2013.
režija: Roger Michell
scenario: Hanif
Kureishi
uloge: Jim Broadbent,
Lindsay Duncan, Jeff Goldblum, Judith Davis, Olly Alexander
Postavimo stvari
jednostavno. Stariji bračni par reši da proslavi 30 godina braka
tako što će se vratiti na mesto medenog meseca, u Pariz i ništa
neće ići po planu, ako uopšte ima plana. Oni su se promenili, a i
Pariz njihove mladosti se promenio. Le Week-End se na prvi
pogled čini kao veoma klasična romantična komedija, ali podtekst
je znatno dublji. Ovo nisu The Out of Towners, ovo je bliže
nekom mogućem petom nastavku Before serijala. Kako su
krenuli, Jesse i Celine će uskoro vrlo zaličiti na Nicka
(Broadbent) i Meg (Duncan).
Poznata je stvar da u
brak (ili bilo koji oblik zajedničkog života) ulazimo sa vrlo malo
predznanja o drugoj osobi, kao i o tome kako zajednički život
izgleda u teoriji i praksi. Ko je imao sreće, video je mamu i tatu,
ali nikada o tome nije detaljno razmišljao. Literarni i filmski
klišeji tu ne pomažu, još manje self-help industrija koja deli
tupave tipske savete, svaka zajednica je organizam za sebe, a u
zajednici dvoje ljudi su isto organizmi za sebe i život ih može
poslati po različitim putevima i udaljiti, čak im ukinuti svaki
interes jedno za drugo. Čak i operativne stvari (kako se neko nosi
sa određenim problemom) mogu biti kamen spoticanja i vaganje između
očuvanja zajednice i razvoda počinje. Mnogi brakovi opstaju bez
strasti, pa i bez dubinske ljubavi, kao nekakve pasivno-agresivne
zajednice u kojem ljudi reže jedno na drugo.
Problem sa Nickom i Meg
nije to da li se obožavaju ili mrze, iako se u jednoj replici to
pominje. Obožavanje i mržnja su prejake emocije koje kod njih dvoje
ne mogu da traju dugo. Njihovi problemi su emocije nižeg
intenziteta, poput upućenosti jedno na drugo, brige i prezira i one
su prisutne od početka njihovog braka. Njihovo pitanje koje ih
razjeda je da li su zadovoljni ili su nezadovoljni. Svojom vezom, kao
i svojim životima ponaosob.
Tome ne pomaže što su
i po temperamentu i po karakteru u pitanju dve potpuno različite,
skoro disparentne ličnosti, nekad komplementarne, a nekad u potpunom
neskladu. Oboje su obrazovani ljudi, profesori, Nick na univerzitetu,
Meg u školi. Nick je imao akademske ambicije, ali se zadovoljio sa
sigurnim poslom. Meg nije razmišljala o tome. Nick je nekada davno
imao ideale, “levog anarhizma”, kako sam kaže. Meg se o tome
nije izjašnjavala. Nick će možda dobiti otkaz ili će biti oteran
u penziju. Meg je na rubu da sama da otkaz i posveti se samoj sebi.
Nick je preplašen da će nešto izgubiti, posao, finansijsku
sigurnost ili Meg. Meg se u njihovom braku oseća kao zatvorenik, jer
joj Nick pada na teret u emocionalnom smislu. Nick je bolesno
štedljiv, a Meg je rastrošna. Nick je ponekad patetičan, a Meg
hladna i naoružana stoicizmom. Nick ne može da podnese život
prepušten sam sebi, a Meg se možda sprema da ga napusti. Nick se
plaši svake pretnje, a Meg voli da ga prepada, zadirkuje i ucenjuje.
Nick sluša Boba Dylana i sanja o boljoj prošlosti, dok bi Meg
potrčala prema možda boljoj, a svakako dinamičnijoj budućnosti. U
takvom stanju, možda taj nesrećni put u Pariz nije bio baš
najpametnija ideja, a sa druge strane, možda je to poslednja prilika
da stari par razreši neke stvari.
