piše: Tea Šegon
2015
scenario i režija: Dalibor Matanić
uloge: Tihana Lazović, Goran Marković, Nives Ivanković, Stipe
Radoja, Slavko Sobin
Iskreno, priznajem da cijenim hrvatski film, ali tek s ovim filmom
mogu reći da ga izrazito volim. U ovo čudno vrijeme, kada se
određena netrepeljivost prema različitom šulja i pokazuje zube, u
ovo vrijeme kada je očito bitno s kim si pio, jeo, i da prostiš,
pišao u vjetar 91' - u ovo vrijeme ja sam izrazito svjesna da je
ljubav, samo ljubav, zbilja jedini univerzalni jezik koji nadilazi
sve ostalo u ovim našim malim životima. Ovo nije priča o
zabranjenim ljubavima, ovo je priča o realnim ljubavima rođenim na
i pored imaginarnih granica.
Tri priče, koje zajedno čine omnibus s jednom zajedničkom temom i
istim glumcima, stvara kompletan doživljaj onoga što možemo sa
sigurnošću reći da da bi upoznao ljude promatraj čemu se vesele,
gledaj kome se vesele, promatraj što ih rastužuje, saznaj koga vole
i da l' ikoga mrze. Da bi upoznao ljude, ne trebaju ti informacije o
njihovim godinama, niti njihova nacionalnost i njihova prezimena. Da
bi upoznao ljude samo ih saslušaj, samo ih iskreno pogledaj. A za
mladu glumačku postavu ovoga filma imam samo riječi hvale, i nisam
jedina, znam da vas još ima. Uspjeli su prenijeti emocije svih
obitelji, svih veza i svih odnosa na koje sam naišla tijekom svog
života, da bi im neki veliki američki blockbuster glumci mogli
zavidjeti. Kemija koju su na sceni u svojim trojnim ulogama stvorili
Lazović i Marković u svakome će probuditi one najskrivenije
osjećaje. Pripremite se na mnogo suza i smijeha, kontradiktornih
osjećaja koje će u vama izazvati odlična glumačka ekipa pod
vodstvom genijalnog redatelja.
Prva priča kreće s Jelenom i Ivanom - djecom dvaju sela
Dalmatinske Zagore, ne-tako-davne 91' godine, čiju idilu prekida
brujanje vojnih automobila. Vrckava i mlada Jelena, koju odgajaju
majka i stariji brat (glava kuće) „pretpostavlja“ se odgovornom
i temperamentnom glazbeniku Ivanu. (Pre)daju se jedan drugome i u ono
vrijeme kada je bilo najvažnije čiji si sin, a čije dite.
Jelenina i Ivanova priča je priča o nevinoj, mladoj, iskrenoj i
naivnoj ljubavi koja nije umirala ni onda kada je odgovor bio na
pitanje „čiji si?“ ujedno bio i najvrjedniji štit, i to onakav
koji ti je svatko s puškom mogao u svakom trenutku probušiti.
Druga priča je priča o Nataši i Anti. Mjesto radnje ostaje isto,
vrijeme deset godina kasnije, Nataša i majka Zorica se vraćaju
ruševinama rodnoga kraja. Ante je mladić koji nije imao prilike
pobjeći od ratnih užasa, no svoje ožiljke čuva za sebe i po selu
obavlja sitne popravke kako bi preživio. Određena energija kruži
kućom dok Ante obavlja ono za što je plaćen u Natašinom domu.
Takva energija sveprisutne tuge i mržnje koja se širi iz Natašina
ponašanja - naime u ratu su joj ubili brata. Gubitak voljene osobe
najsnažniji je pokretač za devijaciju i bijeg od normi i pravila
ponašanja koja joj društvo nalaže. Nataša postaje emocionalno
hendikepirana, no nakon nekoliko izmijenjenih dodira i
pogleda iznimne fizičke privlačnosti, grižnja savjesti, mržnja i
odbojnost prema onom Drugom u Nataši nanovo poprimaju ljudski oblik.
Kroz svoje nedostatke ona jest i uvijek će biti ljudsko biće.
Treća priča je "točka na i"
pouke Zvizdana - priča o roditeljskoj ljubavi. Marijina i Lukina je
priča koja govori o onome kako naši roditelji oduvijek znaju što
je najbolje za nas. Odgoj i okruženje u kojem odrastamo su bitni
faktori u našim samoidentifikacijama, ono su od čega ćemo krenuti
i u odgoju vlastite djece. Ovo je ujedno priča o mladosti koja često
nema nade u bolje sutra. Ovo je priča o usponima i padovima svih
onih čiji su roditelji često griješili. Marija i Luka su dvoje
mladih roditelja i sretan završetak ovog omnibusa - sretan završetak
kojeg imamo prilike prepoznati u njihovom djetetu. Djeca su "tabula
rasa" društva, ona su metafora za bolje sutra.
Njihov plavokosi sin - čiji će odgoj biti lišen svake mržnje,
rasizma i nacionalizma u okolini boljeg sutra - stoji kao manifesto
svim ratnim i poslijeratnim zabranjenim ljubavima, i svoj ratnoj i
poslijeratnoj djeci.
Prisjećajući se nekih Matanićevih ranijih djela, sigurna sam da je
Zvizdan njegovo najzrelije djelo u kojem je uspio u emocionalno
presnažne i prekratke 123 minute oslikati svu istinitost mistične
balkanske priče i njezinih aktera - dvije nacionalnosti na jednom
prostoru s nemilim brojem granica, kako geografskih tako i onih
najstrašnijih i najbolnijih granica - granica i ograničenjima u
ljudskim srcima i umovima. Pejzaži, boje, svaki kadar i dijalog
preslika su odlika duha vremena i geografskih karakteristika koji
utječu na (samo)identifikaciju ljudi s ovih prostora.
Glavni akteri ovoga filma nisu ljudi koji će promijeniti svijet, oni
su samo ljudi - živopisni ljudi od krvi i mesa koji mijenjaju svoje
živote malim djelima revolta, bunta i marginalnog ponašanja.
Mijenjaju svoje živote i živote onih oko sebe ljubavlju. Oni su
ljudi koji žele živjeti životom po svom - ne razmišljajući o
tome „što će selo reći“. Generalno gledajući, ovo je tema
primjenjiva na sve geografske lokacije, sve ljude i na svakoga tko se
susreo sa strahotama rata. Ovi su likovi, likovi svih kutova zemlje u
kojima marginalci ne slušaju "Zakone Oca".
No comments:
Post a Comment