2013.
autor:
Madeleine Sackler
Pre
nekog vremena čujem nekog iz mog okruženja kako se žali: “E, da
je nama jedan Lukašenko, šta bi nam falilo? Nema nezaposlenosti,
prosečna plata 600 eura...” i sve u tom stilu. Taj neko je možda
prevideo Lukašenkovu srž i srž njegovog režima, ali i činjenicu
da smo i on i ja imali svoju (samo još luđu i goru) varijantu takve
maligne pojave. Naš diktator se zvao Slobodan Milošević, nadimkom
“Balkanski Kasapin”, serijski ratni zločinac i serijski kršitelj
ljudskih i građanskih prava. Odleteo je voljom naroda pre ravno 15
godina u nečemu nalik na revoluciju 5. oktobra i drago mi je da sam
u tome kao srednjoškolac učestvovao.
Tog
nečeg nalik na revoluciju nije bilo u Belorusiji, iako je i tamo
situacija prilično zrela za takvo što: opozicija biva ugnjetavana,
zatvarana i ubijana, zemlja deluje kao sovjetski košmar sa svojom
birokratijom, zastarelim komunističkim shvatanjem privrede,
korupcijom i režimom”čvrste ruke”, a diktator je sve luđi i
luđi. Nekoliko stvari ipak govori u prilog održavanju statusa quo:
životni standard nije katastrofalan, Rusija kao “Veliki Brat” ne
želi još jednu zapadnjačku tvorevinu na svojoj granici, a i
Lukašenkov režim je opasan samo za svoje građane, to jest svoja
sranja ne izvozi vani u osvajačkim ratovima, pa nije došlo do toga
da se demokratija i civilizacijske norme uvode intervencijom.
Uostalom,
kako se na početku filma eksplicitno navodi: “Nije teško živeti
pod diktaturom, samo živiš i ne razmišljaš”. To što nije teško
ne znači da je to svima izvedivo (razmišljanje je mislećim bićima
instinktivna reakcija). A i diktatorski režimi pate od latentnog
nedostatka smisla za humor, što otpor diktaturi čini ne samo
civilizacijskom dužnosću nego i izvorom ogromne kreativnosti. O
tome nam Dangerous Acts govori iz vizure jedne proganjane,
zabranjene i sada već emigrirale “underground” kazališne trupe
BFT.
Kada
je nastajao, predviđeno je da Dangerous Acts bude
dokumentarac sa lica mesta koji svoje naslovne nestabilne elemente,
odnosno glumce, reditelje i producente te trupe, prati kroz njihovu
svakodnevnu aktivnost u Belorusiji. Godina je 2010, sezona jesen/zima
i za kraj godine su najavljeni predsednički izbori na kojima BFT
podržava opozicionog kandidata. Izbori su, očekivano, lažirani,
Lukašenko je dobio 80% glasova u prvom krugu, a opozicioni protesti
su ugušeni u krvi uz dobro poznate prizore policajaca-specijalaca i
batinaša u civilnoj odeći, te policijskih kombija koji odvode
uhvaćene demonstrante u nepoznatom pravcu. Opozicioni lideri su
pohapšeni i osuđeni u montiranim procesima, određen broj
demonstranata isto tako, pa i ljudi iz BFT-a moraju da se sklone iz
zemlje.
Lagao
bih kada bih rekao da su scene iz Belorusije, bilo da se radi o
privatnim životima glumaca, njihovim predstavama u improviziranom
teatru na skrivenoj lokaciji na rubu Minska ili arhivskim snimcima
nereda na ulici, neefikasne i da od njih ne zastaje knedla u grlu.
Posebno je potresna scena snimljena gotovo u prolazu na dečijem
igralištu na kojem se klinci predškolskog ili eventualno
osnovnoškolskog uzrasta igraju hapšenja, vezivanja, mučenja i
egzekucije. Autorica Madeleine Sackler tvrdi da je sav materijal
snimljen u Belorusiji ilegalno iznesen iz zemlje, i ja joj verujem,
gledajući škakljivost samog materijala.
Pa
ipak, perspektiva emigracije, privremenog povratka u zemlju i
ponovnog, definitivnog odlaska dodaje jednu sasvim novu dimenziju.
Lako za pozitivne kritike u New Yorku, Londonu i Edinbourghu. BFT nisu diletanti, već školovani i kreativni ljudi koji kroz moderni
teatarski performans vrlo precizno, a opet i veoma lično slikaju
jedno nenormalno stanje u društvu. Pozicija političkih emigranata
im ostavlja prostor za refleksiju o daljnjem radu, ima li smisla
govoriti o Belorusiji van Belorusije, dok je istovremeno za njih
život u njihovoj zemlji nemoguć. Kroz te dileme Dangerous Acts
je primer majstorskog filmskog tretmana angažirane umetnosti.
Takođe, sa druge strane imamo uglavnom neobaveštenu zapadnu (širu)
javnost koja mirno prolazi pored njihovih protesta, ne iz loše
namere, koliko zbog odsustva volje da se zamaraju sa jednom tamo
sovjetskom diktaturom i nekim emigrantima odatle. Naprosto, to nije
tema koja ih zanima dok stvari ne eskaliraju.
Dangerous
Acts je izvrstan i pametno složen dokumentarac i za svojih 75
minuta nam priča svoju potresnu priču (koja još nije gotova) i
otvara niz zanimljivih pitanja o slobodi, o umetnosti, o patriotizmu
i moralu. Film je podjednako snažan i na tematskom nivou i na nivou
izvedbe, što nije lako postići i dostići. Pa ipak, stigla ga je
sudbina kao i većinu dokumentaraca. Nakon uspešne festivalske
turneje nije usledila široka distribucija. Producetska kuća iza
filma jeste HBO, pa ga je možda moguće uhvatiti na televiziji, a
hrvatska publika će imati priliku da ga vidi u distribuciji od 9.11.
Ne propustite!
No comments:
Post a Comment