2014.
režija: Brin Hill
scenario: Joss Whedon
uloge: Zoe Kazan,
Michael Stahl-David, Mark Feuerstein, Nikki Reed, Jennifer Grey
Joss Whedon je poznato
televizijsko ime, kreator kultnih serija i spin-off varijanti. Iz
njegove “kuhinje” su izašli Buffy, Firefly i
Marvelovi Agents of S.H.I.E.L.D. Najpoznatiji je kao reditelj
filma The Avengers, krunskog projekta vezanog za Marvelov
univerzum i ogromnog filmskog hita. U pauzi između prvog dela i
nastavka Avengersa, nastavak je planiran za sledeću godinu,
Joss Whedon je već iznenadio ljude sa sjajnom adaptacijom
Shakespearove komedije Much Ado About Nothing, snimljenom u
sopstvenoj kući i sa saradnicima i prijateljima u većini uloga. Za
ovo godinu je isplanirao i napisao scenario za mali
fantazijsko-romantični indie filmčić In Your Eyes,
prihvatio se produkcije, ali ne i režije (logično, nastavak
Avengersa je ogroman projekat), koju potpisuje Brin Hill. Čini
se da će Whedon nastaviti sa praksom podržavanja i snimanja indie
filmova kao nekom vrstom aktivnog odmora od mega-projekata, i u tu
svrhu je već osnovao produkcijsku kuću. Pa da vidimo kakav je
njegov najsvežiji uradak.
Premisa je jednostavna
i intrigantna. Šta bi bilo kada bi prirodne “srodne duše” mogle
zapravo da se povežu i da telepatski osećaju jedno drugo, da osete
svaki udarac, svaku traumu, da dele život čak i kada ih daljina
razdvaja? Kako bi tek bilo kada bi oni mogli da komuniciraju
međusobno? Na ta pitanja pokušava da jednostavnim jezikom i
trikovima odgovori film In Your Eyes.
Dylan (Stahl-David) je
duhovita propalica, provalnik i bivši robijaš iz New Mexica.
Nasuprot njemu je inteligentna, ali smorena domaćica Rebecca (Kazan)
koja živi sa mužem doktorom slučajno ili namerno nazvanim Phil
(Feuerstein) u “zlatnom kavezu” u New Hampshiru. Kao i klima u
dve američke države, tako i njihovi životi ne mogu biti
različitiji. Njih dvoje od detinjstva “osećaju” jedno drugo i
dele bol i traume, što se otkriva i u prologu kada se Dylan
onesvesti u školi istovremeno kada Rebecca doživi nesreću na
snegu. Međutim, sada, kada oboje imaju po 30-ak godina, “podstanari”
u njihovim glavama postaju nepodnošljivo prisutni i žele da objave
svoje postojanje. Oni počinju da komuniciraju i uspostavljaju jednu
tajnu i trajnu vezu.
Mehanika priče je tako
htela, oni su jedini primer “srodnih duša” kojim se film bavi,
pa ne znamo ništa o kosmologiji tog fenomena. To prolazi u okviru
romantičnih komedija, ali u kontekstu fantazija i SF-a o
natprirodnom prosto deluje muljavo i nedorađeno. Iz dramaturških
razloga oni ne mogu da komuniciraju samo mislima, nego moraju naglas
da izgovaraju ono što bi izrekli, što je okidač za nekoliko
nategnuto komičnih momenata. Romantična priča kao takva je ofucana
do maksimuma, teži očekivanoj kulminaciji i očekivanom kraju.
Nekoliko zapravo komičnih momenata možemo očekivati u portretima
dveju krajnosti američkog društva i sudaru dve kulture i dva načina
života.
Premisa je intrigantna,
ali zahteva precizniju obradu. Scenario kao takav je štur i sklon
ponavljanju nekoliko istih štoseva. Ono što film vadi je sjajno
pogođena montaža i savršena hemija i sinhronizacija dvoje glumaca
u glavnim ulogama, naročito ako se uzme u obzir da su fizički
zajedno samo u jednoj sceni na kraju filma. Zoe Kazan je pozitivna,
senzualna i “quirky”, njeni monolozi deluju iskreno, dok je Mark
Stahl-David relaksiran i duhovit.
Njihovi likovi su,
međutim, veoma tipski. Dylan je stereotip simpatične barabe dobrog
srca, snalažljivog gubitnika koji bi da napravi razliku. Rebecca je
stereotip domaćice kojoj je ubijena sva želja za životom. Oboje
moraju naći način da žive sa svojim urođenim čudaštvom u svetu
koji ih ne razume. Poseban stereotip je prigodni negativac Phil –
lekar, istraživač, birokrata i jednom rečju konzervativni “control
freak”. Slažem se da je neka mera pojednostavljivanja uputna za
priče sa ovako visokim konceptom, ali ovde je to dovedeno do
nezdravog ekstrema.
U konačnici, In
Your Eyes nije baš najuspeliji eksperiment, ali je
dovoljno “dreamy” i slatkast da prođe kao klišeizirana
romantična komedija. I to ima svoju publiku kojoj neće smetati to
što je film nedorečen, nedopečen i ljigav. Kralj geekova Whedon
ovog puta nije pogodio metu, za neke stvari bi ipak morao i da se
potrudi.
No comments:
Post a Comment