tekst originalno objavljen na www.fak.hr
2013.
režija: Andrew Dosunmu
scenario: Darci Picoult
uloge: Danai Gurira, Isaach De Bankole, Tony
Okungbowa, Bukky Ajaji, Yaya Alafia
Za ovim filmom je američka kritika prosto
poludela. Imao je zapaženu premijeru na Sundance festivalu, nagrade
na nekim manjim festivalima i sasvim solidan prijem kod publike,
naročito kada je u pitanju ovako egzotičan indie uradak. Gledajući
po težini koju ima njegova tema, u pitanju su unutrašnji konflikti,
konflikti sa sredinom i konflikti kultura oko nekih temeljnih
ljudskih pitanja, kao i po realizaciji u određenim segmentima
(apsolutno briljantna fotografija, razrađenost likova i situacija i
potpuno pogođena simbolika i sklad između vizuelnog aspekta i
narativa), film je privukao potpuno zasluženu pažnju. Međutim,
film na mene nije ostavio utisak kao na moje uvažene i iskusnije
kolege.
U pitanju je drugi film Andrewa Dosunmua,
nigerijskog imigranta sa adresom u New Yorku, fotografa, modnog
dizajnera i reditelja video spotova poznatih izvođača. Već sa
prvim filmom Restless City (2011), smeštenim u milje afričkih
imigranata u New Yorku, Dosunmu je privukao pažnju kritike i
publike. Mother of George je lociran u istom miljeu, adaptiran
po drami Darci Picoult, i istovremeno je i sasvim intimna i sasvim
univerzalna priča.
Ima nešto sa filmovima koji počinju na venčanju,
a ovde imamo poprilično posebno venčanje, nigerijsko. Svečana
odela su drugačija, šarenija, obred je paganski, pozitivan i
zastrašujući u isto vreme. Mladenci su Ayodele (De Bankole),
vlasnik uspešnog afričkog restorana, i Adenike (Gurira), žena koju
je on doveo iz matične zemlje. Već na venčanju se vidi da glavnu
reč vodi njegova majka (Ajaji), prava afrička “mater familias”,
i ona daje “zadatak” nevesti da rodi sina koji će dobiti ime
George po mladoženjinom pokojnom ocu. Naslov savršeno pogađa
funkciju glavne junakinje.
Brak se čini skladnim, Ayodele se bavi poslom,
Adenike je uglavnom kod kuće, ali ta famozna crta nikako da poplavi.
Mater familias će davati drevne savete za plodnost, ali ni to ne
pomaže. Naravno, plodnost može i mora biti samo ženski problem,
pravi mužjaci neće time da se bave, a odlazak na kliniku je tabu,
ko zna šta će doktori iskopati. Adenike trpi pritisak i od svekrve,
ali i od svoje majke koja je ostala u Nigeriji. Svekrva će imati
poslednji savet koji je i nezamisliv, ali i brutalno pragmatičan, a
uključuje Ayodeleovog brata Biyija (Okungbowa). A to, naravno,
otvara nove dileme i konflikte, jer se dve temeljno patrijarhalne
vrednosti porodice i vrednosti suprotstavljaju jedna drugoj, što
demonstrira krhkost jednog rigidnog sistema kada se suoči sa realnom
zavrzlamom.
Adenike je u centru mnogih konflikata. Sa jedne
strane, želi da “podari mužu” sina, uostalom, George je neka
vrsta porodičnog projekta, ali to je gura u nezamisliv čin, kad već
normalni, zapadnjački, sekularni i naučno zasnovani kanali ne
dolaze u obzir. Istina, Adolaye se trudi da bude obazriv i ne dovodi
drugu ženu (na šta ima pravo po plemenskim običajima) koja će mu
roditi dete, ali Adenikin status visi o koncu. Drugi konflikt je
konflikt jedne same žene sa okoštalim porodičnim strukturama koje
su neki miks patrijarhata i gerantokratskog matrijarhata. Treći
konflikt, potencijalno najzanimljiviji, ali najmanje istražen je
konflikt tradicije i tradicionalizma sa modernim, pre svega zapadnim
i sekularnim svetom. U filmu taj svet predstavlja Biyijeva devojka i
Adenikina prijateljica Sade (Alafia) koja je potpuno integrirana
Amerikanka nigerijskog porekla, zapadnjački obučena, modernih
stavova, emancipovana, sklonija odlasku kod doktora nego kod vrača,
popa ili hodže.
Dok se bavi ekspozicijom i dok nam je u prvom
planu kontrast nigerijske šarene odeće koju nosi Adenike sa hladnim
sivo-plavim tonovima Brooklyna, Mother of George je film
zanimljiv za gledanje, makar kao uvid u jednu nama stranu kulturu.
Međutim, od centralnog predloga, film klizi u generičku melodramu
koja može biti presečena sa malo logike. Likovi jesu slojeviti, ali
ostaju nepromenjeni kroz ceo film, te njihovi odnosi ostaju zamrznuti
u nekoj vrsti pat-pozicije. Problem je lako rešiv, samo kada bi ga
neko rešavao kako dolikuje, kada bi Adolaye bio spreman makar na
razgovor i malo logike. Kada počne melodrama, film i likovi prestaju
da idu u bilo kom pravcu.
Film je fantastično snimljen kamerom Bradforda
Younga, a pored sheme boja i kontrasta posebno je zanimljiva
kompozicija kadrova koji su dostojni detaljnog proučavanja. Reditelj
ima osećaj za milje, priču i donekle za ritam i svakako ume da
postavi problem. Međutim, problem je dovoljan da nas zaintrigira,
ali nije dovoljan da nam drži punu pažnju do kraja filma.
Dobro, možda preterujem i možda je problem u
mojoj percepciji. Naravno, ko je manje upoznat sa matricama
primitivnih kultura ostaje zapanjeniji kada jednom vidi neku
primitivnu praksu i njene posledice na psihu, pa i na život određene
individue. Moj sud o Mother of George je takav kakav je zbog
čudne i zabrinjavajuće sličnosti balkanskog patrijarhata i
balkanske gerantokratije sa afričkim pandanima. Godinama imam
teoriju da je Balkan komadić Afrike koji je zalutao u Evropu. Mene
film nije iznenadio dovoljno da bi me šokirao, nije mi čak otkrio
ništa kapitalno novo što mi nije poznato iz književnosti realizma,
recimo. Suviše mi je poznat, suviše u skladu sa svakodnevnim
balkanskim iskustvom da bih u njemu video onu iskru. Opet, možda je
taj šok i računanje na nepoznato bila svesna rediteljska odluka, a
možda i nije.
Sve to nikako ne znači da Mother of George
nije dobar film. Itekako je dobar, ali nažalost samo dobar, ne
odličan, ne genijalan, čak ni izuzetan. Mada, ponekad je dovoljno
dobro biti samo dobar.
No comments:
Post a Comment