2015.
scenario
i režija: Anna Boden, Ryan Fleck
uloge:
Ben Mendelsohn, Ryan Reynolds, Sienna Miller, Analeigh Tipton, Yvone
Landry, James Toback, Alfre Woodard
Priznajem,
prvilači me kocka. Naročito na filmovima, ali i ovako. Prija mi sve
što vidim: adrenalin, psihološke igre, urbane legende koje se
ispaljuju za stolom, govnarske priče, skupa piće, “from zero to
hero” i “from hero to zero” u jednoj sekundi. Ima nečeg
sjebanog, ali romantičnog u kockarima, kao i u narkomanima. Ipak sam
ja (bivši) darker, pa mi je to blisko. Tako da, ako vam kažem da
sam izgubio kuću, ženu, venčani prsten, i zapravo sve osim košulje
na leđima, možete pretpostaviti da sam izgubio na kartama.
Ipak,
nisam ja materijal za patološkog kockara. Dovoljno poznajem ljudsku,
pa i svoju psihu, da znam da me dobitak održava u životu, ali me
zapravo gubitak navlači kao fiks. Pored toga, dovoljno sam
racionalan da me ulog od jednog eura “radi” jednako kao ulog od
deset ili sto, pa zašto se onda ne bih kvalitetno nervirao sa
najmanje posledica. Treća stvar koja me spasava je moj sklop
ličnosti: više sam posmatrač, nego praktičar, mada u životu ne
bih odbio gospodsku ili drugarsku partiju preferansa zalivenu
kvalitetnim viskijem. Kako za potonje nemam baš često prilike,
ostaje mi da gledam filmove o kockanju.
A
gledao sam ih masu i dragi su mi. Naravno, ima ih loših, ali razlog
za to je što autor ne razume ili ne želi da uđe dublje u
psihologiju iza kocke, pa su onda i ti filmovi onako ofrlji,
klišeizirani i površni. Negde na sredini stoji Rounders, kao
relikvija iz moje rane mladosti, takođe lagano klišeiziran, ali
kojeg vade odlični glumci u dobrim ulogama, pa može poslužiti kao
uvod u filmsko kockanje. Posle dolaze ozbiljnije, atmosferičnije
stvari, kao Altmanov California Split, originalni The
Gambler (jer remake je jednostavno razvodnjen), prvenac Paula
Thomasa Andersona Hard Eight, melanholični The Cooler
i poslednji veliki film Novog Hollywooda Atlantic City, da
nabrojim samo neke od mnogih.
Mississippi
Grind se na prvi pogled čini kao film koji samo nastavlja
tradiciju, odnosno koristi se otkrićima i dostignućima nekih od
navedenih, dobrih filmova i pritom ne nudi neku novinu. Atmosfera je
tu, tu su ti vražji stolovi u tim veštački osvetljenim
prostorijama u kojima je moguće izgubiti orijentaciju kada je dan, a
kada noć, tu su barovi koje još uvek, i pored fašističke zabrane
pušenja, percipiramo kao zadimljene, tu su mafijaši, kamatari,
pobednici i gubitnici, (polu)svet u kojem se kreće naš protagonista
Gerry (Mendelsohn).
On
je prototip gubitnika: čak i vizuelno deluje tužno, živi sa mačkom
u bezveznom stanu, razveden je, nema kontakte sa ženom i detetom, na
poslu agenta za nekretnine je neuspešan, dužan je naokolo, svima.
Jedino što poseduje je auto. Jedini način na koji smatra da može
zaraditi novac je kocka. I pored toga što kao naivac sluša CD sa
savetima za igranje pokera, on solidno “čita” ljude za stolom,
pa može da zaradi dovoljno da bude iznad vode. Problem je kada
nastupi euforija, i onda on postane nepažljiv i krene da gubi. A kad
kockari gube, onda obično igraju “all in”.
Njegova
sreća će se naizgled okrenuti kad upozna Curtisa (Reynolds), koji
je, pak, prototip uspešnog, srećnog kockara. Zapravo, on je više
ideal romantičnog kockara-lutalice, tipa koji se dobro zeza, koji
uvek nalazi neke čudne ortake da ih vodi sa sobom i da im pomaže,
tipa koji ima po jednu žensku u svakom gradu, tipa koji je igrao sa
svim i svakim i koji ima gomile simpatičnih, trivijalnih priča,
kockarskih i drugačijih.
Njih
dvojica će odmah sklopiti pakt i krenuti na put po staroj, velikoj
Louisiani, od Iowe, preko St. Louisa i Memphisa, do New Orleansa, i u
tome leži lepota ovog filma, jer nije uvek važna destinacija, bila
ona mesto ili cifra koja konačno menja sve, nego radost putovanja,
igre, kameraderije. Nije čak ni bitan rasplet, mada ćemo ga sa
pažnjom ispratiti, nije bitno ni kolo sreće, nisu bitne ni teorije,
da li kuća uvek dobija ili “Martingale” uvek pali. Dokle god
nema popovanja. Bitno je da je osećaj dobar dok traje.
Od
popovanja smo se izvukli, iako nas Anna Boden i Ryan Fleck, autorski par i
par u privatnom životu, nekoliko puta navode i na taj trag. Možda
će Gerry shvatiti da je “degenerik” (termin koji koristi Nick
Santoro u izvedbi Joea Pescija u Casinu) koji je zajebao sve u
životu. Možda će i naizgled opušteni Curtis shvatiti da ne može
sam kroz život i da ne može biti svake noći u drugom gradu, da mu
je potreban mir, stabilnost, ljubav... Važna je atmosfera, važni su
dijalozi koji će se možda u odsudnom trenutku ponoviti sa potpuno
drugačijom poentom, važna je cikličnost i njeno inteligento
napuštanje. Važna je vožnja, od početka do kraja.
I
Mississippi Grind vozi i ne posustaje, u odmerenom tempu, i
uvlači se pod kožu, tako da ostajemo zajedno sa likovima. Naravno,
dosta toga zavisi od glumaca, a Ben Mendelsohn je izuzetno
raspoložen: njegov portret rođenog gubitnika je slojevit i dubok,
nikad karikaturalan, površan ili osuđujući. I Reynolds je isto
tako na visini zadatka, sa malo jednostavnijim i tipskijim likom, ali
se dosta izvlači na šarm, što mu prolazi, pa ni Curtis ne deluje
stereotipno.
Ma
koliko se ja trudio, znam da će ova kritika biti raštrkana.
Iskreno, radije bih ponovio gledanje filma nego kucao tekst. Istini
za volju, Mississippi Grind nije nikakav primer savršenstva,
čak mi se čini da bi bio efektniji ako bi se završio pet minuta
ranije, ali se iskupljuje, jer je i taj produžetak atraktivan i
potentan. Ovo je primer filma pod savršenom autorskom kontrolom, od
autora koji znaju šta žele. Jednostavno je cool.
No comments:
Post a Comment