2014.
scenario
i režija: Chaitanya Tamhane
uloge:
Vira Sathidar, Vivek Gomber, Geetanjali Kulkarni, Pradeep Joshi
Nemojte
me krivo shvatiti, gledanje filmova iz svih krajeva sveta je moja
obaveza i interes, ali postoji jedna kinematografija od koje zazirem.
Indijska. Nije to stvar rasizma, kulturnog ili drugačijeg, nego
stvar iskustva i fobije. Jednostavno, u svakom trenutku očekujem da
će iznenada odjeknuti neka apsolutno grozna pesma, i da će to tako
ići narednih nekoliko minuta, uz masovni ples i estetiku jeftinog
video-spota. Mislim, pogledao sam i alternativne i umetničke
indijske filmove i koprodukcije ušminkane tako da budu prijemčivije
zapadnom posmatraču, ali strah od pevanja je, izgleda, jači od
mene.
Ono
što me je privuklo filmu Court bile su redom pozitivne
kritike koje sam pročitao, a koje bih olako zanemario da mi se tema
nije učinila zanimljivom. Naime, Court se “prodaje” kao
“deadpan” komedija, apsurdna i pomalo crna, koja na nišan uzima
indijski pravni sistem, ostatak iz kolonijalnog doba, apsurdno
naravnan na viktorijanski javni moral i u potpunom neskladu sa
modernim načinom života. Iskreno, uživam u sudskim dramama i
scenama iz sudnice (osim kad dolaze iz pera Siniše Pavića), a
poneki “twist” je uvek dobrodošao. Još uvek sam pod jakim
utiskom izraelskog filma Gett: The Trial of Viviane Amsalem, a
od Court sam očekivao možda još širu i nekako direktniju
satiru.
Dobro,
i to sam dobio. Uz pevanje i plesanje, ali neke stvari su neizbežne.
Barem je slučaj zanimljiv. Narodni pevač i socijalni/politički
ativista je uhapšen jer je, navodno, svojom pesmom naterao radnika
kanalizacije na samoubistvo. Skočio čovek u govna kao što je
pretio onaj Sava iz “Zbogom, Kikindo...” A možda je i pao
slučajno, rizik posla. Naravno, optužnica je suluda, jer kako je
moguće naterati nekoga na samoubistvo ako taj nije već sam
podložan, a instigator (u odsustvu bolje reči) nije osoba od
ekstremnog poverenja. Pevač/aktivista Narayan Kamble (Sathidar) se,
uostalom, takvim stvarima i ne bavi, nego poziva na odbacivanje
nacionalizma, rasizma, klasizma i naročito kastizma. Zbog čega je u
stalnom sukobu sa zakonom.
Tu
tek počinje njegova nevolja, ali nije on jedini u nevolji. Po
sličnom, ali opet drugačijem osnovu, u nevolji je i njegov mladi
advokat Vinay Vora (Gomber), možda još uvek dovoljno mlad da veruje
u koncept pravde i zdravu logiku nasuprot okoštalim, apsurdnim
zakonima. Ima jedna izuzetno efektna metaforična scena u kojoj on u
školi govori o svom poslu i o slučaju, a radnici prolaze da bi
uključili ventilator. To je nekako njegov život. Na drugoj strani
imao tužiteljku (Kulkarni) koja je više u fazonu “pošteno mu
sudite, pa ga bacite u zatvor na 20 godina, ako je moguće što pre,
evo sad će pauza za ručak” i sudiju kojem je pravda možda
sekundarna stvar, ako se uzme u obzir da proces pre svega mora
početi, trajati i okončati se. Prema propisima, naravno.
Ono
što film čini zanimljivim je fotografija, u dugim kadrovima, koja
oslikava situaciju u sudnici, na ulici i u privatnim životima
učesnika procesa. Posebno su efektni kadrovi sudnice iz lagano
povišene perspektive, tako da podsećaju na CCTV snimke i dobijaju
na dokumentarističkoj težini. Ti kadrovi su jedan od glavnih
razloga zašto ovakav apsurd percipiramo kao realno moguću opciju, a
ne kao humor radi humora i smeh radi smeha. Tom utisku doprinosi i
dobra, odmerena gluma, što je poseban uspeh za Viru Sathidara, koji
je zapravo pevač, a ne glumac. Možda nema previše teksta, ali
njegovo prisustvo na ekranu je realistično i unosi nešto težine.
Pohvalu
je zaslužio i autor Chaitanya Tamhane. Court mu je prvi film
i on već pokazuje finesu kakva se traži od pravog, punokrvnog
autora. Istina, film je mogao biti i kraći, jer sasvim uspešno
prenosi poentu i ranije, mada i ovako razdužen (na oko 2 sata)
metaforički ukazuje na sudske procese bez kraja na vidiku. E, da,
moglo je i bez tog pevanja. Odnosno, sa manje pevanja. Ipak je film o
pevaču, pa mora malo.
No comments:
Post a Comment