2015.
scenario
i režija: Brian Helgeland (prema knjizi The Profession of
Violence Johna Pearsona)
uloge:
Tom Hardy, Emily Browning, Christopher Eccleston, Colin Morgan, Tara
Fitzgerald, Sam Spurell, Taron Egerton, Shane Attwooll, David
Thewlis, Chaz Palminteri, Jane Wood, Jon McKenna
Priznajem, kada su neke stvari u pitanju, mene je lako zadovoljiti.
Recimo gangsterski / mafijaški filmovi. Mogu biti prosečni i ne baš
originalni, meni će biti zabavni čak i na drugo, treće gledanje.
Apsolutno sve je moguće, kostimirani, moderni, epskog zamaha,
komorni, sa visokim ili niskim budžetom, moralno ispravni ili
krajnje cinični, po istinitom događaju ili potpuno fiktivni. To
takođe važi i za filmove o serijskim ubicama i psihopatama.
Onda je Legend, “biopic” o braći Kray, notornim
londonskim gangsterima koji su fakat voleli svoj posao iz 60-ih
(“swinging sixties”), pravi film za mene. Još kada se na to doda
da poslednjih nekoliko godina veoma raspoloženi i versatilni Tom
Hardy u njemu igra dvostruku glavnu ulogu, odnosno dva fizički
donekle slična, ali potpuno različita lika, sve govori da se radi o
pravoj filmskoj poslastici. Baš za mrak kino-dvorane i veliki ekran,
jer u takvim slučajevima TV i laptop jednostavno nemaju smisla.
Ipak sam se prevario. Nemojte me krivo shvatiti, nije ovo loš film,
a još manje dosadan (iako traje preko 2 sata i na nekoliko mesta
pada u tempu), a Tom Hardy u njemu ima svoj dvostruki šou-program.
Problem je u tome što nije ni izbliza dobar koliko bi mogao biti i
koliko tema i milje od njega to zahtevaju (pročitajte biografije
blizanaca i biće vam jasno koliko je ta priča filmična sama po
sebi), a to je opet rezultat serije krivih autorskih odluka. Legend
jednostavno deluje suviše pročišćeno, iskonstruirano po željama
publike i na kraju neiskreno. Iako je snimljen na lokacijama u
Londonu i u britansko-francuskoj koprodukciji, Legend deluje
kao generički hollywoodski gangsterski film i za to je odgovoran
scenarista i reditelj Brian Helgeland.
Prva greška je što za našu tačku gledišta postavlja Frances Shea
(Browning), ženu Reggieja Kraya, koja je ujedno i narator filma.
Naravno, ona je oslikana kao relativno naivna, što je standardni
postupak u Hollywoodu (ne bi li se gledaocima ponudio lik za
identifikaciju), mada je ovde pogrešan iz barem tri razloga. Prvi je
to što nije u skladu sa faktografijom: Frances Shea je bila sestra
jednog od momaka iz bande Krayevih, što film uvažava, pa je makar
zbog te činjenice teško poverovati da nije znala s kim se i s čim
se petlja. Drugi je promašeni “zicer” sa uvođenjem lika njene
majke (Fitzgerald) koja baš i ne miriše braću i gangstere
generalno i koja ne samo da ispada tipična filmska majka koja kćerku
drži pod ključem, nego i licimerna osoba, jer joj čak i otvorenije
šurovanje sa gangsterima ne smeta u slučaju sina Franka (Morgan).
To sa sobom povlači vanvremensko pitanje nejednakosti tretmana
muškaraca i žena, ali ovde to nije produbljeno. Treći problem je u
tome što je ovde taj naratorski postupak klasičan trik koji je
jednom upalio iz veoma jasno određenog razloga, u nekom drugom
filmu, ali ovde ne pali iz istog razloga. Taj film je De Palmin
Carlito's Way. Na stranu što je Frances Shea dobila dosta
više prostora nego što ga je zaista imala u organizaciji i životu
blizanaca, ali to se može podvući pod slobodu u interpretaciji.
