2013.
režija: James Gray
scenario: James Gray,
Ric Menello
uloge: Marion
Cotillard, Joaquin Phoenix, Jeremy Renner, Angela Sarafyan
Američki san je pojam
koji prolazi kroz sito i rešeto promišljanja i redefinicija kako
protiče vreme, na stranu što ni u jednom trenutku ne možemo tačno
da kažemo šta on podrazumeva, da li danas postoji i da li je ikada
stvarno postojao, ili je uvek bio samo prazna priča, ili, u najgorem
slučaju, društveno prihvaćeno opravdanje za nečoveštvo. Za
primer ću uzeti Roman o Korini Miljenka Jergovića, odnosno
njegov početak, priču o starom Konavljaninu koji se nakon dužeg
vremena vratio iz Amerike sa koferima zlatnika. On se nekako domogao
kalifornijskog sunca i posla u kuhinji, da bi mukotrpnim radom postao
cenjeni kuvar. Tada je radio još i više nego ranije, marljivo
skupljao novac sa jednom jedinom namerom: da se sa mnogo novca i
američkom penzijom vrati u Dubrovnik kao gospodin. Jedino što ga je
u njegovom američkom (a ujedno i krajnje
provincijalno-balkansko-gastarbajterskom) snu centriralo bilo je to
da uvek ima mačku sa krzon boje peska iz pustinje Mojave. Važno je
imati tačku oslonca.
Američki san počinje
rođenjem ili imigracijom. Najviše imigranata je prošlo kroz luku
Ellis Islanda, među njima i mladi Vitto iz sela Corleone, Nikola
Tesla, pradeda moje žene i njegov brat. Ellis Island je mesto
upisano u američku kolektivnu svest, ta hladna, vlažna i pretrpana
rupa u kojoj su testirali znanje engleskog (nije bio preduslov),
moralnu vrednost i fizičko zdravlje. Lutrijsku srećku koja
dobitniku obećava bogatstvo nije mogao svako da kupi. Mogli su to
samo zdravi, poželjno bi bilo muški, eventualno udate žene, bliža
i dalja familija američkih građana. Moralni standardi su bili
opravdano ili licemerno visoki. A to je tek prva stepenica.
Sestre Cybulski, Ewa
(Cotillard) i Magdalena (Sarafyan) nisu bile poželjne. Magdalena je
pokazivala znake tuberkuloze, a Ewa je nosila lošu reputaciju. Prvo
ih vidimo na brodu, nimalo glamuroznom, punom očajnika sa još
nezalečenim ranama Prvog svetskog rata. Brod plovi prema Ellis
Islandu, prvi kadar filma je zoom out sa Kipa Slobode. Slobodu tek
treba zaraditi. Na ostrvu je Magdalena strpana u karantin, pa ako
ozdravi za 6 meseci, dobro, poslaće je tetki i teči u Brooklyn, a
ako ne, poslaće je na brod za Gdanjsk. Ewa je zdrava, sposobna,
školovana medicinska sestra koja govori engleski, ali ima reputaciju
lake žene, pretpostavimo nezasluženu. U roku od dva-tri dana će je
strpati na brod i poslati nazad.
Tu u priču ulazi Bruno
Weiss (Phoenix), koji se predstavlja kao čovek iz agencije za pomoć
imigrantima, i u očito režiranoj predstavi “spasava” Ewu i vodi
je u svoju sirotinjsku četvrt na Lower East Side-u. Nudi joj pomoć
da izvuče sestru, ali to zahteva mnogo vremena i novaca. Nudi joj da
radi kao šnajderka za potrebe njegove pozorišne trupe. Sad ne treba
biti blesav pa otkriti da je tu nešto mutno, i da je Ewa iz očaja
prodala svoju dušu crnom vragu.
Jedna od posebnih
vrednosti ovog filma je što nije baš tako predvidljiv. Da, Ewa je
zaglavila u prostituciji, i to je sudbina naivnih devojaka, ali Ewa
nije naivna, samo je trenutno bez opcija. A Bruno je možda svodnik i
prevarant, ali daleko od toga da mu je to prvi i jedini izbor.
Njihova sličnost je što fanatično žele uspeh, jer je neuspeh
ravan zločinu, a sve radi protiv njih. Ewa će pobeći na trećini
filma iz Brunovih kandži, pronaći tetku i teču, ali njena
reputacija je stigla pre nje. Teča, uspešan čovek, ali i sam
relativni stranac u stranoj zemlji i zadrti katolik, ne želi “kurvu”
pod svojim krovom. Ispada da je Bruno, takav kakav je, najbolja
opcija.
Dobro, to je drama.
Međutim, The Immigrant vrlo distinktivno skreće u melodramu.
Ewa je paćenica čini se od rođenja (šta mislite zašto su
Evropljani išli u Novi Svet, sigurno im kod kuće nije bilo dobro),
a sada, osim sestre, nema zašto da živi, pala je na najniže grane
u svojim očima. I kao takva će upasti u čudan ljubavni trougao.
