2015.
scenario
i režija: Natalija Kudrjašova
uloge:
Natalija Kudrjašova, Darja Moroz, Aleksej Mitjin, Varja Šablakova,
Sima Vibornova, Nikita Jakovljev, Jurij Kuznjecov, Aleksandr Userdin,
Svetlana Smirnova-Marcinkevič
“Danas
kad postajem pionir dajem časnu pionirsku reč da ću...” Ne znam
dalje. I ovo što znam, znam iz reklame za proizvode konditorske
industrije “Pionir” Subotica. Nisam primljen u pionire, iako sam
u školu pošao dok se moja država još uvek zvala SFRJ. Ne zato što
nisam hteo, ko je mene pa pitao o takvim stvarima, nego su tu
organizaciju jednostavno ukinuli. Mog dve godine mlađeg brata su
primili u neku opskurnu organizaciju zvanu “Dečji savez”, ali to
jednostavno nije bilo to. Ne znam čemu je ta organizacija služila
osim da redovno naplaćuje članarinu. Od pionirskog nasleđa u
Beogradu mogu da se setim samo Pionirskog Grada, gde su nas kao
osnovce vodili na izlete i sportske aktivnosti i Pionirskog Parka,
meni značajnog samo po tome da se preko puta njega nalazi Tuckwood,
prvi beogradski multipleks. Znam da postoji i Dom Pionira, ali niti
znam gde je, niti znam čemu to danas služi.
Nemam,
dakle, plavu kapu “titovku” i crvenu maramu. Ne žalim zbog toga,
verovatno bi se takve stvari izgubile pri nekoj selidbi. Ne žalim
zbog toga kao što ne žalim zbog činjenice da nisam kršten. Kao
uvereni liberal, smatram da čovek svoje odluke treba doneti sam, a
to je nemoguće dok si dete i dok ti roditelji ili organi sistema (od
škole nadalje) ispiraju mozak i pune glavu svojim idejama.
Kada
sam ja izašao iz strogo porodičnih okvira i ušao u sistem, već se
provodila tranzicija, i to ne ona iz socijalizma u kapitalizam
(uzgred budi rečeno, to se u Jugoslaviji nije dogodilo, ono što se
naziva kapitalizmom je najobičniji etatizam i “burazerizam), nego
iz jugoslovenske komunističke “bratstvo-jedinstvo” mitologije u
nacionalističku, u svakoj novonastaloj državi posebno. Kada sam iz
sistema izašao, nakon srednje škole, ona je bila već gotova, a u
međuvremenu je bila konfuzna, gotovo shizofrena. Ono što se na
“tržištu ideja” nudilo probavao sam pomalo i kratko, kao
sendviče na lošem banketu, možda po jedan zalogaj dok ne bih
shvatio da je 'lebac buđav, meso trulo, a sir gumen. Sada, sa
trideset-i-nešto godina, kao i većina ljudi iz moje generacije,
nepoverljiv sam prema velikim idejama i brzim rešenjima i plivam
samo toliko da ne potonem. Zovite to kako hoćete, rezignacijom,
depresijom ili apatijom.
Stvaran
život ne ostavlja puno prostora za velike snove i to je ono što sam
ja, kao i moji ruski vršnjaci, junaci filma Pioniri-geroi
naučili na teži način, na svojoj koži. Njih troje, Olga, Katja i
Andrej, su svoj život pun ideološki nametnutih snova započeli u
razredu u Nižnjem Novgorodu koji se tada još uvek zvao Gorki. Olga
je sanjala da otkrije imperijalističke špijune koji crnim “volgama”
gaze sovjetsku decu, Katjina lojalnost je bila podeljena između
siromašne porodice koja je zarađivala na ilegalnoj proizvodnji
alkohola i “majke”-države, a Andrej je svoj mladi život
posvetio velikom cilju da otkrije lek za neku bolest ili čak za smrt
kao takvu.
Dvadeset
i nešto godina kasnije, oni su u ogromnoj, surovoj Moskvi i vode
naizgled uspešne živote, to jest imaju naizgled fina zanimanja.