A tome je pisac prosečnih do dobrih scenarija i reditelj bezveznih
do solidnih filmova Helgeland izuzetno sklon, pa njegova priča o
Krayevima, njihovom usponu i padu, zapravo jako liči na klasične
Scorseseove filmove, Goodfellas i Casino. Oni su
postavljeni u opoziciju karakterno, Reggie je normalniji i
poslovniji, kao Sam Rothstein u Casinu, dok je Ronnie
homoseksualna, paranoidno-shizofrenična, sadistička varijacija na
temu Nickija Santora, onaj koji je ponosan što je gangster i želi
da bude gangster. U takvom odnosu snaga, predviđa se da ćemo nekako
biti skloniji Reggieju, dok će Ronnie biti skoro pa komičan lik,
jedan od onih koji “ne znaju gde udaraju”, pa su zato strašni za
biti s njima u istoj prostoriji, a smešni nama koji to gledamo sa
sigurne distance.
Fikcionalizacija priče nije problem ako se zbog nje ona učini
zanimljivijom, ali to je nemoguće kada su u pitanju braća Kray.
Helgeland ne samo da nema nameru da ispriča istinitu priču, nego i
faktografiju koristi manje ili više kao dekor, pritom ispuštajući
iz fokusa važne i zanimljive stvari. Kao što je činjenica da su
Krayevi bili neka vrsta slavnih ličnosti u onovrmenom Londonu, i to
obojica, i tipična baraba Reggie i suludi biseksualac Ronnie.
Ličnosti sa scene, kako britanske, tako i američke su se družile s
njima, čak su kasnije pokušale kampanju za njihovo puštanje na
slobodu. Druga stvar koju Legend ne hvata je i onovremena
britanska društvena klima, kao i specifičnost odrastanja i
familijarnih odnosa u Istočnom Londonu. Istina, imamo lik njihove
majke, ali taj lik nije upečatljiv koliko bi morao biti. Još jedan
dodatni problem je to što iz filma stičemo utisak da su Krayevi
Londonom vladali duže nego što zapravo jesu, što je opet rezultat
Helgelandovih trikova u Scorseseovom stilu: kroz razne muzičke
hitove iz tog perioda. Istina je, međutim, da je period njihove
reketaške imperije bio buran, ali relativno kratak, svega nekoliko
godina.
Legend ima problema i sa hvatanjem tona, tako da nikad nismo
potpuno sigurni gledamo li krimi-komediju u stilu Guya Ritchieja,
gangstersku dramu, romansu ili karekternu studiju. Poseban je problem
sa sve četiri akcione scene (jedna jurnjava sa policijom, jedna
scena “suđenja” koje izvodi protivnička banda, tuča braće
protiv rivala u baru, te na kraju tuča između braće) koje imaju
ničim izazvani i ničim opravdani humoristični, skoro pa
“slapstick” ton.
Takođe, sa iskustvom gledanja gangsterskih filmova moguće je
relativno precizno pretpostaviti šta znači kada se pojavljuju
određeni likovi i ponavljaju određeni postupci. Recimo, to što je
inspektor (Eccleston) pomalo tupav, ali uporan. To što Ronnie ničim
izazvan preti i ponavlja kako mu se bankar bande (Thewlis) ne dopada
i kako će ga skinuti. Ili to što jedan bedni niže rangirani član
(Spurell) stalno nešto zezne, pa dobije po nosu od Reggieja. Rekoh,
Legend deluje generički mnogo više nego fokusirano na svoje
subjekte i njihov svet.
Uz dužno poštovanje prema epizodistima, ono što Legend čini
gledljivim, čak i zabavnim filmom je Tom Hardy. Čak i kad ga vidimo
u dvostrukom izdanju u istom kadru, mi zaista vidimo dva različita
lika. Reggie je mnogo više u skladu sa tipičnim Hardyjem, lagano
samodopadan, opasan tip preke naravi. Ronnie, lik koji nije napisan
najbolje, je, što se glume tiče, bravura. Lako za masku i umetke u
kostimu, Hardy svojim stavom, držanjem i pogledom kanalizira ludilo
koje se od njega traži. Kao Ronnie zaista istupa iz svoje zone
ugodnosti i pomera svoje glumačke granice i na tome mu treba
čestitati.
Hardy je zaista jedini razlog zašto je Legend i pored svoh
svojih nedostataka, konvencionalnosti i zapravo lenjog autorskog
pristupa film vredan gledanja. Rekoh već, ni u kom slučaju ga ne
bih nazvao lošim ili dosadnim, ali ovo bi mogao biti film o bilo
kojoj dvojici fiktivne braće. Opet, ako baš želite pogledati film
o Krayevima, onda vam nema druge nego da se nekako domognete filma
The Krays (1990) Petera Medaka sa braćom Kemp, Martinom i
Garyjem, iz Spandau Balleta. Legend je samo zabava, ništa
više.
No comments:
Post a Comment