
prvenstva, pa se takmiči sa četiri puta mlađom decom na svom
nekakvom osvetničkom pohodu. Jedina osoba koja ga u tako besmislenom
i groznom pohodu podržava (i finansira) je novinarka Jenny (Hahn)
koja se nada da će iz Guya izvući ekskluzivnu priču o motivima
njegovog delovanja. Svinja kao što već je, Guy će je dva puta
iskoristiti u prilično neprijatnim seksualnim scenama. A protivnika
je mnogo: tu su neka bistra, usamljena i posvećena deca, njihovi
ambiciozni roditelji koji vrše razne pritiske (Guy će sa njima
voditi psihološki rat i bezočno ih vređati), te sam bord
organizatora prvenstva predvođen “velikanom” Dr Bowmanom (Hall)
i administratorkom Dr Deagan (Janney). Oni svi žele da stanu na put
tom odvratnom sredovečnom gubitniku na njegovoj travestiji od
pohoda.
Pored toga imamo i
pod-zaplet o čudnom prijateljstvu između Guya i jednog od
konkurenata, simpatičnog i usamljenog indijskog desetogodišnjaka
po imenu Chaitanya (Chand). Njih dvojica će biti konkurenti, ali čak
i svinja poput Guya će naći “soft spot” za klinca kojeg
emotivno distancirani otac (Nigam) forsira preko svake mere. Dva
drugara će provesti jednu zabavnu noć (poduža montažna sekvenca)
u hrani, piću, provodu i psinama (pazite se jastoga!), a Guy će
postati dečaku nešto poput očinske figure ili izgubljenog starijeg
brata.
Dobro, ovakve apsurdne
nebuloze smo već gledali mnogo puta. Razmišljajte u pravcu mešavine
filmova poput Bad Santa i Little Miss Sunshine. Likovi
su uglavnom nebulozni i nesimpatični (osim klinca), samo takmičenje
sa sve televizjskim prenosom je toliko samoljubivo ozbiljno da to
graniči sa auto-ironijom i sve je nekako prenaglašeno i “big
deal”. Međutim, pao sam na foru iako mi je od početka bilo jasno
da je ovo “second hand” film, sastavljen od recikliranih
sastavnih delova.
Prvo, Bad Words
je Batemanovo autorsko čedo, njegovo debitantsko ostvarenje u
rediteljskoj fotelji. Bateman je dobar i duhovit komičar koji je
napravio karijeru od uloga najpametnijeg tipa u prostoriji,
oslanjajući se na verbalni ping-pong. Bad Words je prvi film
gde on igra govnarčinu, a ne finog pametnjakovića i odlično mu
ide. Drugo, scenario je mestimično duhovit, ali je uglavnom nezreo
koliko i glavni lik i često ide na provokaciju radi provokacije i
šok radi šoka. Nešto od toga je duhovito, a nešto baš i nije, i
film bi vrlo brzo postao dosadan u svojoj neprijatnosti da Bateman
glumačkim i režijskim trikovima ne unosi veštačku napetost na
jedan skoro pa majstorski način. I to je fora na koju sam pao.
To je onaj osećaj kada
znate da vas neko “radi”, ali svejedno ne znate baš kako i zašto
vas radi. Sve je artificijelno oko motivacije glavnog lika, dok su
ostali likovi samo “plot devices” ili surogat-uho za publiku.
Znate da ta velika tajna, jednom kada izleti kao duh iz boce, neće
ispuniti očekivanja, i da će sve skliznuti u ljigavštinu na
granici patetike, ali svejedno napeto pratite. Za tako nešto je
potrebno dosta zanatskog umeća, i Bateman ga pokazuje i dokazuje,
pre svega u domenu tajminga, ali i kreiranja apsurdne retro atmosfere
oko takmičenja, kroz mizanscen i sephia fotografiju.
I pored, kako će se
otkriti, reciklirane motivacije glavnog lika, Bateman briljira kao
glavni glumac i showman, ispaljujući uvrede brzinom svetlosti i
ponašajući se kao kreten pušten s lanca. Ostali glumci nemaju
nimalo zahvalne uloge. Mladi Rohan Chand je još i dobio najživotniji
lik, ma koliko upadao u standard malog štrebera, i njegova izvedba
je sasvim na mestu, iznad standarda za tako mladog glumca. Kathryn
Hahn je ponajviše zakinuta, jer ima dovoljno vremena na ekranu, ali
joj je lik pasivan. Samo na početku ima jedno zanimljivo
prepucavanja i kasnije dve scene seksa, dok ostatak vremena samo
sluša šta Guy ima da kaže i nevešto pokušava da izvuče neke
odgovore iz njega. Allison Janney donosi svoju tipsku ulogu, njoj
leže uloge kučki sa nekakvim, najčešće profesorskim autoritetom,
međutim to ovde nije ništa posebno, još manje novo, jer je takvih
epizoda glumica imala pun kufer. Philip Baker Hall je jednako tako
sveden na stereotip džangrizavog starog intelektualca, što je više
nego sposoban da izvede.
Sve u svemu, Bad
Words, iako nije ništa spektakularno, predstavlja simpatičan i
solidan debi za glumca koji se uhvatio režije. Nevezano za to, u
pitanju je jedna blesava i apsurdna feel-good komedija za koju vam
neće biti žao da ste odvojili vreme. Za više od toga, film bi
morao imati i više integriteta. Satirizacija tupavih takmičenja,
američke izvitoperene kompetitivnosti i neumerene roditeljske
ambicije se ne računa u neki poseban integritet, toga imamo na
pretek poslednjih nekoliko godina. A konačnom utisku ne pomaže ni
obilje plitkog i uvredljivog humora. Ali film barem nije dosadan.
No comments:
Post a Comment