kritika originalno objavljena na monitor.hr
2015.
režija:
John Wells
scenario:
Steven Knight, Michael Kalesniko
uloge:
Bradley Cooper, Sienna Miller, Daniel Bruhl, Omar Sy, Riccardo
Scamarcio, Sam Keeley, Matthew Rhys, Alicia Vikander, Emma Thompson,
Uma Thurman
Verovatno
mislite da smo mi, filmski kritičari, redom debeli likovi koji se u
principu hranimo kokicama, alkoholom, bezukusnom hotelskom ili
uličnom brzom hranom. Pretpostavka sama po sebi nije loša, ali u
mom slučaju važi samo kada sam na nekom festivalu, i tada je više
iznuđeni nego svesni izbor, zbog kombinacije nedostatka vremena i
novca. Međutim, kada sam kod kuće, pretvaram se u pravog
“foodie”-ja: poštujem hranu, rado kuvam i volim kvalitetno
pojesti. Čak i gledam kulinarske emisije na televiziji, od
putopisnih do takmičarskih, a američki MasterChef apsolutno
obožavam, zajedno sa trojicom kuhara proslavljenih kuvara koji su u
žiriju.
Naravno,
nisam blesav da pomislim da su te “reality” emisije u bilo kakvoj
vezi sa realnošću, znam da su skriptirane i da im se štosevi
ponavljaju, ali makar se nadam da ću tu i tamo upecati nekakav
recept koji bih uz određene modifikacije ponovio kod kuće. Pa opet,
moderna kulinarika je izuzetno televizična: ponekad korisna i
poučna, ponekad napeta, a tenzije se mogu izazvati i sa strane. Od
nedavno čak i kruži termin “visoka kuhinja”, nešto kao “visoka
moda”, pa se onda kulinarstvo kod nas pozicionira negde između
“lifestyle” zabave (trendovi se smenjuju, ali neki klasici još
uvek opstaju) i sporta (jer je konkurencija među kuvarima –
zvezdama prilično oštra).
Zbog
mode i zbog kompetitivnosti, kuhinja je odličan format za
televiziju, bilo da se u tim emisijama upoznajemo sa egzotikom ili da
gledamo sudar veština i sudar ega između nekolicine kuvara. U
poslednjih nekoliko godina, ovaj trend se polako širi i na film.
Samo poslednje godine imali smo tri kuvarska filma: Chef, koji
je bio prijatan, ali i običan kao neka pileća supa, Tasting Menu
i The Hundred-Foot Journey koji je kuhinju koristio samo kao
dekoraciju, zapravo pričajući priču o multikulturalnosti i
toleranciji.
Burnt
je mogao biti zicer, onaj ključni film koji hvata suštinu moderne
kulinarike i tu temu konačno uvodi u filmsku prvu ligu. Elementi su
bili tu: jedna tipična priča modernog “rockstar” kuvara,
popularan glumac u glavnoj ulozi, uz obilje poznatih faca u
sporednima. Od reditelja, televizijskog veterana, Johna Wellsa se
nakon dva filma, potcenjenog The Company Men i malo promašenog
August: Osage County, još nešto očekuje, a scenarista je
rutiner Steven Knight, već je napisao The Hundred-Foot Journey,
ali može da zablista, kao što je to učinio sa Lockejem. Iza
filma stoji The Weinstein Company, radnja je smeštena u savremeni,
našminkani London, i, ako ništa drugo, barem ćemo na ekranu moći
gledati predivnu restoransku hranu.
