2015.
režija:
Scott Cooper
scenario:
Mark Mallouk, Jez Butterworth (prema knjizi Dicka Lehra i Gerarda
O'Neilla)
uloge:
Johnny Depp, Joel Edgerton, Benedict Cumberbatch, Dakota Johnson,
Kevin Bacon, Peter Sarsgaard, Jesse Plemons, Rory Cochrane, David
Harbour, Adam Scott, Corey Stoll, Julianne Nicholson, Juno Temple, W.
Earl Brown, Bill Camp, Brad Carter
James
“Whitey” Bulger je jedna od interesantnijih pojava na američkoj
krimi-sceni. Ne samo da je po svemu bio osebujna ličnost, nego je i
njegova kriminalna karijera bila posve osebujna, kao i kasniji život.
On je 20-ak godina suvereno vladao bostonskim podzemljem, da bi posle
toga proveo 16 godina u begu (u to doba je bio drugi na listi
najtraženijih begunaca, odmah iza Bin Ladena).
Uz
njegove privatne kontradiktornosti, zanimljiv je i mehanizam po kojem
je bio neprikosnoveni mafijaški boss. U svojoj vladavini Bulger se
nije oslanjao na brata koji je bio uticajni političar, nego na snage
zakona. Priznajem, donkle je očekivano da se kriminalci oslanjaju na
korumpirane pojedince u policiji, pa čak i na cinkanje i
potkazivanje rivala, ali ovde to nije slučaj. Bulgerova banda Winter
Hills je bila u savezu sa FBI-jem protiv italijanske mafije koja je
tad bila prioritet. Nije baš najjasnije za koje je sve usluge Bulger
nagrađen tako kako je nagrađen (bio je pod zaštitom i nisu ga
dirali ni za izuzetno krupne pizdarije), ali ta alijansa je formirana
preko agenta Connollija, Bulgerovog prijatelja iz detinjstva.
Bulger
je i pre konačnog hapšenja bio zanimljiv Hollywoodu. Poslužio je
kao uzor Martinu Scorseseu za lik Franka Costella u The Departed,
ekscentričnog mafijaša koji ubacuje svoje špijune u policiju,
kojeg maestralno igra Jack Nicholson. Nakon hapšenja se interes
pojačao. Prvo je prošle godine izašao dokumentarac Whitey, bilo je
i nešto o njemu u “true crime” formatu na televiziji, a očekuje
se, pored ovog, još jedan visokobudžetni igrani film iza koga su
stali Bostonci Ben Affleck i Matt Damon.
Pred
sobom imamo Black Mass (naslov uglavnom nema veze sa filmom i
zvuči generički i pseudo-cool) Scotta Coopera sa Johnnijem Deppom u
ulozi Jamesa Bulgera. To je svakako odlična vest za glumca, jer
posle izbora nekoliko bizarnih, prekostimiranih i prenašminkanih
uloga uzastopno (što je simpatično možda u manjoj epizodi, ali je
ubibože iritantno kada je reč o glavnoj ulozi), Depp konačno ima
priliku da glumi, umesto da glumata. Iako je i za potrebe ove uloge
maskiran do neprepoznatljivosti, Depp Bulgera igra sigurno, utišano,
smireno i odmereno, bez tragova karikiranja, šmire i kreveljenja. On
je u ranijoj, kreativnijoj i postojanijoj fazi svoje karijere već
igrao gangstere i to sasvim dobro, a Black Mass je potvrda da
nije još za staro gvožđe.
Međutim,
to nije naročito dobra vest za Scotta Coopera, jer mu je Johnny Depp
koji se vraća na pravi put možda i jedini uspeh. I sam bivši
glumac, Cooper je debitovao kao autor sa izuzetnim, kao country pesma
mudrim filmom Crazy Heart (2009) za koji je Jeff Bridges dobio
Oscara za glavnu mušku ulogu, da bi posle toga usledio “backwoods
noir” Out of the Furnace (2013),
ambiciozno zamišljen film koji ima svoje momente, ali mu
neujednačenost dolazi glave. Glede stabilnosti, Black Mass je
korak unapred, ali odlazi u drugu krajnost: jednu izuzetnu priču,
kakva je Bulgerova, pretvorio je u ravnjikav i nepamtljiv film. Čini
se da se Cooper još uvek traži kao autor, a nije svestan da se
pronašao još sa prvim filmom.
Pod
ravan ne mislim da je Black Mass dosadan film i film bez
stila, ali mu ipak fali ono nešto arome. U par pojedinačnih scena
je ima, ali to nije dovoljno da popravi utisak o filmu koji traje dva
sata. Za glavnog lika imamo minimum motivacije, kao i za Connollija
(Edgerton) za ostale ni toliko. O razvoju se ne može govoriti čak
ni kod njih dvojice. Bulger počinje kao nasilni i prepredeni
kriminalac, tako i završava, Connolly je sve vreme ljigavi federalni
agent koji balansira lojalnost prema prijatelju iz detinjstva, posao
koji mora obaviti i moralne posledice toga da se našao u
nepredviđenoj situaciji.
Problem
je svakako u scenariju, ali Cooperova je greška što te nedostatke
nije otklonio. Čak ni na vizuelnom planu Black Mass ne
istupa, iako izgleda korektno, možda suviše tamno za moj ukus, ali
u skladu sa tonom filma. Cooper je imao na raspolaganju i armiju
glumaca u manjim, epizodnim ulogama, ali i oni su redom potrošeni.
Mi nismo ni svesni da su oni tamo, možda čak i nećemo zapamtiti
imena njihovih likova i njihove uloge “lopova i žandara” u ovoj
priči, a ona ipak nije baš toliko mutna i intrigantna da bi nam
pomerila pamet.
Kada
se sve sabere i oduzme, možda je najtačnije opisati Black Mass
kao “ultra light” varijantu filmova Martina Scorsesea. Pritom ne
mislim pre svega na solidni, ali za Scorsesea atipični The
Departed koji je od Jamesa Bulgera pokupio ono najbolje i pritom
ostao remake izvrsnog honkonškog filma Infernal Affairs. Ne,
Black Mass kao da pokušava da liči na Scorseseove klasike
Goodfellas i Casino, ali nema dovoljno petlje. Scorsese
je barem imao likove za pamćenje poverene pravim glumcima. Black
Mass deluje kao bleda kopija i to gotovo nikad nije dobro.
No comments:
Post a Comment