Prvo, tu je Bruno koji je tretira ipak malo bolje od ostalih kurava i
može se reći da je zaljubljen u nju, a svakako da je ljubomorno
čuva. Drugi igrač tu je Emil (Renner), Brunov rođak mađioničar
koji ipak nije Houdini, koji je sposoban da izvede trik da zabavi
publiku, ali ne i da napravi nešto od svog života. Ni jedan ni
drugi ne donose dobre vesti i Ewa se trudi da se skloni od njih,
odnosno da se na njih osloni onoliko koliko mora. I Emil je
kompleksan lik kao i Ewa i Bruno, a posebno je kompleksno i
dugotrajno njegovo rivalstvo sa Brunom, njihova istorija sukoba koja
će se slomiti na Ewi. Operska tragedija visi u zraku.
James Gray je vešt
autor, ali uglavnom zanemaren, pa je osuđen na večiti srednji
kalibar filmova. The Immigrant je verovatno deo “double billa” sa
ne baš naročito uspešnim Blood Ties, čemu u prilog govori
potpuni misscast Marion Cotillard u newyorškoj verziji francuskog
filma. U tom smislu, The Immigrant je dosta uspešniji film i
dosta više pod kontrolom. Gray ima talenta za detalj, poznaje i voli
New York i ume da ubaci citate na pravo mesto. Ellis Island je prvi
put snimljen za potrebe ovog filma (valjda imigranti danas u New York
dolaze avionom, pa je luka izgubila na značaju). Atmosfera je onakva
kakvu smo videli u nekim starijim imigrantskim pričama, od drugog
dela Godfathera do Once Upon a Time in America, ulice
su nagužvane i opasne, stanovi su nagužvani i memljivi, a sumnjivi
lokali su nagužvani i zadimljeni. Korupcija i bahatost vladaju,
opasnost vreba na svakom koraku. Sve je to snimljeno u sivo-smeđim
tonovima tako da izgleda kao stariji film ili kao staro sećanje. I
što je najbitnije nečije sećanje, ono o čemu nečija baka ne
govori rado. Moguće povući paralelu između The
Immigrant i Midnight Cowboy, to je ta ista
newyorška košnica u koju se dolazi sa očima punim nade u brz i
veliki uspeh, ali koja ima svoje mračno naličje, gde se kroz rupu
propada u kanalizaciju ljudske egzistencije. Drugi detalj je priča o
sunčanoj Kaliforniji, nalik na Rizzovu priču o sunčanoj Floridi,
taj beg od svega i san koji ne umire tako lako.
Daleko od toga da je
The Immigrant savršen film, naprosto previše je tu nereda i
previše je tu započetih priča. Centralni problem je nedefinisanost
Brunovog lika, za kojeg nije jasno je li lud, je li u problemu, da li
mrzi sebe, da li je zao, otvrdnuo ili tragičan. To nimalo ne pomaže
Joaquinu Phoenixu u tumačenju, ali on daje sve od sebe da nam ga na
neki način približi. Počinje kao tipičan “hustler”, prolazi
kroz shizofrenu fazu i dostiže pokajanje i katarzu na granici, a
možda i preko granice patetike. Renner ima lakši posao kao Emil,
jer je njegov lik jednoznačan i napisan do kraja, čovek od mnogo
snova i sa dobrim namerama, čija je realizacija upitna zbog
objektivnih mana i poroka. Ali ovo je ipak film Marion Cotillard koja
uspeva da izazove empatiju, ali ne patetiku i koja je prava otmena
princeza silom prilika u blatu. Njeni akcenti u glumi i govoru su
savršeni, gluma na poljskom na granici neverovatne, njena lepota i
tuga u savršenom skladu.
Iako nije savršen
film, The Immigrant je jedan od antologijskih filmova o
imigraciji i imigrantima vođenim pričom o američkom snu. Ako ste
obratili pažnju na naslove na koje sam se pozivao, videćete da su u
tim filmovima glavni likovi muškarci. Mogu dodati još dva naslova,
jedan je Far and Away (Ron Howard, 1992), melodramu širokog
zamaha gde je u centru jedan irski par (tada mladenci Tom Cruise i
Nicole Kidman) i Heaven's Gate, haotični ep koji je potopio
Novi Hollywood i koji nije film o imigraciji, ali je o teškom
položaju imigranata jednom kada prođu nedaće New Yorka i valjda
stignu na slobodu u široke ravnice, brda i planine. U Far and
Away muškarac ipak podnosi veći deo tereta, dok je žena
pasivna, a u Heaven's Gate imigranti su bezlični i utopljeni
u masu, pa funkcionišu kao kolektivni lik. The Immigrant je
prvi film o imigraciji koji prati jednu samu ženu koja mora da se
nosi sa izneverenim nadama i svim silnim nedaćama.
I zbog toga je u
najmanju ruku specifičan film kojem treba posvetiti pažnju. The
Immigrant je priča koju su možda mnoge bake ispričale na
samrti i koja je sa ovim filmom dobila obradu koja uglavnom podseća
na stari roman, a malo i na operu. Caruso peva na Ellis Islandu, a
mađioničar poručuje da je američki san na dohvat ruke i da se ne
smemo prestati nadati. Ono što The Immigrant postavlja kao
pitanje je: nije li taj san od početka sasvim truo, jer prosta
statistika kapitalizma govori da na jednog uspešnog dođe barem 10
limitirano uspešnih i neuspešnih. U pitanju je fikcija pa ne možemo
znati u koju grupu od tih je pristala Ewa.
No comments:
Post a Comment