Glede
“food porna”, tu je u sasvim dovoljnim količinama, ali to je
otprilike to. Glavna priča je toliko standardna da smrdi na tezgu. U
pitanju je najklasičnija moguća varijanta o usponu nakon pada
izazvanog karakternom manom i o iskupljenju na tom putu. Naime, Adam
(Cooper), izlečeni alkoholičar, narkoman i ženskar, nakon “pokore”
za koju je očistio milion ostriga, pokušava da se vrati u prvu ligu
i osvoji treću Michelinovu zvezdicu. Za to se koristi malo svojim
neizmernim talentom i organizacionim sposobnostima, okuplja tim
svojih starih znanaca i novih kulinarskih nada, ali i lukavstvom i
ucenom, terajući vlasnika restorana Tonyja (Bruhl) da mu pruži
šansu. Usput će se iskupiti kod stare ljubavi (Vikander) i steći
novu (Miller), a sreću će mu povremeno kvariti ljuti rival (Rhys) i
prošlost koja mu visi nad glavom.
Problem
je što je film razvučen, pa sa svojih 100 minuta trajanja deluje
kao da traje barem dva sata. Puno je sporednih priča i zapleta, od
kojih nijedna nije razrađena, a sve one služe da povremeno promene
tempo, skrenu nam pažnju i zamažu oči nad činjenicom da je glavna
priča tipska i bezukusna kao hrana iz menze, pritom još puna
praznog hoda. Jednostavno, ne osećamo atmosferu moderne
gastronomije, ne osećamo pritisak i kompetitivnost. Nije mi se
svideo Whiplash, ali sam mišljenja da bi ovde čak i takav
pristup bio primereniji od ove tezgaroške beskrvnosti.
Tezgaroška
je u velikoj meri i gluma, ali to je posledica plošnih, nerazrađenih
likova koji se upotrebljavaju isključivo kao oruđe zapleta. Istina,
neki od glumaca tu imaju svoje momente, u čemu prednjači Bruhl,
čiji je lik napisan kao nekakav očajnik, ali austrijski glumac
uspeva da ga odigra osebujno. Emma Thompson je uvek pozitivna pojava
na ekranu, a njena izvedba psihijatrice je za svaku pohvalu. I Omar
Sy se makar trudi sa svojim likom zamenika glavnog kuvara i uglavnom
mu uspeva. Problem je, međutim, što drugi glumci ne dolaze do
izražaja zbog svojih likova, a tretman nadolazeće zvezde Alicie
Vikander koja se pojavljuje u dve scene samo da bi govorila na lošem
francuskom (iako igra Francuskinju) i Ume Thurman koja je bukvalno
potrošena uzalud na jednu scenu je kriminalan.
Što
se Bradleya Coopera tiče, ionako ne znam šta da mislim. On varira
od uloge do uloge. Najčešće je samo “macan” koji se šepuri po
ekranu, ali ume da iznenadi, kao što je to učinio sa Silver
Linings Playbook i još više sa The Place Beyond The Pines.
Ovde, međutim, i njegova gluma deluje kao tezga, kao detaljna
imitacija televizijske persone Gordona Ramsaya. Nemojte me krivo
shvatiti, meni je Ramsay simpatičan i po mom mišljenju je mnogo
televizičniji njegov nastup bitange od servilnog nastupa kakav ima
Jamie Oliver, ali imitiranje bilo koga, pa i njega, u filmu visoke
produkcije deluje neozbiljno. U Burnt se s tim baš preteruje
iz scene u scenu, od bacanja tanjira, preko vikanja na podređene do
u detalj skinute govorne sheme i vokabulara, a to deluje kao samo još
jedan “gimmick” u inače praznjikavom filmu, kao uostalom i sve
ovde, od lošeg francuskog nadalje.
Razočaran
sam, ali možda sam tome sam kriv. Utešno je to da nisam jedini pao
na foru. Sala je bila solidno popunjena, došli su momci sa curama.
Možda su neki od njih kulinarski entuzijasti poput mene. Možda su
cure došle da gledaju zgodnog Bradleya, a momci samo kao njihova
pratnja. Sve u svemu, mišljenja sam da bi se i jedni i drugi bolje
proveli na nekoj večeri, posebno ako bi je sami napravili. U to ime,
odoh se posvetiti ručku koji mi se krčka u rerni.
No comments:
Post a Comment