kritika originalno objavljena na: monitor.hr
2015.
režija:
Tom McCarthy
scenario:
Tom McCarthy, Josh Singer
uloge:
Michael Keaton, Mark Ruffalo, Rachel McAdams, Liev Schreiber, John
Slattery, Brian d'Arcy James, Stanley Tucci, Jamey Sheridan, Billy
Crudup, Richard O'Rourke
Divim
se istraživačkim novinarima, ozbiljno i do kraja. To su ljudi koji
rizikuju svoju karijeru, fizičko i mentalno zdravlje da bi napravili
bolji svet, otkrili i ispravili nepravde i u svom poslu su često
sami i neshvaćeni. Njihovi protivnici su brojniji, moćniji i
međusobno povezani i često nastupaju sa pozicije autoriteta. Na
svom putu će čak retko naći razumevanje i onih za čije se
interese zalažu, jer je oportunizam ugrađen u ljudsku vrstu, pa je
lakše dogovoriti se s gazdama nego im se suprotstaviti.
Takođe
mislim da ovi hrabri ljudi zaslužuju dostojanstven filmski tretman,
a u te svrhe najbolja opcija je doku-drama, što više oslonjena na
faktografiju – to bolje. Istina je da ona često neće gledaocu
pružiti njegovu tačku očekivanu i priželjkivanu tačku gledišta
u vidu idealiziranog lika s kojim je moguća identifikacija, te da će
u sebi imati previše likova, poveznica i podataka za zapamtiti, pa
gledanje takvog filma može predstavljati intelektualni napor koji
neće svima biti jednako privlačan. Afere, zavere i muljaže su
jednostavno takve i red je prokužiti njihovu anatomiju. Da su
očigledne, istraživanje bi bilo obesmišljeno.
Spotlight
je doku-drama takve vrste u najboljem maniru klasika All The
President's Men (1976) Alana J. Pakule. Naslov filma je zapravo
naslov istraživačke rubrike u uglednim dnevnim novinama Boston
Globe, a predmet istraživanja su pedofilski skandali u okviru
katoličke crkve koji su potresali bostonsku nadbiskupiju. Skandali
su se vukli godinama, crkva je pojedinačne slučajeve “pospremala
pod tepih” uz minimalne finansijske kompenzacije, a sporne
sveštenike bi jednostavno selila od župe do župe. Slučajeva je
bilo mnogo, a situacija je posebno osetljiva ako se uzme u obzir da
su se pojedinačni slučajevi po pravilu događali u siromašnim,
radničkim četvrtima gde je crkva često najveći, ako ne i jedini
moralni autoritet.
Postavlja
se pitanje kako se to moglo dešavati toliko dugo, a da niko ništa
nije primetio. To naprosto nije istina, sveštenicima se uglavnom
verovalo na reč u policiji i tužilaštvu, a u krajnjem primeru na
scenu su stupali advokati sa nagodbama. Boston je ipak malo mesto, i
uz to još i natpolovično katoličko, a crkva je bila i ostala jedan
od temelja zajednice. Opet, ma kako cinično to zvučalo, po
novinarskoj logici jedan pojedinačan slučaj ne odzvanja dovoljno da
bi zaslužio naslovnu stranu i dalje praćenje, a skoro niko se s
njima nije bavio sistemski, nije ih povezivao i nije otkrivao
zataškavanje velikog opsega u čemu su učestvovale i civilne i
crkvene vlasti.
Pre
Spotlightovog tima koji predvodi Walter “Robby” Robinson
(Keaton), a u kojem su pored njega još i novinari: mladi i napaljeni
Mike Rezendes (Ruffalo), povučeni Matt Carroll (d'Arcy James) i
osećajna Sacha Pfeiffer (McAdams), istragu je sam za sebe vodio
tužilac Mitch Garabedian (Tucci), ali njegova pozicija je bila
suviše “autsajderska”, ne-bostonska i ne-katolička. Tek sa
novom upravom u Globeu, koju predstavlja došljak iz Miamija
Marty Baron (Schreiber), “Židov, neoženjen i koji ne voli
bejzbol”, kako ga duhovito opisuje njegov zamenik (Slattery). I
njegova pozicija je takođe “autsajderska”, pa može istraživački
tim u novinama poslati na autoritet kao što je crkva. Kada novinari
sklope nevoljno savezništvo sa tužiocem, klupko se odmotava u mnogo
pravaca, pa se čini da će se ta hrabra isplatiti.
