kritika originalno objavljena na www.fak.hr
2015.
režija:
Nemanja Ćipranić
scenario:
Sara Radojković
uloge:
Ljubomir Bulajić, Milena Živanović, Danica Maksimović, Svetozar
Cvetković, Goran Radaković, Marija Vicković, Darko Tomović, Milan
Mihailović
Amanet,
debitantski film reditelja i producenta Nemanje Ćipranića, dosta je
retka pojava u srpskoj kinematografiji. Snimljen sa, za srpske
uslove, nezanemarljivim budžetom od 300.000 €, sakupljenim iz
sponzorskih i ličnih sredstava, ovo je redak primer u potpunosti
nezavisnog filma – značajnog studijskog sistema u Srbiji, kao i u
većini Evrope nema, a državni filmski centar nije obezbedio niti
centa, čak ni u post-produkciji, pa je pravo čudo da je Amanet
završen. Opet, Amanet nije primer amaterskog ili
kino-klubaškog filma (ako toga još ima), nego je u pitanju jedan
visoko profesionalan i ispoliran film čiji autori odaju utisak
nastudiranih, filmske teorije načitanih i dobrih filmova nagledanih
mladih ljudi.
Dalje,
Amanet se u redovnoj kino-distribuciji u Srbiji pojavljuje u
jednom nadasve zanimljivom trenutku, uporedo sa Panamom Pavla
Vučkovića (koja dolazi sa zvučne festivalske turneje – premijera
u Cannesu, uvrštenje u zvaničnu konkurenciju Sarajeva) i pulskim
pobednikom u oštroj međunarodnoj konkurenciji Pored mene
Stevana Filipovića, pa se u srpskim medijima i na internetu povela
diskusija o tzv. repertoarskom filmu, šta god on predstavljao. U
pitanju su tri doista različita filma (poređenje sa Panamom je tu
za nijansu umesnije) kojima je jedna zajednička stvar da srbijanska
publika za njih pokazuje veliki interes. Opet, nisam ubeđen da neki
film na današnjem balkanu može preživeti samo od kino-ulaznica,
ali svaki pokušaj u tom smeru treba podržati kao hrabar. Amanet,
međutim, ima i još nešto čime može da se pohvali: plasman na
prestižni festival u Montrealu, što će mu svakako otvoriti još
neka globalna vrata.
Amanet
počinje dosta uobičajeno za savremene srpske i istočno-evropske
filmove, kao socijalna priča. Pošteni momak Todor (Bulajić) danju
studira filozofiju, a noću radi kao konobar u kafani. Baš tu će u
njegov život ući Višnja (Živanović), lepa i tužna devojka sa
tajnom i u velikim problemima. Ona je trudna, bez novca i bez krova
nad glavom, a Todor će je pozvati u svoj skromni dom koji deli sa
svojom u život razočaranom majkom Radmilom (Maksimović) koja ga je
podizala sama. Na onih proverbijalnih nekoliko dana, “dok se ne
snađe”.
Sad,
majka Rada nije oduševljena tom idejom, a kako bi i bila: ne zna ko
je Višnja i kakve su joj namere. Ne zna to ni Todor, ali joj nekako
veruje i njih dvoje se vrlo brzo zbližavaju. Mi, gledaoci, takođe
ne znamo, ali vrlo dobro vidimo da nije ni narkomanka, ni beskućnica,
ni naivna devojka sa sela koju su prevarili u gradu (ima suviše
mozga za to), a ni klasična sponzoruša (Todor ne izgleda kao da ima
love, a Višnja izgleda kao da ima previše integriteta). Ono što
saznajemo je da Todor ima “asa u rukavu”, bogatog oca sa kojim
nije u odnosima, na očevu žalost.
Otac
Tomislav (Cvetković) nije samo bogat, nego je nepristojno bogat,
reklo bi se magnat. I pritom ima još nekoliko meseci života koje ne
želi da provede sam. U tu svrhu, želi da Radmila i Todor pređu kod
njega, a on će sinu ostaviti svoje bogatstvo i poslovnu imperiju.
Pod uticajem novca, dotad siromašni Todor, Višnja i Radmila se
menjaju.