Olga je glumica, Katja je “event manager”, a Andrej nezavisni
novinar. Njihovi odrasli životi, opet, imaju i tamnu stranu. Olga
(Kudrjašova) pati od agorafobije i sa njom se svaki dan susreće,
Katjin (Moroz) privatni život je isprazan i besmislen, a Andrej
(Mitjin) je očigledno u depresiji i, iako ima divnu devojku koja mu
pruža samu podršku, sakriva se od sveta u posao, alkohol i
kompjuterske igrice. Njihovi junački snovi iz mladosti sada su samo
uspomena...
Jasno
je, naravno, zašto me je ovaj film privukao, blizak mi je na više
nivoa: generacijskom, kulturološkom i socijalnom. Priča svakog od
njih, izložena kroz “hyperlink” postupak, mogla je biti moja ili
nekog od mojih prijatelja i znanaca. Pa opet, film mi se nije svideo
i umesto jakog emotivnog utiska, na mene je ostavio onaj mlakušni.
Nije tu problem u tehničkim komponentama filma, jer su one u rasponu
od solidnih do izvrsnih (recimo fotografija), niti u nedostatku
poetičnosti, jer autorica i jedna od glavnih glumica Natalija
Kudrjašova, čini se, svakoj pojedinačnoj sceni pristupa sa srcem i
dušom. Čak je i centralna ideja filma o disparitetu između dečijih
snova i krute stvarnosti u ruskom društvu između socijalizma i
“putinizma” više nego intrigantna. Problem su pojedinačni
koncepti troje glavnih likova, u detinjstvu i odrasloj dobi, koji su,
jednostavno rečeno, potpuno tipski i u njihovom spoju u priču koji
deluje kao vrlo klimava konstrukcija.
Možda
se ja varam, pošto ne poznajem rusko društvo u tančine, ali
njihove detinje ideje mi se čine previše naivnim. Razumem uticaj
nametnute ideologije na mlade mozgove, ali je li u Rusiji pred sam
raspad SSSR-a iko ozbiljno verovao u špijune koji gaze decu ili u to
da će od prljavštine koju čuva ispod kade napraviti čudotvorni
serum? Katjina moralna dilema je svakako snažna i uvodi socijalni
momenat, ali opet... Ne žive li njeni od tog “kriminala” i ne
donosi li taj “kriminal” hranu na sto, slatkiše, igračke,
odeću? Nisu li deca po definiciji materijalistička, praktična bića
kojima su od herojskih dela važnije stvari lopta, bicikl ili kakav
muzički instrument?
Opet,
ako prihvatimo njihove detinje ideje kao neku vrstu autorske
nostalgije za čistotom detinjstva, kako onda gledati na njihove
isprazne, odrasle živote? Je li tu reč o cinizmu i mizantropiji ili
o starom, proverenom, popovanju? Zašto Katja kao najkompleksniji
dečiji lik postaje šablonski i nedorečen lik u odrasloj dobi.
Zašto inteligentni i pronicljivi Andrej drži distancu od jedinih
ljudi kojima je stalo do njega i zašto je ta distanca toliko
karikaturalna da ga devojka oslovljava po prezimenu? Kako tumačiti
Olginu agorafobiju, a ona, recimo, nema strah od nastupa koji bi tom
psihičkom stanju bio komplementaran? Gde je tu fokus? Na kojem od
dva tranzicijska šablona? Na trci za novcem ili na otuđenju? I kao
šlag na torti, onaj tipično ruski patetičan kraj... Ima šarma u
ruskoj patetici (pada mi na pamet Čajkovski), ali ne kada je ona
tako vidno iskonstruisana od prepoznatljivih sastavnih delova.
Iako
me je film razočarao i upotrebiću za njega jedan engleski termin
(iako sam ih u ovoj kritici izbegavao), “underwhelming”, nimalo
mi nije žao da sam ga pogledao. Ako vam nije jasno zašto, vratite
se na početak teksta. Ta priča je, rekoh, mogla biti moja, a u
tragovima zaista i jeste moja, iako nisam nikad bio ni pionir ni
heroj.
No comments:
Post a Comment