To,
naravno, podrazumeva ne samo rad na terenu i često sa nesaradljivim
akterima i svedocima, koliko organizaciju dobijenih podataka u
celinu, a ponekad i pravnu borbu za dostupnost podataka od javnog
značaja. Spotlight tim ima običaj da istražuje mesecima i godinama
pre nego što objavi rezultate. Treba znati i tempirati pravi
trenutak, a u tom smislu i istraga i film dobijaju zanimljiv obrat u
vidu jednog globalnog događaja. Naime, 11. septembra 2001. jedan od
aviona koji su se zakucali u WTC je poleteo baš iz Bostona, što je
resurse istrage preusmerilo na drugo mesto i na neodređeno vreme.
Ovakvi
filmovi često zavise od fluidnosti, da mi kao gledaoci ne postanemo
previše obremenjeni podacima i zbog toga izgubimo interes. U tom
smislu je scenario Toma McCarthyja i televizijskog profesionalca
Josha Singera (The West Wing, Lie to Me, Fringe)
izuzetno solidan i fokusiran, pa film napeto pratimo. Tom McCarthy
režira film lagano i neprimetno, pušta činjenice da govore same za
sebe i perfektno usmerava glumce. McCarthy je autor koji je naznačio
svoj potencijal sa prvim filmom The Station Agent (2003), ali
ga do sada nije realizovao do kraja, iako je imao i zanimljivih
filmova poput The Visitor (2007) i Win Win (2011). Sa
Spotlight je bez sumnje pogodio u centar.
Još
jedna od vrednosti filma je i savršeno iskorištena glumačka ekipa
sastavljena od zvučnih imena. Mark Ruffalo ima veoma intenzivnu i
zahtevnu ulogu mladog novinara i igra je odlično. Michael Keaton
izgleda kao novi čovek nakon ponovnog pojavljivanja na sceni prošle
godine sa Birdmanom, pažljivo bira uloge i pokazuje puno talenta i
znanja. Ovde je čak i poslovično bezlična Rachel McAdams odlična.
Dve odlične i pamtljive epizode su ostvarili i Liev Schreiber i
Stanley Tucci.
Da
je samo korektan film, vež zbog precizne slike anatomije jedne
afere, Spotlight bi bio jedan od filmova godine. Spotlight,
međutim, ide dalje od toga i daje nam uvid u neke univerzalnije
stvari. Da zajednica ne mora biti isključivo dobra stvar, već može
biti jedan od onih rigidnih mehanizama koji je usmeren protiv
pojedinaca. Da je povezivanje moći potencijalno opasno. Da je
potraga za istinom civilizacijska obaveza.
Meni
je ipak najbolji momenat kada psiholog sa kojim se dopisuju otkriva
mehanizam i uzroke pedofilskih skandala koji se događaju u
katoličkoj crkvi i da to nije samo “nekoliko trulih jabuka”,
nego sistemski problem takve organizacije. Osnova svega je celibat
koji poštuje polovina sveštenika. Od druge polovine, većina stupa
u tajne seksualne odnose sa odraslim osobama istog ili suprotnog pola
uz obostrani pristanak. Ostaje manjina, možda i manjina manjine, od
nekih 5 % sveštenika koji zlostavljaju decu. Čak i da nema
sistemskog zataškavanja, ako se uzme u obzir brojnost i finansijska
moć organizacije, to su porazne brojke. Poštujući psihiloška
istraživanja, što se i potvrđuje kroz lik velečasnog Paquina na
jednom mestu u filmu, da je seksualno uznemiravanje ili zlostavljanje
pitanje pre svega moći, a ne nagona ili zadovoljstva, jasno nam je
zašto se to dešava baš u crkvi, a ne u školi i imamo puno razloga
za zabrinutost.
Film
se završava karticom, kao svojevrsnim epilogom istraživanja
Spotlight tima u Boston Globeu, na kojoj su navedena
mesta diljem sveta gde su pedofilski skandali zabeleženi ili se
makar na njih sumnja. U malom katoličkom gradiću gde ja živim
bivši župnik je zbog toga završio na robiji. Našao sam ime tog
gradića na kartici. A našao sam i nekoliko hrvatskih lokacija.
Mislite o tome.
No comments:
Post a Comment