I tu
dolazi do obrata u najboljem maniru francuskih krimića: socijalna
priča postaje triler i misterija. Logično, kada se u priči pojavi
veliki novac, intriga ga redovno prati. Ostaje nam da vidimo kakve su
namere naših likova, ko tu radi protiv koga, kakve se promene
dešavaju sa njima, ali i sa drugim likovima, do tada na periferiji
priče, poput Radmilinog (bivšeg) frajera, naizgled dobroćudnog
taksiste Milana (Radaković). Kako je to intonacijski nagovešteno na
samom početku, Višnja postaje ključni igrač.
Kockice
se fino sklapaju u mozaik. Naravno, za treniranog gledaoca, ovo neće
biti nikakav šok, razvoj situacije i promena teme filma su potpuno
očekivani i zbog muzike specijalno komponovane za film (koja bi,
istina, bila efektnija da je “loop” malo duži, ovako zbog
učestalog ponavljanja malo iritira), ali i zbog jedne, čini se,
ničim motivirane scene sa Todorovog fakulteta u kojoj profesor
(Mihailović) drži predavanje o (poreklu) moći. Upravo moć i
osveta postaju centralne teme filma umesto standardne i pomalo
deplasirane rasprave o generacijskom jazu i tranzicijskim pobednicima
i gubitnicima. Nije da i toga nema u filmu, vidljivo je i kroz profil
likova i kroz namerno izabran arhaični naslov koji nas poziva da
razmislimo šta će nam (mladima, iz čije perspektive je ispričana
priča) stariji ostaviti iza sebe.
Ono
što tu posebno upada u oči je koliko je Amanet na
makro-planu stabilan i promišljen film, koliko je konzistentan i
detaljan, koliko ostaje do kraja čvrst i u autorskoj viziji i pod
kontrolom. Amanet savršeno balansira svakodnevicu i
univerzalnost, savršeno se uklapa u (post-)tranzicijski Beograd
(koji je izuzetno lepo i pametno snimljen kamerom Igora Marovića),
ali bi ga bilo savršeno moguće zamisliti i bilo gde drugde (zbog
chabrolovskog, distinktivno francuskog štiha, u mislima imam Pariz).
Upravo je ta univerzalnost i sposobnost šire slike nešto što često
manjka srpskoj kinematografiji koja je, kao i srpsko društvo,
opterećena svojim problemima te se prečesto bavi sama sobom po cenu
toga da bude nerazumljiva van uskog regionalnog okvira.
Naravno,
Amanetu se može naći gomila sitnih zamerki, čak i bez
previše sitničarenja. Koliko god da je scenario Sare Radojković
bistar i ekonomičan po pitanju razvoja likova i situacija, toliko
deluje grubo po pitanju dijaloga. Pojedine replike deluju pretvrdo,
skoro kao da su preuzete iz nekog stranog filma i prevedene, što ne
štima uvek sa srpskim jezikom. Zbog toga su u nezgodnoj situaciji i
glumci koji ih moraju izgovoriti. Iako bi glumci sami za sebe mogli
biti malo ležerniji (izuzetak je Svetozar Cvetković koji je
jednostavno “hladan kao špricer”), problem sa dijalogom je mogao
biti “ispeglan” sa još jednom rukom scenarija ili sa malo više
slobode za improvizaciju. Dobar utisak pomalo kvari i, po mom
mišljenju, nepotrebna scena “obračuna” pred kraj filma, jer
prosto rekapitulira tragove i odnose među likovima koje smo već
pohvatali. Naracija je bila eliptična, ali ne toliko.
I
pored toga Amanet je dobar film, a za srpsku, čini mi se i
regionalnu kinematografiju jako važan. Ovakvi filmovi bliski žanru
ili žanrovima (ovde se prepliću triler, socijalna drama, misterija
i melodrama) su temelj svake stabilne kinematografije, što se na
Balkanu opterećenom malim ljudima i velikim temama nekako nije
uhvatilo. Amanet pokazuje da su takve stvari moguće, čak i
protiv svih šansi, u nezavisnoj produkciji, bez pomoći države.
Možda će ovakvi dobri filmovi ipak promeniti prioritete.
No comments:
Post a Comment