U tu svrhu u priču
ulazi Morgan (Goldblum), Nickov drugar sa studija kojem je Nick bio
neka vrsta mentora. Morgan je ono što Nick nije želeo da bude ili
nije imao hrabrosti da bude: newyorški intelektualac, zvezda
političkih i ekonomskih rasprava, autor best-sellera, sveže oženjen
drugom ženom, nastanjen u Parizu i okružen jednakim takvim
pompeznim intelektualcima. Iako su sličnih godina, Morgan izgleda
mlađe i očuvanije i ta ušminkanost ukazuje na sklonost ka
samoreklamerstvu, nečemu što Nicka nikada nije zanimalo. To ne
znači da film bilo koga od dvojice prijatelja osuđuje, samo
pokazuje koliko nas šanse, želje i upornost oblikuju u jednom ili
drugom pravcu. Katarzični momenat filma će se dogoditi upravo u
Morganovom stanu, za stolom i pred publikom. Nimalo suptilno, ali
filmski veoma vešto.
Glumci u tri veće
uloge su fantastični. Broadbent se ne libi patetike i nimalo laskave
pozicije papučara, a pritom održava suptilan, veoma britanski
smisao za humor. Lindsay Duncan prirodno poseduje nekako hladnu
aristokratsku lepotu (zaista liči na 20 godina stariju Julie Delpy),
koju kombinuje sa tvrdoglavošću i impulsivnošću u paklenu
kombinaciju. Jeff Goldblum je možda odigrao ulogu svog života kao
Morgan, njegova govorna shema i njegov ton koji varira od usiljeno
srdačnog do gotovo prirodno profesorskog savršeno stoji u skladu sa
njegovom dizajniranom odećom i nimalo hedonistički vitkom figurom.
Scenario Hanifa
Kureishija i režija Rogera Michella su usemerene da glumcima omoguće
ovakva ostvarenja. Režija na pravim mestima citira Godardov opus iz
60-ih godina i podstiče nostalgiju. Scenario obiluje sočnim
dijalozima, možda čak malo previše napisanim i elaboriranim, ali
fascinantnim kada ih likovi izgovore. I Michell i Kureishi su autori
poznati po tome da vole da se njihovi glumci igraju jedni sa drugima
na ekranu i da izvuku što je moguće više hemije. U tom smislu je
Le Week-End jako elokventan film pod stalnom kontrolom koji
istovremeno deluje neverovatno spontano.
Tome doprinosi i
nenametljiva jazz muzika koja malo izaziva melanholiju prekinuta samo
nekoliko puta folk revival hitovima iz 60-ih koji se čuju sa
Nickovog i-poda, kao i fotografija koja u podjednakoj meri hvata i
široku sliku i detalj. Portret Pariza je poseban, on ovde nije ni
opasan, pljačkaški i prevarantski grad u kojem svi pelješe
nesrećne turiste, a nije ni grad večne ljubavi koji će
instant-romantikom popraviti svaku vezu. Pariz je ovde predstavljen
kao grad koji skupo prodaje svoju magiju, gde su živeli i umrli
filozofi, umetnici i heroji, gde je moguće odlepiti se od trenutnog
trenutka i uživati u momentima van vremena. Takvo viđenje je blisko
i mojem iskustvu.
Le Week-End je
romantična komedija, ali daleko od toga da nema težine. Ako
očekujete feel-good film sa slatkim starijim bračnim parom namenjen
isključivo opuštanju, možda je bolje da produžite dalje. Ali ako
želite film koji će vas nasmejati i razgaliti, ali i zabrinuti i
naterati na promišljanje svojih veza, života i odluka, onda ga ne
smete propustiti. Jedan od živahnijih i životnijih filmova u
poslednje vreme.
No comments:
Post a Comment