kritika objavljena na: fak.hr
2015.
režija:
Sean Baker
scenario:
Sean Baker, Chris Bergoch
uloge:
Kitana Kiki Rodriguez, Mya Taylor, Karren Karagulian, Mickey O'Hagan,
James Ransone
Kako
nema očekivanih prepoznatljivih spomenika, izuzev onih drvenih slova
na brdu iznad grada, sklon sam poverovati da Los Angeles ne postoji,
nego se uvek iznova inkarnira u Hollywoodu. Kao pogled na okean. Kao
suburbia. Kao grad večne vrele noći kojom patroliraju opasni
policajci i njuškaju sarkastični detektivi. Kao geto u kojem
manjinske bande ratuju jedna sa drugom i sa policijom. Kao bezlično
mesto na koje će invaziju izvršiti Japanci, vanzemaljci, teroristi
i monstrumi. Kao autoput na kome je večito gužva. Pod takvim dojmom
iz Hollywooda, Los Angeles mi se činio izmišljenim.
Pa
ipak bi bilo debilno dovoditi u pitanje njegovo postojanje. Grad
postoji, ogroman je, u njemu žive silni neki ljudi koje ne poznajem,
ali zašto im ne bih verovao da su tamo. Malo po malo, skupljao sam i
komade trivije o tom gradu. Da je nekad imao reku koja je presušila.
Da tamo imidž znači mnogo više nego negde drugde, pa mnogi ljudi
imaju izbeljene zube i one izveštačene osmehe od milion dolara. Da
se ljudi tamo voze javnim prevozom koji je daleko od sjajnog ili da
provode sate u automobilu, ali da nikad ne pešače.
Jedno
od polja na kojem Tangerine pomera granice filma je i to što
uspeva da Los Angeles predstavi organski. Da, ljudi tamo pešače,
naročito siromašni ljudi, i dosta često ceo život imaju u
radijusu od nekoliko blokova. Tangerine je jedan “pešački”
road-movie smešten u Los Angeles, film koji slika život koji nikad
ne staje. Uostalom, veliki grad, ubrzani život, jasno vam je.
Drugo
mesto na kome Tangerine pomera granice je milje. Svakako smo
imali filmove o raznim marginalcima, nesnađenim likovima, sirotinji,
manjinama, narkomanima, kriminalcima, pa nije naročito novo da su
dve centralne persone u filmu Sin-Dee Rella (Rodriguez) i Alexandra
(Taylor) prostitutke, koleginice i najbolje prijateljice. Božićno
je vreme i Sin-Dee je upravo puštena iz zatvora sa sitnišem u džepu
koji je upravo potrošila na kafu i krofne sa Alexandrom, kada
saznaje da je njen dečko / makro Chester (Ransone) vara sa nekom
ženskom koja se zove na D. Desiree, Dana, kako god. Ona kreće na
misiju da ispita šta se dešava, a Alexandra koja se izlajala je
prati i upozorava da ne radi dramu jer ona noćas nastupa u klubu...
Eh,
štos možda nećemo skužiti odmah, jer ne idemo za tim, iako je
pomalo indikativno da Alexandra Sin-Dee žensku opisuje kao “fish”,
“pravu ženu, sa vaginom i svim”. Štos ćemo skužiti kada se
pešački road-movie dve prijateljice spoji sa drugim,
“motoriziranim” filmom ceste u kojem je glavni lik armenski
taksista Razmik (Karagulian), za koga nam se čini da je antipod
njima dvema. Umesto stalnog “hustle” života, on naporno radi,
razvozi starce i pijance, čak i na Badnjak. Negde prema polovini
filma će se ispostaviti da on njih poznaje i često koristi njihove
usluge, kao što će se (bez sumnje) ispostaviti da one nisu obične prostitutke,
nego transrodne.
E,
sad, tu počinju problemi za određeni deo publike. Prvo, u smislu
transrodnih osoba koje su još uvek škakljiva tema za mnoge. Kako
god na njih gledali, one postoje i neće nestati samo zato što se
nekome ne sviđaju. A sve što postoji pre ili kasnije završi na
filmu.
Moj
problem je, pak, čisto filmske prirode. Naime, imamo otkriće
njihovog rodnog identiteta i nešto što iz temelja menja dotadašnji
tok filma i ono je negde u prvoj polovini. To znači da ritam i tempo
koji je film uhvatio biva promenjen, pa umesto intenzivnog i brzog
filma ceste, Tangerine usporava i menja fokus, ali rezervnu
opciju baš i ne uspeva da pronađe. Ima tu i imigrantskog bluesa i
socijale i rodnih pitanja i univerzalnih pitanja sreće, pa čak i te
neobjašnjive, potencijalno fatalne privlačnosti i to vodi do
uvrnutog, napetog i emotivnog klimaksa negde pred kraj filma, ali tu
sredinu filma treba izdržati. Dobro, nakon tog klimaksa opet upadamo
u svojevrsnu kolotečinu za kraj, a sam kraj je tipično kompromisno
rešenje, ali nema veze.
Možda
je štos u tome da ga, i pored osebujnog miljea, treba gledati pre
svega kao film o prijateljstvu, što je tema koja se provlači kroz
skoro sve Bakerove filmove, od imigrantskih Take Out (2004) i
Prince of Broadway (2008) do Starlet (2012) koji
privukao dosta pažnje i kojem je neobično, čak začudno
prijateljstvo centralna tema. Na tom planu ga Tangerine ne
dostiže, i iako je prijateljstvo važan aspekt filma, čini se da je
zasenjen samim miljeom i stilom, kao i neujednačenim ritmom, manjim
i većim otkrićima.
Tangerine
se, pak, izdvaja po stilu. Način snimanja je prilično inovativan,
film je snimljen kamerom mobilnog telefona, iPhonea, da budemo
precizni, na koju su dodavani posebni objektivi. Rezultat toga je
stabilna, visoko saturirana slika koja puca od živih boja. Spoj
slike sa muzikom koja je sačinjena od elektronike, klasike i
armenskih prepeva božićnih pesama, i sa ambijentalnim zvukovima
velegrada izgleda super, naročito u maničnoj prvoj polovini filma.
Iako se novina do kraja filma ispere, Tangerine pokazuje kako
su neke stvari moguće i dostupne sa novom tehnologijom.
I to
je razlog zašto je ovaj film važan. Naravno, pored miljea i
tretmana transrodnih osoba, prostitucije i klijentele. Čak iako ga
ne možemo nazvati dobrim (ah, ta neujednačenost), Tangerine
je film koji pomera granice. Možda opis “pešački road-movie o
transrodnim prostitutkama snimljen mobilnim telefonom” deluje kao
sprdnja na temu festivalskog filma, ali dajte mu šansu iz bilo kog
od navedenih razloga i uživaćete u komadu bizarne komedije i
iskrene ljudskosti.
No comments:
Post a Comment