kritika objavljena na: fak.hr
2015.
režija:
Luca Guadagnino
scenario:
David Kajganich, Alain Page (prema filmu La piscine)
uloge:
Tilda Swinton, Mathias Schoenaerts, Ralph Fiennes, Dakota Johnson,
Aurore Clement, Lily McMenamy, Corrado Guzzanti, Elena Bucci
Luca
Guadagnino je pomalo kontroverzna figura u svojoj rodnoj Italiji.
Njegov prethodni film I Am Love (2010) je postao jedan od
većih evropskih “arthouse” hitova u Americi, ali je loše prošao
na domaćem terenu. Ponovo sa svojom muzom Tildom Swinton u glavnoj
ulozi i prema scenariju Davida Kajganicha, Guadagnino je napravio
remake kultnog francuskog trilera La piscine (Jacques Deray,
1969) na engleskom jeziku i sa internacionalnom postavom.
A
Bigger Splash je, nasuprot relativnom minimalizmu originala,
izuzetno stiliziran i erotiziran film, okupan u živim, letnjim
bojama, oku ugodan i beskrajno referentan na obe forme kulture,
visoku i popularnu. Naslov je pozajmljen od slike Davida Hockneya,
dok se u samom filmu puno raspravlja o rock n rollu, naročito o
sastavu The Rolling Stones. Radnja je, pak, prebačena iz
opušteno-snobovskog St. Tropeza na italijanski otok Pantelleria, u
lagano divlji chic koji je moderan sada, pretpostavljam kao što je
to bio i ranije. Nemojte da vas zavara činjenica da je ovo remake:
njegove promene nisu kozmetičke, niti samo kontekstualne (mada ima i
toga, povremeno ćemo videti afričke imigrante i izbeglice kako
lutaju otokom, sliku i priliku južno-italijanske realnosti), već je
ovo jedan odlično presložen, punokrvan “slow-burn” triler koji
se gleda sa uživanjem.
Rock
zvezda Marianne Lane (Swinton) se oporavlja od operacije glasnih žica
na ovoj izuzetnoj lokaciji, zajedno sa svojim mužem Paulom
(Schoenaerts). On se isto bori sa svojim demonima, kasnije ćemo
saznati da je imao problema sa drogom i alkoholom, kao i to da je
pokušao samoubistvo. Oni uživaju u suncu, moru i prostranoj,
odaljenoj vili. Njihova idila će biti prekinuta kada im se javi
Harry (Fiennes), muzički producent i kućni prijatelj kojeg baš i
nisu želeli videti ako se već skrivaju od sveta.
On
dolazi u pratnji mlade devojke Pen (Johnson) za koju oboje tvrde da
mu je kćerka za koju je tek nedavno saznao, mada njihov odnos
izgleda pomalo čudno. Dok se Harry napadno trudi da oživi dane
stare slave za ovaj sada “pripitomljeni” rock n roll par, Pen se
upinje iz petnih žila da pokaže kako nije impresionirana njihovom
slavom i očevim anegdotama i lovačkim pričama. A Harry je baš
nesnosan tip, ne u smislu da je neprijatan, ali je hektičan i
napadan, od rezervacije stola, preko kuhinje i nabavke namirnica do
pozivanja svojih gostiju (“Njih dve su super, komunistkinje su”)
i konstantnog podjeavanja Paula i uvaljivanje Marianne, koja mu je
bivša, nikad prežaljena ljubav.
Uvodnih
sat vremena filma je skoro u komičnom ključu, tipičan film o
nesnosnom prijatelju koji će vam uništiti odmor i pored kojeg su
neprijatelji čist višak. Međutim, pored muzike koju čujemo u
pozadini, imamo i “soundtrack” koji čujemo nezavisno i koji nas
podseća da će se neko sranje neizbežno dogoditi. Ipak u osnovi
svega leži intriga: Harry je došao sa planom da zavede Marianne,
Paul je rešen da se ne prepusti bez borbe, Marianne je rastrzana
između stabilnosti koju ima i avanture koju bi možda želela, a ni
Pen nije potpuno čistih namera, čini se da je bacila oko na Paula,
da li zbog toga što ne trpi Marianne, da li kao “wingman” svom
ocu koji joj možda i nije otac...
Rekoh
već, zaplet sjajno funkcioniše, kreće polako i preuzima. Istina,
Guadagnino ponekad “telefonira” dalji tok radnje preterano
direktnim menjanjem fokusa sa detalja na detalj, ali to je samo manja
smetnja. Uostalom, kod ovakvih filmova sve zavisi od dinamike među
likovima, a ona je pogođena izvrsno, uz osećaj za intrigu i
misteriju.
Srećom
pa su glumci izabrani odlično. Najproblematičniji izbor je,
očekivano, Dakota Johnson, ali njena uloga se svodi uglavnom na to
da izgleda kako izgleda: krhko, a opet zavodljivo, te da se profilira
kao razmaženo, bogataško deriše iako za sebe kaže da ima 22
godine. Mathias Schoenaerts pokazuje da je sasvim pouzdan glumac, a
“low-key”, umerene uloge mu baš leže. Ralphu Fiennesu,
nasuprot, leže kitnjastije uloge i Harry je pravi izbor za njega,
kao i on za Harrija. Teško bih zamislio nekog drugog u toj ulozi.
Izbor Tilde Swinton za izuzetno strastvenu i erotičnu ulogu Marianne
je hrabar, jer ona uglavnom zrači androginošću, hladnoćom i
distancom. Istini za volju, gledali smo je u sličnom izdanju u Only
Lovers Left Alive, ali lik Marianne, za standarde Tilde Swinton,
toplinu podiže na drugi nivo. Posebno treba istaknuti da su joj od
starta mogućnosti ograničene, da njen lik govori malo i retko (zbog
operacije), pa mora komunicirati na druge načine i opet na neki
način pokazati nezadovoljstvo nastalom situacijom.
Što
se samog italijanskog konteksta tiče, on deluje nakalemljeno i to
se, kako film odmiče, sve jasnije vidi. Ima nekog emocionalnog
efekta to što ćemo migrante viđati na raznim očekivanim i
neočekivanim mestima, a za priču ima smisla i uloga koja im je
namenjena, ali opet, njihovo pitanje nije inkorporirano na način da
bude elegantno i neprimetno, pa tu slutimo “tešku ruku” kako u
scenariju, tako i u režiji.
No,
i pored toga A Bigger Splash nudi više nego dovoljno
materijala za uživanje, od fenomenalne fotografije koja na najbolji
mogući način hvata lepotu i surovost jednog mediteranskog otoka,
preko odlične zvučne pratnje i sjajne glume do jedne sasvim
funkcionalne intrige i misterije. A Bigger Splash je remake
koji je dostojan originala i koji ne vređa uspomenu na njega, i još
važnije, sasvim dobar film.
No comments:
Post a Comment