2013.
režija: Manuel
Carballo
scenario: Hatem
Khariche
uloge: Emily Hampshire,
Kris Holden-Ried, Shawn Doyle, Claudia Bassols, Barry Flatman, Melina
Matthews
Ako vas podseti na
francuski film ili TV seriju Les revenants, ništa ne brinite,
u pravu ste. Iako je nemarno ili ljigavo da The Returned ni na
koji način ne kreditira francuski film, to se može i razumeti, sa
njim deli samo relativno jednostavnu premisu. A ona je još jedna u
nizu varijacija na "zombie trope" koji je odavno udavio svojom
sveprisutnošću. Otkud nam toliko zombija?
Oni imaju svoj
mitološki voodoo koren koji se dosta razlikuje od pre svega
američkog pop-kulturnog tumačenja. Originalno, zombiji su mrtvaci
oživljeni od strane zlih vračeva – nekromansera – sa namenom da
budu bezumno roblje. Izvorno, oni su žrtve, ali su u pop-kulturi
prešli mnogo toga da bi ponovo bili potpuno priznati kao žrtve.
Bili su dežurni bau-bau u ranim horor filmovima, i taj trend se
nastavio kasnije u trash kinematografiji. Međutim, Romero i drugi
autori su otkrili da su zombiji krajnje versatilna fimo-masa koja
može poslužiti za razne metafore. Oni su konzumeristička masa
(žrtva manipulacije), ili ugnjetena i potencijalno razjarena i
opasna manjina, ili žrtva pandemijskog virusa, odnosno tehnologije.
The Returned se
oslanja na potonje dve premise. Zombizam izaziva virus koji je se
pojavio početkom 80-ih, ali je do sredine dekade stavljen pod
kontrolu, uz “neznatne” žrtve od oko 100 miliona ljudi. Zaražene
osobe imaju 24 časa da se podvrgnu tretmanu, a ako prežive moraju
da uzimaju dnevnu dozu nekakvog seruma koji se dobija od samog
virusa. Ti ljudi su naslovni povratnici. Tu dolazimo do
ekonomsko-matematičke začkoljice: pošto je virus stavljen pod
kontrolu, ima ga sve manje u prirodi, pa i zalihe seruma ponestaju,
što stvara paniku, crno tržište, strah i neku vrstu diskriminacije
prema povratnicima. Razlog za to je slaba ekonomska i medicinska
procena da će farmaceuti uspeti da naprave sintetičku zamenu za
serum u nekom periodu vremena koje je sada na izmaku.
Ono što je posebno
zanimljivo u izvedbi ovog filma je to da se vrlo malo oslanja na
horor klišeje. Biće tu poneki ispaljeni metak, poneko okrvavljeno
lice i poneka razbijena glava, ali nećemo videti “Must... Eat...
Brains...” zombije koji napadaju normalne (i nevine) ljude.
“Zombizam” povratnika se krije kao nekakav unutrašnji demon sa
kojim se oni nose i užas je potpuno lokalizovan na njih i njihove
bližnje koji upadaju u različite socijalne i moralne dileme. To
otvara druge žanrovske mogućnosti, pa tako imamo
(post-)apokaliptičnu atmosferu, mehaniku korporativnog i
konspiracijskog trilera i intrigantnu socijalnu i
egzistencijalističku dramu.
Naši junaci su
naizgled poster za savršen par. Kate (Hampshire) je doktorica u
bolnici, Alex (Holden-Ried) je profesor gitare. Bili bi potpuno
normalan par da on nije povratnik, a ona jedan od žešćih aktivista
za prava povratnika u oštro podeljenom društvu, paničnom na ivici
pucanja. Kate je primorana da krije Alexov status, što je potpuno
razumljivo, jer je i ovako pod stalnom pretnjom napada razjarene
fašistoidne većine koja bi da povratnike, u kojima vidi samo
tempirane bombe, zatvori ili pobije. Kate je jako snalažljiva i zna
kako stoje stvari sa lekovima, i da će vojska uskoro preuzeti
kontrolu nad svim zalihama, i nabavlja serum na crnom tržištu. Kate
i Alex nisu usamljen par. Njihovi prijatelji Jacob (Doyle) i Amber
(Bassols) su u istoj situaciji, ali su njihovi statusi obrnuti –
Jacob je zdrav, a Amber zaražena. Nešto razumevanja će Kate dobiti
i od svojih kolega, ali slaba je to uteha. Jedina nada je proboj u
otkriću sintetičkog leka.
Ekspozicija je lagana,
detaljna i verovatno je i najbolji deo filma. Kako zaplet odmiče,
tako skreće u sve više pravaca, dok tempo ostaje isti ili se čak
usporava. Prosto je previše tema i dilema da ih film, i pored
najbolje namere, obradi, pa polako tone u tupljavinu, da bi se sve
završilo sa nekoliko očekivano-neočekivanih obrata, zgodnih
otkrića i spoiler-najava iz prvog dela filma. Kraj je posebna priča,
melodramatiča i svakako “over the top”, što nikako nismo
očekivali u filmu koji veći deo vremena provodi u niskom registru.
Hladnjikavi vizuelni
identitet i kanadske lokacije koje mu govore u prilog će nam staviti
do znanja da ovo ni izbliza nije visoka produkcija, nego relativno
jeftina špansko-kanadska koprodukcija. Režija je rutinerska, ali
sigurna, tempo se kuva na laganoj vatri dok ne proključa, ali ni to
nije tipično “zombie” vrenje sa klanjem u ubijanjem. Scenario je
inteligentan, ali se bavi temama koje su bliže didaktici nego
dinamici. Spoj tema pandemije, socijalne odgovornosti, moralnih
izbora, fašističke pretnje i žanrovske triler izvedbe od The
Returned čini pomalo blesav film, ali ako je za utehu, imali smo
i blesavije. Barem nije tipična koljačina, namenjen je arthouse, a
ne grindhouse publici.
The Returned
svakako dobija prolaznu ocenu, ne toliko zbog svojih filmskih
vrednosti, nego zbog snage na simboličkom planu. U svetu se sve više
priča o podelama, bilo onim očitim, bilo nekim manje očitim. Rulja
oko svega zauzima čvrst stav. Bilo da su u pitanju podele na bogate
i siromašne, vredne i lenje, pristalice i protivnike gay brakova ili
ilegalnih imigranata. Zombiji su tu dežurne parije, njih niko ništa
ne pita, a ni oni ne mogu da odgovore, i zato zavise od dobre volje i
milosti ljudi. Svet je sve surovije mesto i sve je manje poverenja
među ljudima.
No comments:
Post a Comment