2013.
scenario i režija:
Richard Shepard
uloge: Jude Law,
Richard E. Grant, Madalina Ghenea, Demian Bichir, Kerry Condon,
Emilia Clarke
Dom Hemingway je
film sa ambiciom da bude ultimativni britanski "gangster flick" u veoma
oštroj konkurenciji. Znamo da možemo očekivati ubrzani tempo, više
stila nego sadržaja i simpatičan kreativni haos. Setimo se Guya
Ritchija, Danny Boyla, inspiracije koju su povukli od Tarantina ili
je razvili uporedo s njim, setimo se i dijaloga koje piše Martin
McDonagh, na kraju i Refnovog Bronsona.
Upravo je ta poveznica
vrlo očita na početku. Vidimo torzo i facu naslovnog Doma (za film
do neprepoznatljivosti transformirani Jude Law) i slušamo njegov
monolog – hvalospev o sopstvenom vršnjaku. Počinje sasvim
očekivano prosto, skreće ka pornografskoj poeziji i završava se u
bizarnosti gde se pominje i Nobelova nagrada za mir. Sve to je uvod
za jedan prost i odvratan, ali smešan punchline. Dom je, naime,
robijaš, a monolog je izvodio za publiku, ako me razumete.
Nakon 12 godina, koliko
je ležao zbog krađe i odbijanja da odruka ortake, Dom konačno
izlazi. U slowmotionu, obučen u odelo koje obrnulo pun krug i
vratilo se u modu, praćen trakama i konfetama i rock muzikom.
Stylish, nema šta. Za to vreme je izgubio kontakt sa kćerkom, a
žena mu je umrla od raka. Prvo što će Dom uraditi je da će naći
njenog novog muža, svog nekadašnjeg prijatelja i prebiti ga na
mrtvo ime. Onda će otići na pivo sa najboljim ortakom Dickijem
(Grant), frikom koji nosi jednu crnu rukavicu i žuto-smeđe
raybanke. Doma će tu sačekati i poklon u vidu kurvi, šampanjca i
koke od misterioznog gangstera po imenu Fontaine (Bichir) i pozivnica
da mu se stara banda pridruži u vili na Azurnoj Obali.
Da li sam rekao da Dom
ima problema sa kontrolom besa i da pijan ne priča, nego urla
gluposti? Ako nisam, valjda ste to skapirali. Manir više nije
Bronsonov, nego Bagbijev (iz Trainspottinga). Predstavlja se
kao stručnjak za sefove sa jakim osećajem za lopovsku etiku, ali je
zapravo pijana agresivna budala i gubitnik čiji jezik ide brže od
ono malo alkoholičarskog mozga što mu je ostalo. Naravno da će
napraviti sranje pred Fontainom i pred njegovom trofejnom devojkom,
ali će se nekako izvući. Međutim, Domova sreća je kratkog daha,
naplatiće dug, ali neće stići da u novcu uživa...
Taj deo filma, inače
podeljenog na poglavlja, je i vrhunac bizarnosti, pa je pad tempa u
drugoj polovini neminovan. Ne znači da Shepard neće pokušavati da
bizarnost, humor i stilizovano nasilje vrati u priču, ali neće
imati uspeha. Prosto, osnovna linija druge polovine filma je tipska
melodrama o neodgovornom ocu koji pokušava da popravi odnos sa
kćerkom (ovde neprepoznatljiva zvezda Game of Thrones Emilia
Clarke), ali ne zna kako. Takvih priča smo već imali i treba je
napraviti dobro da bi stajala samostalno, a kamo li da se uklopi sa
crnohumornom prvom polovinom filma. Ovde to ne pije vodu i Dom
Hemingway je jedan neujednačen, pocepan film.
U filmu kao i bilo
umetnosti mukotrpan i sistematičan rad postaje važan tek mnogo
kasnije, kada su ispunjeni preduslovi talenta i inspiracije. Pristup
vrednog mrava je ubistven za humor, jer humor mora biti spontan ili
makar izgledati spontano i biti dosledan sebi. Shepard marljivo
pokušava sa različitim humornim trikovima, uspeh mu je promenjiv,
štosevi se ponavljaju kao farsa i likovi zbog njih ispadaju
karikaturalni.
Shepardov talenat je
nesporan još od debija sa krimi-komedijom The Linguini Incident
(1991), ali u daljoj američkoj karijeri nije zabeležio velike
uspehe radeći krimi-komedije i “straight” krimiće. Nekoliko
osrednjih (ili makar slabo pamtljivih) filmova kasnije, i Shepard je
bio prisiljen da snima koprodukcije. Sa The Matador (2005) je
imao puno uspeha kod kritike, naročito u pogledu glavnog glumca
(kritičari tvrde da je Pierce Brosnan baš tu ostvario svoju
najbolju ulogu), dok je The Hunting Party (sniman u
koprodukciji sa Bosnom i Hrvatskom) ostao uglavnom ispod radara
kritike i publike. Nakon nekoliko godina na televiziji, Shepard se
vraća filmu, ovog puta u klasičnoj engleskoj produkciji (sa
obezbeđenom američkom distribucijom preko hollywoodskog giganta,
firme Lionsgate), ali to može da se ispostavi i kao propuštena
prilika i kao labudova pesma. Pitanje svih pitanja u toj situaciji
je: Šta je sa inspiracijom?
Nema je. Umesto toga
imamo jedan manični, brzi, crnohumorni i visoko stilizovani engleski
krimić zalepljen sa već milion puta snimljenom dramom. Ne kažem da
drama ne treba da se pojavi makar u pozadini, dobro je to za
motivaciju likova, ali ne treba da preuzme film koji je krenuo drugim
tokom. Film je loše spakovan, čak je i humor loše spakovan, jer
nije ni izbliza britanski koliko bi morao biti, nego je prosto i
jednostavno bizaran od početka do kraja.
Ipak, Dom
Hemingway je film koji treba gledati. Prvo zato što nije
dosadan čak i kada nam ne priča ništa novo, a drugo zbog glumaca.
Bichir je dobar iako malo promašuje ruski akcenat. Grant je možda
pasivan kroz veći deo filma, ali ume da preuzme scenu sa jednim
samim gestom. Zvezda filma je ipak Jude Law koji ima retku priliku da
priča maternjim (cockney) jezikom, da divlja, da se dere i da bude
opasan, jednom rečju da se otrgne svakoj kontroli. A to,
neočekivano, radi apsolutno maestralno. Zaista nemam reči.
No comments:
Post a Comment